Funderingar omkring filtrering 420 liters

#1 - 21 januari 2011 07:34
Kör idag två innerfilter Eheim 2252 med extra moduler på båda, som jag sett vissa gör här. Det blir ganska bra drag i baljan, men filtreringen är ju inte den bästa och jag vågar inte belasta karet så mycket som jag vill.

Tyvärr har jag blivit lite skrämd av ett ytterfilter som läckt, en Eheim 2250 (tror jag den hette). Jag vet inte om modernare ytterfilter är mer läckagesäkra, som Fluvals G6 eller Eheims pro 3e serie? Kan dock tycka att deras filterkammare är lite små, men visst det är säkert bättre filtrering än nuvarande sex filterpatroner.

Ett annat alternativ är ju en filtermatta i karet, men jag tycker de är stora, tunga och allmänt jobbiga. Jag har också varit inne på att byta ut filterpatronerna i Eheim till tillskuren filtermatta. Kanske något bättre…?

Vad tror ni? Hur hade ni gjort?
#2 - 22 januari 2011 01:05
personligen tycker jag att ytterfilter är helt och hållet överlägsna.. har aldrig haft ett ytterfilter som läcker, inte heller hört om något modernt ytterfilter som läckt.. rekommenderar eheim pro III serien.. vad kör du för fisk?
#3 - 22 januari 2011 12:28
Nej, det är väl diverse o-ringar som klyddar i så fall.
Jag har Malawi.
#4 - 22 januari 2011 12:37
elinjani skrev:
Nej, det är väl diverse o-ringar som klyddar i så fall.

Jag har Malawi.

Det här med o-ringar har jag funderat kring. Finns det några rekomendationer om/när sådana ska bytas?
#5 - 22 januari 2011 13:40
slade skrev:
Det här med o-ringar har jag funderat kring. Finns det några rekomendationer om/när sådana ska bytas?

beror ju på hur ofta du håller på med filtret.. jag har haft biofilter som stått i 3 år utan att jag rört dem.. o-ringarna har fortfarande varit fräscha när jag öppnat dem men om du köper en ny per år kan det ju vara värt 10kr i månaden att filtret inte läcker.. även om chansen är näst intill obefintlig..

Maliwi 420.. Jag skulle säga eheim 2080.. det kan låta overkill men med tanke på vad eheim kostar får du väldigt mycket mer för inte så mycket mer pengar.. det är det mest driftsäkra och effektiva filter jag någonsin kört (bortsett från sump/wetdry).. ingen onödig teknik, sväljer otroligt mycket.. ger utrymme för uppgradering, mer fisk etc utan att mixtra med filtreringen.. stoppa ner ehfisubstrat/ehfilav och låt det gojsa till sig.. :)

ett annat alternativ är ju 2 xp3or för samma pris.. också en riktig arbetshäst.. fördelen med 2 ytterfilter är att du kan stoppa enbart bio i det ena och enbart mek i det andra.. då kan du förlänga serviceintervallerna samtidigt som du optimerar bakteriekulturen.. dvs, titta inte ens på bio-filtret innan det slutar rinna vatten ur det.. först då sköljer du ur det milt i akvarievatten.. den andra fyller du med vadd som du slänger var 3e månad.. i med ny och sparka igång det igen.. inte en lika civiliserad lösning men smidigt och effektivt!

Annons