Funderingar om Räkmix

#1 - 9 december 2004 10:10
Hej!!
Har gjort en sökning på räkmix recept här på forumet...

I alla recept som jag hittar finns både spirulina och nån form av vitaminer med....

Har lite svårt för att få tag i detta just nu... men jag har räkor, ärtor och gelantin hemma.... är spirulina och vitaminer ett måste att ha???

Läste i Kjells artikel att spirulina var för att få fin färg på fisken.... eller för att framhäva den naturliga röda färgen rättare sagt.. sedan stod det inom parantes "liksom skalen på räkorna gör".... framhäver räkskalen fiskarnas naturliga röda färg??? om det är så.... varför ska man då häva i spirulina??

Vill ha en så enkel räkmix som möjligt då detta inte ska vara fiskarna basfoder utan mer som tillägg nån gång i veckan...
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 9 december 2004 10:12
varför ska man då häva i spirulina??

För att fiskrna skall få ännu bättre färg - idag använder en del också astaxanthin

är spirulina och vitaminer ett måste att ha???

Åtmintone vitaminerna skall vara med.

#3 - 9 december 2004 10:49
Det borde väl fungera med karoten (morötter) om man har röda fiskar?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 9 december 2004 10:58
Det borde väl fungera med karoten (morötter) om man har röda fiskar?

Svar ja, men det behövs betydligt mer morötter än det behövs spirulina och räkskal och om fodret till en stor del skall bestå av morötter som förändras ju också andra viktiga faktorer som fiberinnehållet etc.
#5 - 9 december 2004 11:22
Jag har testat på att göra räkmix, men har ett problem: Den sjunker. Finns det något bra att stoppa i för den ska flyta bättre?

/Kristofer
#6 - 9 december 2004 12:12
Jag har haft motsatt problem stophe... min räkmix flöt och det är inte så bra när man har en massa malar att mata...

Jag gjorde tidigare räkmixen utan gelatin, tog torsk som bindemedel i stället... dessutom brukade jag tillsätta ciklidpellets, modell mini.. och alla kulor gick inte sönder i mixern... Jag tror att dessa faktorer bidrog till att min räkmix flöt, för nu sjunker den, med gelatin och med uppblötta, mosade ciklidpellets i stället.

Det var också någon som hävdade att om man inte värmer räkmixmassan till samma temp som gelatinmassan innan man rör i hop det, så får man flytande räkmix...
#7 - 9 december 2004 13:50
Jag har fått flytande räkmix när jag haft ägg i _innan_ jag mixat. Jag tror mixern fluffar upp äggvitan, så det blir fullt med små små bubblor i mixen.
#8 - 9 december 2004 13:52
För mycket vätska gör att mixen flyter. Som en isbit typ....
#9 - 9 december 2004 14:25
Jag får testa kall räkmixmassa och ägg nästa gång det blir av. Mer vätska hoppar jag nog över så länge för det funkar väl bara så länge räkmixen är fryst. Med ägg kanske man även kan minska mängden gelantin?
#10 - 9 december 2004 14:33
Med ägg och genom att byta hälften av räkorna till torsk behöver du inget gelatin alls.... Jag hade också ägg i min gamla räkmix... hade bara inte kopplat det med flytbarheten... Så ägg är nog ett hett tips...
#11 - 9 december 2004 15:17
happ.. då har man varit på en liten inköpsrunda.... blir att göra räkmix till helgen.... min fråga är nu...
Det här med spirulina.... var först inne i en hälsokostaffäre där de lurade på mig några spirulinatabletter.... funkar det??? tänkte att man kunde använda en mortel till att mosa dem.... men när jag kom hem så såg jag att det stod Jod i innehållsförteckningen...

Enligt burken så står det: varje tablett innehåller 75 mg spirulina, algextrakt motsvarande 75 mg alger och 62.5 ug jod

Iaf så var jag inne i en zooaffär.... där köpte jag multivitamin...finns väl inte mycket mer att säga om det... sedan så upptäckte jag att de hade nått som hette spirulina flakes.... så jag köpte en liten burk av de... men det verkar mera var som nått foder??? ...kan det användas??
#12 - 9 december 2004 15:44
Visst kan du ha i spirulinan. Du kan ha i spirulina flakes också, eller mata det separat - det är ett vanligt flingfoder.

Ja, det är gott om JODID i alger. Det är det i spirulina-flingfoder, spirulina-pellets och allt annat som innehåller alger också, och det är ingenting fisken mår det minsta dåligt av.
De mår inte dåligt av JODID i bordssalt heller, det är en myt; det är JOD, som vid rumstemperatur är mörkt violetta kristaller eller en violett gas med starkt stickande lukt, och som <b>aldrig någonsin</b> används i mat eller i salt, som är giftig.

Vet faktiskt inte varför JODID på innehållsförteckningar anges som JOD. Det är väl samma sak som att tandkrämer talar om FLUOR, inte FLUORID fast det precis som med jod/jodid alltid är jonen, fluorid, som ingår, aldrig den extremt reaktiva fluor-gasen.

Bra fakta om jod (iodine)/jodid (iodide): http://www.chemsoc.org/viselements/pages/data/iodine_data.html

Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 9 december 2004 16:23
Som azur skriver kan du självklart mata med spirulina-flingor.
Flingorna kan dock inte jämföras med det koncentrat som finns att köpa i hälsokostaffärer och det är detta som avses i räkmixreceptet - inte flingorna.

Det i hälsokostaffären kan du smula sönder i en mortel som du nämner.
#14 - 14 december 2004 14:15
Ursprungligen skickat av stophe

Jag har testat på att göra räkmix, men har ett problem: Den sjunker. Finns det något bra att stoppa i för den ska flyta bättre?

/Kristofer

Undrar vilket recpet du använder... har nu gjort räkmix... o den flyter tror iofs att jag hade i lite för mycket vatten... skulle väldigt gärna ha en räkmix som sjunker till malarna.
#15 - 15 december 2004 07:34

Undrar vilket recpet du använder... har nu gjort räkmix... o den flyter tror iofs att jag hade i lite för mycket vatten... skulle väldigt gärna ha en räkmix som sjunker till malarna.

Jag använde mig av receptet här på Zoopet. Hade dock inte koncentrerad multivitamin utan vitaminer i tabletform (avsett till katt). Tror dock inte det var avgögrade vad gäller flytförmågan. Har bara prövat att göra räkmix en enda gång, så det är kanske bara en slump att den sjunker.
#16 - 15 december 2004 07:56
Hej,stophe! Jag blandar: räkor m skal,musslor,vitfisk,ärtor,spenat,agar-agar,multivitamin(som finns i djuraffären,typ Bonnie) och ytterst lite spirulina sedan en känd Tanganyikaodlare slutat helt med spirulina p.g.a fläckar på Tropheusar. Detta har han bevisat med nya kullar utan spirulina i något års tid. Det behöver inte vara så för andra fiskar,därför har jag i lite ändå. Blandar du med 4hg räkor m skal,så tillsätt 2hg musslor och 2hg vitfisk(exempelvis). MVH:
#17 - 15 december 2004 08:23
Maya: Jag använder räkmix till malarna... vet inte om den är uppbyggd på samma som alla andras men så siktar jag ju enbart på det som malfoder med...

1kg skalade räkor (för att det har hänt mer än en gång att de får matsmältningsproblem med skalen)
800g torskfilé
1kg grönsaker (sist använde jag fiberrika morötter oh ärtor köpta i fryst förpackning)
2-300g fiberberikad havregryn(som jag hört innehåller nått mindre bra enl rykten - ryktena ska dock bekräftas först)
Vitaminer
och så lite gelatin som bara går så att det håller ihop!
Inget vatten iblandat..

Mitt flyter i 4-5 sek sen sjunker det. kanske har varit tur att jag fått till det så! :)
#18 - 15 december 2004 09:03
Tant Nancy och Azur (eller andra) som fått flytande räkmix förmodligen pga ägg -
Hur många ägg per kg räkmix använde ni?
Och hur länge flöt mixen omkring?
#19 - 15 december 2004 09:18
Jag använde ett ägg på ca 1,5 kg räkmix tror jag (det är ett tag sedan)... Mixen flöt tills den började lösas upp (tina och rivas sönder av fiskarna)... sedan sjönk småbitarna allt eftersom....
#20 - 15 december 2004 13:08
Det låter som du matade utan att tina räkmixen åtminstone delvis förklarar att räkmixen flöt omkring ett tag. Is flyter ju som bekant ganska bra...
#21 - 15 december 2004 19:54
Jodå Erik, jag har lagt i den frusen... testade att tina den, men med samma resultat... den flöt tills fiskarna rev sönder den. Om jag däremot pressade ihop biten under ytan så sjönk den, tror mera på luftbubblor i ägget således... Dessutom sjunker min nuvarande räkmix även om jag lägger i den otinad... så det så....
#22 - 15 december 2004 20:25
Nancy... vad har du för recpet då?? vill du vara snäll o dela med dig av den??
#23 - 23 december 2004 11:20
Jag kör med brustablett, skalade räkor (risken finns att skalet skadar fisken om man inte mixar det väldigt noga), musslor för att lyxa till det men inget måste och jag använder inget gelatin. Enklast och bäst anser jag. Spirulina köper jag som pulver i hälsokost-affären, det är spirulinan som kostar i receptet. Men man behöver å andra sidan inte så mycket och det som blir över käkar du själv upp iform av en Smoothie gjord på tex yoghurt, banan, juice och spirulina ;).

Om du vill ha mitt recept hojta till. Det sjunker oavsett tinat eller inte (men jag tinar alltid).
#24 - 23 december 2004 11:43
Hej!!
Jo tack visst vill jag gärna he receptet.... har som sagt gjort ett men det flyter... tänkte att jag skulle testa lite olika recept för att se vilket som passar mig o mina fiskar bäst.

Tack på förhand!!!
#25 - 23 december 2004 11:50
Materik, är det en vanlig brustablett med C-vitamin du använder då eller?

Hmmm jo man kanske borde börja äta lite spirulina själv... det kommer ju att räcka ohemult länge annars då de bara hade en stor burk när jag handlade. Kan ju inte göra någon skada, åtminstone så länge jag inte äter så mkt att jag får svarta pigmentfläckar över halva kroppen. ;)
#26 - 23 december 2004 11:51
Maya: receptet på min mix som flyter (och uppför sig precis som Nancys, dvs sjunker om man sliter sönder/trycker ihop den) har du här:

300g frysta oskalade räkor
300g frysta gröna ärtor
300g frysta råa hela småbläckfiskar
en halv skalad banan
1 helt ägg, inklusive skalet
2dl apelsinjuice
Precis så mycket vatten att det går att mixa (cirka 2 dl)

Bonustillsatser:
1 matsked golden pearls
2 klyftor vitlök
500 mg astaxantin
2 matskedar torskleverolja ("omega-3 olja")

Alltsammans mixas så det blir en jämn smet (tog cirka en kvart på min mixer), blandas med 5 gram agar upplöst i en deciliter kokande vatten (bindemedel), hälls i fryspåsar, plattas till, och fryses in.

Det intressanta i sammanhanget är väl att jag körde 1 stort ägg till cirka 1 kilo mix.
#27 - 23 december 2004 12:16
Tyvärr kan jag nog inte prestera något direkt recept Maya... brukar säga som Kajsa Warg... man tager vad man haver...
Grundreceptet är Kjells recept som du finner här på zoopet.
Jag använder inte vitaminer, eftersom jag inte matar dagligen med räkmix... Jag hoppar också över spirulinan.
Eftersom jag har en hel del malar så försöker jag att ha lite mera grönt i min mix, kanske ungefär en tredjedel räkor/fisk och resten spenat och ärtor... Ofta blöter jag upp kanske en deciliter ciklidpellets och blandar i också...
#28 - 27 december 2004 10:26
Materik, jag vet inte med maya, men jag vill i alla fall ha ditt recept, jag har av nån lustig anledning börjat samla på mig alla konstiga räkmix recept jag ser, och provar lite olika varjegång jag gör en ny omgång..

Mitt ända problem är att åtgången inte är så stor, då min balja inte e så vällfyld än, så de flesta recepten bygger på för stora mängder för mig, vilket gör att jag får huvudvärk av att räkna om dem.. men på hela taget går det bra i alla fall.

B!
#29 - 29 december 2004 15:27
Visst kan du få receptet, prova och se om det funkar. Det finns ju många olika men jag tycker det här funkar fint och är enkelt. Det blir inte flera kilo räkmix...utan lagom mängd. Ca 3 kakor sådär.

Mvh Mattias

----------------------------------
Räkmix

400 gr skalade räkor
400 gr gröna ärtor
20 gr musslor
6 ägg
1 msk spirulinapulver (köpes tex i hälsokost affär)
1 multivitamin brustablett (köpes tex i hälsokost affär)
10 droppar citronsaft
0,5 - 1dl vatten under mixning beroende på mixer

Mixer
Stor akvariehåv
Mikrovågssäker form, ca 1L
2-3 st. 3L frysplastpåsar

1 - Häll tinade räkor, ärtor, finhackade musslor och 6 ägg i mixern. Obs! Endast en(1) äggula ska med, resten endast äggvitan. Mixa tills puré. Ärtorna skall finfördelas så att inga skalbitar kan urskiljas.

2 - Tillsätt en(1) upplöst tablett multivitamin brus, 1 msk Spirulina pulver och 10 droppar citronsaft. Gör detta med mixern igång för att undvika klumpar av Spirulina pulvret.

3 - Mixa allt till en fin puré.

4 - Häll smeten i glasform, formen bör rymma minst en(1) liter. Får inte allt plats dela upp mängden på flera gånger.

5 - Stoppa in formen i mikrovågsugnen, täck med lock och kör på högsta värme i 5-10 minuter, beroende på ugnens effekt. Ta ut formen och rör om (blandningen koagulerar från ytterkanterna och inåt). Kör i ytterligare 5-10 minuter till dess äggvitan har koagulerat ordentligt.

6 - Häll den färdiga fodermassan i akvariehåven och kyl av fodret med kallt vatten. Pressa sedan ut allt överflödigt vatten ur fodret genom att klämma fodret i akvariehåven med handen mot diskhon. Detta gör att foderkakan inte blir ett isblock och enkelt kan delas.

7 - Portionera ca 4 dl fodermassa i varje 3L frysplastpåse, kavla ut med kavel så att det blir en jämn rektangulär kaka utan sprickor. Ca 0,5 cm tjock. För att underlätta delningen av räkmixen när den är frusen kan du göra ett rutmönster i den tillplattade mixen utanpå påsarna med en bordskniv.

8 - Frys in. Klart !

9 - Innan utfodring - tina räkmixen.
HazelCR
#30 - 29 december 2004 16:14
Varför så lite musslor i de flesta recepten? Köper man musslor så får man ju betydligt mer än 15-20 gram. Kan man pyttsa i mer eller tar fiskarna skada av det på något sätt?

Räkmix till malar? Mina malar tar gärna för sig av min malawimix. Men kanske ska sammansättningen vara annorlunda till malar, är det någon som vet? Tacksam för svar.
L-malar respektive corodys gör det någon skillnad?
#31 - 29 december 2004 20:45
en reflektion så där på rak hand, angående Materiks (mattias) räkmix, delar av både spirulina pulvret, multivitaminen och citron droparna, måste gå förlorade vid kylning med kallt rinnande vatten, och "ur klämning".
Tack för receptet dock, har sparat ner det med.

HazelCR, då de flesta malmixar är mer inriktade på växtlighetsersättning antar jag att det är för att de ändast undatagsvis hittar en döing o käka på, alternativt jagar fatt en själva... foder man gör är ju till för att ersätta det de äter i naturen.

B!
#32 - 30 december 2004 09:12
Det stämmer säkert att en del går förlorat vid kylning, men det är inget jag reflekterat över. Jag har spunnit vidare på recept jag hittat och i många fall gör man så. Men det är väl bara att lägga i lite extra om man känner sig orolig för det.

Kanske är fel, men jag har aldrig gett mina malar nåt extra alls. Dom käkar alger och även den räkmix som når botten.

Varför det inte är mer musslor i recepten man hittar vet jag inte, man kan ju misstänka att det är en ingrediens som kanske är svår att bryta ner och kan försämra vattnet om det finns i för stora mängder.

HazelCR
#33 - 30 december 2004 10:03
Är det någon som kan ge ett förslag på en "malmix"?

Intressent är att när mina plecon får chans att välja mellan hela räkor och malawimix, så lägger de nästan alltid beslag på räkan. Möjligtvis kan broccoli konkurera ut räkan.
HazelCR
#34 - 30 december 2004 10:17
En intressant artikel av Christina P, som belyser olika mixvarianter.

http://hem.passagen.se/mikeno/texter/smix.htm
#35 - 31 december 2004 23:10
Ursprungligen skickat av HazelCR

Är det någon som kan ge ett förslag på en "malmix"?

Intressent är att när mina plecon får chans att välja mellan hela räkor och malawimix, så lägger de nästan alltid beslag på räkan. Möjligtvis kan broccoli konkurera ut räkan.

broccoli? gillar dina pleco broccoli? kanske något för mina ancistrus då. hur gör du med broccolin? hur stora bitar osv.?
HazelCR
#36 - 1 januari 2005 19:54
broccoli? gillar dina pleco broccoli? kanske något för mina ancistrus då. hur gör du med broccolin? hur stora bitar osv.?
[/quote]

Jag köper fryst broccoli, tinar i micron, delar i två halvor och matar därefter. Det blir bitar som är ca 5-7 cm långa.
#37 - 5 oktober 2005 21:52
Har det betydelse vilken gelatin man använder?
Askorbincyra är inte det koncentrerad C vitamin.
behövs det fler vitaminer till Malawi?

Hasse
#38 - 7 oktober 2005 10:47
Ok, massor av recept på räkmix.
Jag undrar om man inte bara kan slänga i tex en räka en dag och tex broccoli nästa dag osv samtidigt som man fodrar med torrfoder??
#39 - 7 oktober 2005 12:46
Jo visst kan man det, om fisken går med på det. Räkmix är ursprungligen ett foder för växtätande fiskar som har svårt med väldigt proteinrikt foder (som det mesta färdigfoder är), sen har alla utvecklat sina egna varianter beroende på tycke & vilka fiskar de har.
Räkmix är inte ett mirakelfoder, men det är ett bra allround-foder man kan göra själv.
#40 - 7 oktober 2005 14:35
Räkmix e ngt bra som min akvariebutik säljer. Har aldrig orkat stå å blaska själv utan köper den färdiga Åleds har!
#41 - 7 oktober 2005 17:00
[QUOTE=Azur]Jo visst kan man det, om fisken går med på det. Räkmix är ursprungligen ett foder för växtätande fiskar som har svårt med väldigt proteinrikt foder (som det mesta färdigfoder är), sen har alla utvecklat sina egna varianter beroende på tycke & vilka fiskar de har.
Räkmix är inte ett mirakelfoder, men det är ett bra allround-foder man kan göra själv.[/QUOTE]

[:-17] Okej!! Jag hade fått för mig att räkmix är ett kompliment till torrfoder.
Typ...lyx och variation.
#42 - 7 oktober 2005 17:45
[QUOTE=gladys][:-17] Okej!! Jag hade fått för mig att räkmix är ett kompliment till torrfoder. Typ...lyx och variation.[/QUOTE]
Komplement till torrfoder???
Nu den bryska sanningen - fiskar i det vilda blir aldrig serverade torrfoder!
Stackars dem???
:rolleyes:
#43 - 7 oktober 2005 19:15
Nånting jag först nu reflekterat över, äggen i en del mixar. Äggvita är "kraftfoder", ägggula är en sjujäkla vitaminkick, eller om det var tvärt om, och grot generaliserat. Ovanpå det verkar det som om äggvita får räkmixen att flyta bättre, om den hivas i innan allt är färdig mixat. Kan det vara möjligt att "kompensera" med ägg, och skippa vita miner? Fiskarna ser så trista ut i clown smink. :-Þ

Delvis seriöst, kan det vara en tanke? Det är ju nog inte ett alternativ för torkad räkmix dock. Äggpulver ska åldras fort när det är exponerat mot luft.

B!
#44 - 12 oktober 2005 18:56
hmm ska man tina räkmixen innan man lägger ner den i akvariet ? Jag har ännu inte gjort räkmix eftersom jag har ett nyuppstartat akvarium och har läst nånstans (kommer ej ihåg var?:)) att man inte ska mata med räkmix dom första 6 veckorna :)
#45 - 13 oktober 2005 06:05
Lägg i den fryst och låt firrarna "knapra" av den.Tinar Du den så blir det ju samma konsistens som innan Du frös in den = rinnande.Generellt ska man mata försiktigt vid nystart av akvarium så att filtret hinner bygga upp en nyttig bakteriekultur.Att man inte skulle mata med just räkmix låter märkligt.Visst,vi kan dra igång diskussionen igen om räkmixen skräpar ner eller inte.Matar man för mycket så skräpar allt foder mer eller mindre.
#46 - 13 oktober 2005 06:25
Jag tinar mixen innan jag lägger i den. Den håller ihop utan problem iallafall, plus att fiskarna kan faktikst äta upp den när den kommer ner i akvariet :) I malawitanken är det rent på mindre än en minut.
Har man fiskar som inte är lika glupska (som mina sydamerikaner) så kan akvariet bli väldigt skitigt av räkmix, eftersom det finfördelas och sprider sig i vattnet. Då är det bättre att vänta så man vet att man har ett väl inkört filter.
#47 - 13 oktober 2005 06:36
Hhrrrmmm, en klassiker när det gäller att beskriva ett tillstånd med ord.:)Vad menar Du med tinar?Hur långt innan utfodring tar Du fram räkmixen?Min mix "tinar" när jag lägger den i akvarievattnet.För att bli petig så kan jag säga att på 5 sek. är den så pass lös att det finns småbitar så det räcker till alla firrarna.Om Ni förstår hur jag menar:)!
#48 - 13 oktober 2005 09:31
[QUOTE=erikthur][QUOTE=gladys][:-17] Okej!! Jag hade fått för mig att räkmix är ett kompliment till torrfoder. Typ...lyx och variation.[/QUOTE]
Komplement till torrfoder???
Nu den bryska sanningen - fiskar i det vilda blir aldrig serverade torrfoder!
Stackars dem???
:rolleyes:[/QUOTE]

Ehh..inte räkmix heller vad jag vet.
Torr fodret är iaf tillverkat och analyserat, speciellt för fiskar.
Det är säkert inget fel på er räkmix. Men jag känner att jag kan för lite, för att
sätta ihop ett eget foder.
Det finns ingen anledning att vara spydig.
admin
Christian Alfredsson
#49 - 13 oktober 2005 16:30
Det finns en grymt bra artikel om räkmix i nästa Ciklidbladet (www.ciklid.se)
#50 - 13 oktober 2005 17:51
Varför står det i recepten att det skall vara multivitamin för fåglar o gnagare och inte
det som är till fiskar,det är samma pris.

Camparn

Annons