Funderingar om diskus. Vad ska jag tänka på?

#1 - 17 november 2014 11:32
Jag leker lite med tanken att köpa ett 360liters akvarium och ha diskus. Men jag har några frågetecken att bli av med först innan jag bestämmer mig.

1: Är diskusar så svåra som man fått för sig? Och vad är det som är så svårt med dom?

2: Jag drömmer om ett akvarium med ganska mycket växter med några pansarmalar, malar, siamesiska algätare och ett gäng neontetror. Funkat det? Eller ska man ha bara duskus i ett kar?

3: Hur sköter man diskusar? Hur ofta byter ni vatten? Hur många gånger ska man mata dom? Har läst att många använder osmos, är detta nödvändigt?

4: Hur många diskusar ska jag ha? Hur stora/små är bäst att köpa?

Jag har haft akvarium ett tag, så jag är ingen jätte ny nybörjare, men jag har inte haft så svåra fiskar. Har haft skalarer, malawi, och massa olika tetror (inte alla samtidigt såklart)
#2 - 17 november 2014 12:03
Halloj Jow!
Det här med Discus är ett stort ämne, och ett ämne många har stött och blött genom åren här på forumet.
Det finns nog lika många åsikter om discushållning, som det finns akvarister... skulle jag tro.
Men, nu är du här, på forumet, i detta nu - och behöver få lite mer kött på benen.

Det finns en kille här på forumet som heter Johnny aka "Bluewing", och han har en mycket bra, trevlig och informativ tråd om hur han gick tillväga med sina discusar.
Det kan kanske vara till hjälp att läsa igenom den tråden, för där finns många infallsvinklar, olika sätt o.s.v. att ta till sig.

Lycka till! [FONT=Verdana]:)[/FONT]

https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=154823
#3 - 17 november 2014 17:59
Hej Jow

Som Mats skriver här ovan finns en hel del godbitar att läsa i Johnnys tråd när det gäller tankar idéer och känslor när det gäller discus , Johnny är en av dom som har den unika egenskapen att få fram känslor och tankar i ord så att man blir fängslad av dom.

När det gäller de frågor du har just nu ska jag försöka hjälpa till med några svar.
Diskus är en mer krävande fiskän många andra men tar du dig bara tiden att lära dig beteendet på dina fiskar ser du om något är fel i ett tidigt stadie och har då stor chans att få dom på rätt spår igen, det är inga problem att ha malar och pansarmalar med discus , neoner funkar med men de får inte vara för små då de riskerar att bli mat , siameser vet jag för lite om för att uttala mig om dock.
Vattenkvalitet är viktigt för discus så det är viktigt med bra filtration men osmos vatten behövs absolut inte , själv gör jag vatten byte 2-3ggr i veckan ca 30% per gång men det är jag det , normalt sett räcker det med ett 50% byte i veckan om man har bra filtration.
När det gäller mängden med discusar så är det så att ju mindre de är i storlek ju större risk att man förlorar dom , jag skulle rekommendera 5-6 discus som är minst 12-13cmi storlek , då har de passerat den mest kritiska tiden men ändå är de inte fullvuxna så att du får nöjet att se dom utvecklas vidare.

Hoppas att detta hjälper dig något och lycka till om du tar steget till att börja med discus :)
#4 - 17 november 2014 20:15
Tack för svaren. Jag har läst på en del nu. Både på johnnys tråd och litte annat och jag tycker inte det värkar som skötseln är så mycket svårare än andra fiskar? Vattenbyte 2 gånger/veckan har jag alltid gjort i alla mina akvarium. Och att ha koll på ph, kh nitrit och nitrat brukar jag ha också, men jag är van vid att sträva efter högt ph eftersom jag haft malawi.

Vad jag är lite orolig för är att de är känsliga för sjukdomar, för det är jag inte bra på... Och att få växter och andra fiskar att trivas i så hög temperatur...
#5 - 17 november 2014 20:24
Jag kom på en fråga till. Hur mycket grus/sand har ni? Ska man ha så lite som möjligt eftersom det samlas en del skit där? Eller spelar det inte så stor roll hur mycket man har?
#6 - 18 november 2014 19:34
För discusarnas skull har det ingen större betydelse hur mycket sand/grus du har utan det är mest beroende på växterna.
#7 - 19 november 2014 12:05
Jag kan absolut ingenting om discus, men jag läser lite nya trådar om allt möjligt. Men som jag fattat det vill discus ha runt 30 grader, och TS undrar hur växter och andra fiskar mår i den temperaturen.

Jag har mina kar i sovrummet och är en frusen människa, så det är varmt i rummet de står i. Sen sticker temperaturen lätt iväg iom att jag har heltäckande ramper (som på Juwelkaren). Dvs jag får vare sig jag vill det eller ej 28 - 30 grader i karen. Har inte tyckts påverka varken fiskar eller växter på minsta negativt vis. Jag har nu palettciklid, fjärilsciklid, scalarer, olika tetror, ancistrus, siamensis, ottosar och pansarmalar. Innan haft levandefödare och labyrintfisk (gurami och betta). Ingen av alla olika fiskar tycks ha minsta besvär med temperaturen.
#8 - 19 november 2014 14:37
Detta kar har aldrig gått svalare än 29 grader:
[ATTACH=CONFIG]72647[/ATTACH]
Där finns ju en del växter. Så det beror vilka växter du har. Jättevallisneria, Cryptocoryne, Anubias, Röd/Grön Lotus fixar det galant.
#9 - 19 november 2014 17:29
Måste bara svara igen trots att jag inte har med den att göra.

Grymt fina diskusar!!
#10 - 9 december 2014 20:21
Hej!

Här är lite av mina erfarenheter.

1. Vissa säger det, för tidigt för mig att säga...vet bara att man ska vara försiktig. Ha andra fiskar i karantän, blanda inte diskus från olika uppfödare, köp små diskusar som får växa upp i ditt kar.

2. Jag har precis det, och några sorter till som tex praktbotior... Funkar skitbra

3. Har mycket filtrering (1x innerfilter, eheim ecco pro 300, cristal profi e1500, Fluval Fx5) för ett 640 liters kar. Matar flingor och granulat 3 ggr per dag, oxhjärta varannan till var tredje dag. Vattenbyten 1 gång per vecka

4. Jag har ett 640 kar och 8 diskusar. Tänkt på att de blir gigantiska och smutsar ner väldigt mycket då. Planera karet långsiktigt. Köp små diskusar

Mvh Emir
#11 - 9 december 2014 20:33
Nu kommer det säkert att gå utmärkt med dina smådiskus Icebergovich. Men generellt är detta den absolut svåraste vägen att gå för de flesta då fodertillgången behöver vara jämn och mycket hög och om något brister så blir det deformerade diskus som är mottagliga för sjukdomar. Det är ingen slump att det trots att det säljs mycket smådiskus finns få vuxna välformade diskus till försäljning. En vuxen diskus som fått god näring tål en del mer än en ungdiskus under uppväxt. Då har någon annan stått för den nödvändiga näringen 4-6 ggr per dag så att diskusen klarat de värsta kriserna. Därav de högre priserna.
Så mitt råd är det omvända, köp minst halvvuxen diskus, helst vuxen som nybörjare.
#12 - 9 december 2014 21:01
1. Vissa säger det, för tidigt för mig att säga...vet bara att man ska vara försiktig. Ha andra fiskar i karantän, blanda inte diskus från olika uppfödare, köp små diskusar som får växa upp i ditt kar.

Rätt förutom storleken. Det är mycket lättare att ta hand om vuxna diskusar som inte kräver alls lika mycket mat och därför inte lika mycket vattenbyten etc. Små fiskar behöver matas helst 5-6 ggr om dagen för att växa ut bra och ha väldigt vlädigt rent vatten med mycket vattenbyten.

Nu beror det ju på HUR små de är såklart, det går att köra små firrar också, bara man är medveten av vad de har för behov för att växa bra. Så mata på och byt vatten så går det galant. :-)

EDIT: Blåvinge slog mig visst. Men tänkte bara tillägga en sak ändå.

Visst, föda upp små diskus ÄR svårare och mer krävande. Men det är samtidigt OTROLIGT tillfredställande när det går bra, för diskusarna växer KOPIÖST fort vid rätt förhållanden och det är rätt häftigt att uppleva.
#13 - 9 december 2014 21:31
Kul att läsa om ytterligare någon som är sugen på att ge sig in i diskusträsket. Hoppas vi får möjligheten att följa din resa här på zoopet, alltid kul att läsa hur andra resonerar. Lycka till!
#14 - 12 december 2014 17:19
Nu är akvariet klart för discusar. Jag har läst och pluggat lite, men frågar här för säkerhets skull. Vad ska man tänka på när man väljer discusar? Någon kanske till och med har tips på vart man kan köpa vuxna och friska discusar?
#15 - 12 december 2014 17:41
Jow skrev:
Nu är akvariet klart för discusar. Jag har läst och pluggat lite, men frågar här för säkerhets skull. Vad ska man tänka på när man väljer discusar? Någon kanske till och med har tips på vart man kan köpa vuxna och friska discusar?

www.tonysdiskus.se www.aquazoo.se Åker du dit behöver du inte oroa dig för att du väljer "dåliga" diskusar för de har inga.
#16 - 12 december 2014 18:10
Tonysdiskus har jag kollat lite på. Men har han så man kan gå in och kolla på dom? På hemsidan värkar det som internetshopping??
#17 - 12 december 2014 18:22
Jow skrev:
Tonysdiskus har jag kollat lite på. Men har han så man kan gå in och kolla på dom? På hemsidan värkar det som internetshopping??

Nej, du kan inte handla fisk via internetshopping hos varken Tony eller Kaj. Gör ett besök hos dessa två kunniga, det lönar sig ska du veta :)

//Inger
#18 - 12 december 2014 18:29
Jow skrev:

Inger H skrev:
Nej, du kan inte handla fisk via internetshopping hos varken Tony eller Kaj. Gör ett besök hos dessa två kunniga, det lönar sig ska du veta :)

//Inger

Ja, ring dom och fråga om ett besök. :-) De har fina anläggningar båda två med massor av fisk att titta på. Då kan du även få hjälp med frågor och tillbehör/foder osv.

Vet inte var du bor dock men Tony är ju i Trollhättan och aquazoo strax utanför Ullared.

En del videos finns här på Tonys grejer: http://forum.tonysdiskus.se/viewtopic.php?f=78&t=399

Han har nog mer än det som finns upplagt där dock.
#19 - 12 december 2014 18:52
Jag bor i Mullsjö. Trollhättan är inga problem att åka till. Jag ska skicka ett mail till tonys och fråga om man kan komma och kolla :) tack för hjälpen allihopa!
#20 - 12 december 2014 18:58
Lycka till!
#21 - 12 december 2014 19:30
Jow skrev:
Jag bor i Mullsjö. Trollhättan är inga problem att åka till. Jag ska skicka ett mail till tonys och fråga om man kan komma och kolla :) tack för hjälpen allihopa!

Du blir inte besviken. :-)
#22 - 22 december 2014 12:41
Hejsan igen!
Nu har jag varit hos tony och köpt mina första diskusar. De har varit i karet i 2 dagar nu. Jag har låtit akvariet va släckt sen jag fick hem dom, men nu idag verkade alla vara framme och pigga så jag tände lampan för första gången. Men efter det varit tänt ca 15 min fick fiskarna panik av någon anledning och nästan studsade mot rutorna, och sedan trycker i ett hörn. så jag släckte igen.

Nu har jag lite beslutångest. Ska jag låta det vara släckt i några dagar till? Eller ska de få vänja sig vid ljuset och vara rädda? Hur länge kan de ha det mörkt och ingen mat??
#23 - 22 december 2014 13:56
Jow skrev:
Hejsan igen!

Nu har jag varit hos tony och köpt mina första diskusar. De har varit i karet i 2 dagar nu. Jag har låtit akvariet va släckt sen jag fick hem dom, men nu idag verkade alla vara framme och pigga så jag tände lampan för första gången. Men efter det varit tänt ca 15 min fick fiskarna panik av någon anledning och nästan studsade mot rutorna, och sedan trycker i ett hörn. så jag släckte igen.

Nu har jag lite beslutångest. Ska jag låta det vara släckt i några dagar till? Eller ska de få vänja sig vid ljuset och vara rädda? Hur länge kan de ha det mörkt och ingen mat??

Hejsan Jow!

Du har säkert fått massor av råd av Tony, följ dessa så kommer det säkert att gå bra :).
Sen får du nog räkna med att dina Diskusar kan vara skygga den första tiden i sin nya miljö och rusa iväg så som du beskriver, ibland smäller det bara till i någon ruta.
Det skulle vara väldigt kul av se bilder på dina guldkorn och ditt kar när fiskarna har vant sig vid sitt nya hem :)
Lycka till med dessa vackra,

//Inger
#24 - 22 december 2014 17:31
Jodå, jag fick lite tips av tony och jag har följer dom så gott jag kan. Jag är bara lite orolig för att de ska skada sig. Och jag själv mår så dåligt om djuren inte mår bra.
Jag låter akvariet vara tänt i bara några få timmar om dagen nu i början så hoppas jag att de känner sig trygga snart.
#25 - 22 december 2014 18:06
Va kul att du fått hem dina diskusar, grattis! Kan tyvärr inte hjälpa dig med råd när det gäller detta eftersom jag introducerade mina fiskar i ett belyst akvarium från start. Men visst var dem väldigt skygga i början och nästan rädda för sin egen skugga.

Jobbade väldigt försiktigt både framför och i karet den första tiden för att inte skrämma dem i onödan. Vet inte hur lång tid det tog innan dem vande sig vid min närvaro men skulle gissa på flera månader faktiskt. Men det går över det lovar jag, numera så är jag och mina händer bara förknippade med bra saker (läs mat) så min närvaro är bara uppskattad.

Skall bli jättekul att få följa din resa. Stort lycka till, det kommer bli hur bra som helst, det märks ju att du bryr dig om dina fiskar och det är vad det handlar om.
#26 - 22 december 2014 20:17
Riktigt jäkla snyggt kar du har där Bluewing. Gillar när man inte riktigt kan se bakgrunden. Känns som du får en mystisk djupkänsla i det.
Jag köpte oxå mina diskus hos Tony. Han har grym kvalitet på sina fiskar. Jag köpte mina vuxna, det kostar visserligen mer men det är tryggare. Dom är inte så känsliga när dom är vuxna. Mina var aldrig rädda inte ens i början. Efter ett tag så kunde man klappa dom när man rengjorde karet.
Om man köper små diskus så kör många barebottom eller minimalt med inredning. Att föda upp dom i ett sällskapskar fullt med växter och inredning är inte lätt. Dom kräver ju mkt matande och då är det smidigt om man lätt kan suga upp överbliven mat så inte vattenkvaliteten blir dålig. Det är ju inte så lätt om man har fullt av inredning som maten åker in under.
#27 - 23 december 2014 01:33
Nu börjar 3st av 5st titta fram lite då och då och visar upp sig. De andra 2 simmar bara från ena hörnet till andra hörnet... de kan stanna till vid mitten ibland och kolla läget. Men jag tänker vänta någon dag till innan jag matar dom.
Det är lugna rörelser som gäller så fort man närmar sig akvariet. Till och med hundarna står med huvudet på sne och undrar vad det är för fel på mig.
Diskusarna är ca 13cm stora. Jag ska lägga upp en bild på skönheterna så fort de är lite modigare. :)
Om de fortfarande är rädda på julafton funderar jag på om man kan täcka över karet med en filt eller liknande (det kan bli en del folk som springer här då) Tror ni det kan va en bra idé? Eller blir de bara mer stressade då? Vad tror ni? Eller är jag bara hysterisk?
#28 - 23 december 2014 05:41
Jag hoppas att du börjat mata diskusarna nu Jow. Viktigt att du matar flera ggr per dag även om det kan ta ett tag innan de äter. Tror det tog ca 3-4 veckor innan alla åt hos mig.
Sedan som svar på din fråga så är det klart du är hysterisk så här i början ;) Jag ägnade själv mig åt mystiska slowmotion-moves i närheten av diskusarna i början. Flera gånger i början fick de panik och skenade då som en buffelhjord och raserade inredning, växter flöt omkring. Så småningom tål de det mesta du gör regelbundet. Nu har jag förstått det som att du läst på en del innan och tänkt ut ett sätt att sköta dina diskusar? Håll dig till det du bestämt dig för, så brukar det fungera. Sedan så hör det till att göra en del tabbar med sina första diskusar, tyvärr. Så har det i varje fall varit för mig. Men lösningen är att plugga på ordentligt. Det finns ju flera trådar här i forumet som följer hela uppstarten av diskusar.
När det gäller nyinsatta diskusar som är ovana med folk så skulle jag nog själv kanske täcka karet en julafton. Sedan beror det väl på typ av folk. Är gästerna som godmodiga sengångare är det väl bara att köra på. Är det spattiga Duracellkaniner med överskottsenergi som kommer är ju läget ett annat. Det enda jag förbjuder folk när det gäller mina fiskar generellt är att knacka eller slå på karet. Men det är ju för att en knackning låter som ett pistolskott för fisken. Men tids nog så tål de det mesta.
Idag tycker jag nog att mina Diskus är extremt tåliga så länge de inte överraskas. Men när julen är över så måste du successivt börja bete dig som vanligt så att de vänjer sig vid ljud och rörelser. Så småningom kommer du att märka att diskusarna är extremt sällskaps-sjuka.
#29 - 23 december 2014 05:48
Hej.

Kul att höra att du fick tag i lite fina diskusar från Tony , det är lite svårt att ge dig ett bra råd på hur att gå tillväga för att få dina nya älsklingar att bli lugna då jag inte har en bild på hur ditt akvarium ser ut inredningsmässigt med växter och rötter ect.
Personligen skulle jag inte täcka karet utan istället ha lyset släckt om du är orolig för hur dom ska hantera mycket folk i rörelse , vad det låter som så saknar dina fiskar ett för dom bra gömställe för att känna sig säkra :)

God Jul på dig och hoppas att Julaftonen går bra
#30 - 23 december 2014 06:03
Som vanligt så vet jag inte om mitt tillvägagångssätt är rätt men jag försökte dra igång med vardagsrutinerna direkt. Belysning på, matning, vattenbyten etc även om allt gjordes väldigt försiktkgt. Kommer du ha en massa nyfikna gäster på julafton så hade jag nog täckt över karet, kanske inte bara för fiskarnas skull utan även för Husses skull, då slipper du oroa dig över för närgångna gäster? ;) God Jul!
#31 - 23 december 2014 10:27
Tack allesammans för mycket bra råd och tips. Och bluewing, matning var det första jag gjorde imorse. Några av dom smakar lite försiktigt men det slutar med att jag får ta upp det mesta. Men att de är nyfikna och smakar redan nu gör mig glad :)
#32 - 26 december 2014 06:46
Kul att höra. Hoppas du hittar den nödvändiga känsla av tillit till dina Diskusar och deras förmåga att klara av situationen. Det enda du behöver göra är ju att sköta karet bra så går resten säkert alldeles utmärkt under ditt första kommande år som diskusägare. Ha ett bra Nyår nu!
#33 - 26 december 2014 08:35
Jow skrev:
Tack allesammans för mycket bra råd och tips. Och bluewing, matning var det första jag gjorde imorse. Några av dom smakar lite försiktigt men det slutar med att jag får ta upp det mesta. Men att de är nyfikna och smakar redan nu gör mig glad :)

Här är en annan detalj du gjorde bra, du tog upp maten igen som blev över, det är viktigt. :)
#34 - 26 december 2014 14:59
Ett antal corysar och lite sandsnäckor, sen behöver du inte suga upp några matrester ;):)

//Inger
#35 - 26 december 2014 16:07
Jow skrev:

Jag städar faktiskt aldrig ur ej uppäten mat utan det tas omhand av karets övriga invånare. Även L177s grönsaker kan ligga i karet i säkerligen ett dygn innan det är uppätet. Har inte sätt några som helst indikationer på att det påverkar vattenkvaliteten negativt.
#36 - 26 december 2014 16:37
Jag städar faktiskt aldrig ur ej uppäten mat utan det tas omhand av karets övriga invånare. Även L177s grönsaker kan ligga i karet i säkerligen ett dygn innan det är uppätet. Har inte sätt några som helst indikationer på att det påverkar vattenkvaliteten negativt.

Precis det jag skrev i mitt inlägg Tommy ;). Men det är kanske inte alltid så lätt att veta vad "andra invånare" är för arter som käkar överbliven mat - om man som Jow är ny på Diskus :)
Sedan Jow, när dina Diskusar har blivit riktigt hemtama, så kommer även dom att snoka upp matresterna som har "bottnat"

//Inger
#37 - 26 december 2014 16:42
Inger H skrev:
Precis det jag skrev i mitt inlägg Tommy ;). Men det är kanske inte alltid så lätt att veta vad "andra invånare" är för arter som käkar överbliven mat - om man som Jow är ny på Diskus :)

Sedan Jow, när dina Diskusar har blivit riktigt hemtama, så kommer även dom att snoka upp matresterna som har "bottnat"

//Inger

Sorry Inger jag var nog lite ouppmärksam. I mitt kar så jobbar Corysar, Amanoräkor och även faktiskt Ancistrus konstant med att hålla rent. Sen precis som du säger så är inte diskusarna särskilt dåliga på att städa heller utan jobbar som ett gäng grisar med trynet nedtryckt på alla möjliga och omöjliga ställen för att hitta mat :)
#38 - 26 december 2014 16:58
Ja, bottenlevande arter som käkar avskrädet är värda sin vikt i guld. Fast personligen så tycker jag, att Ancistrusen blir lite väl lata ju äldre dom blir, fast jag gillar dom ändå :).

//Inger
#39 - 28 december 2014 00:50
Jag har ett gäng pansarmalar och 2st ancistrus malar. Men ibland blir diskusarna rädda för något mitt i maten och gömmer sig i sitt hörn igen. Och jag tycker det blir lite väl mycket mat till bottenätarna då. Så jag väljer att fiska upp maten igen.

diskusarnas favorit gömställe är i hörnet precis vid doppvärmaren, vilket inte känns jättebra. Finns det risk att de kan bränna sig tror ni eller? Jag försökte flytta doppvärmaren till andra hörnet innan men sladden räckte inte så långt. Men det är ju inte så svårt att fixa iof.

Annars är de riktigt modiga och framme när karet är släckt, något mer försiktiga när det är tänt. Jag brukar mata 1 gång innan det tänds och då glufsar alla 5 i sig. Sen matar jag 1 -2gånger till när det är tänt men då är det oftast bara 3st som äter lite försiktigt och inte alls lika mycket.

Annons