Funderingar om diskus. Vad ska jag tänka på?

#1 - 17 november 2014 11:32
Jag leker lite med tanken att köpa ett 360liters akvarium och ha diskus. Men jag har några frågetecken att bli av med först innan jag bestämmer mig.

1: Är diskusar så svåra som man fått för sig? Och vad är det som är så svårt med dom?

2: Jag drömmer om ett akvarium med ganska mycket växter med några pansarmalar, malar, siamesiska algätare och ett gäng neontetror. Funkat det? Eller ska man ha bara duskus i ett kar?

3: Hur sköter man diskusar? Hur ofta byter ni vatten? Hur många gånger ska man mata dom? Har läst att många använder osmos, är detta nödvändigt?

4: Hur många diskusar ska jag ha? Hur stora/små är bäst att köpa?

Jag har haft akvarium ett tag, så jag är ingen jätte ny nybörjare, men jag har inte haft så svåra fiskar. Har haft skalarer, malawi, och massa olika tetror (inte alla samtidigt såklart)
#2 - 17 november 2014 12:03
Halloj Jow!
Det här med Discus är ett stort ämne, och ett ämne många har stött och blött genom åren här på forumet.
Det finns nog lika många åsikter om discushållning, som det finns akvarister... skulle jag tro.
Men, nu är du här, på forumet, i detta nu - och behöver få lite mer kött på benen.

Det finns en kille här på forumet som heter Johnny aka "Bluewing", och han har en mycket bra, trevlig och informativ tråd om hur han gick tillväga med sina discusar.
Det kan kanske vara till hjälp att läsa igenom den tråden, för där finns många infallsvinklar, olika sätt o.s.v. att ta till sig.

Lycka till! [FONT=Verdana]:)[/FONT]

https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=154823
#3 - 17 november 2014 17:59
Hej Jow

Som Mats skriver här ovan finns en hel del godbitar att läsa i Johnnys tråd när det gäller tankar idéer och känslor när det gäller discus , Johnny är en av dom som har den unika egenskapen att få fram känslor och tankar i ord så att man blir fängslad av dom.

När det gäller de frågor du har just nu ska jag försöka hjälpa till med några svar.