Funderingar om att bygga eget.

#1 - 7 september 2004 19:00
Jag började idag fundera över att bygga ett lågt men djupt akvarium ca 30 högt och 50 djupt och kanske 120-140 brett. Tanken var att det skulle få bebos av mina labyrintfiskar några sebrafiskar och en hög med seamesiska algätare. Sen var tanken att det skulle bli en ganska hög bänk som man liksom bygger in akvariet i kanske 70-80 cm hög där då akvariet tar sin början. Nån som har några erfarenheter av att bygga själv som vet vilken glastjocklek man behöver vad glaset kan tänkas kosta och vet hur svårt det är.
#2 - 7 september 2004 19:06
Hade för ett antal år sedan ett liknande akvarie,det var på 260 liter,vad du skall tänka på är att då det är så långt så bör du använda åtminsrone 2 till 3 "strävor" högst upp som du limmar fast (1 decimeter ca),annars bångnar glaset ut så pass mycket att det till slut brister (Hände mig då en sträva släppte från limningen)Vad jag använde var transparant silicon som jag limma med, och glaset var 8mm,då var kostnaden inte så hög kanske då jag gjorde det,men räkna med 500 till 1000 kr kanske.

Och detta var ju då utan någon ram,kanske du slipper "Strävor" om du kör med nån sorts ram.

#3 - 7 september 2004 19:34
Är det bara att limma fast dom (strävorna) på insidan av glaset då eller?
#4 - 7 september 2004 19:37
Med så lågt kar klarar du dig med 4 mm glas.
MVH
Magnus
#5 - 7 september 2004 20:29
funderar på nåt liknande har lite 10mm glas liggande så mina mått kommer att ligga på ca 182x35x35 men jag köper nog en ny framruta till bygget. har tänkt att ha malar i det så det blir nog rätt bra snurr i det :)
#6 - 7 september 2004 22:14
Ett glasmästeri i uppsala (Aros glas elle något likande) har en tabell som visar exakt vilken minsta tjocklek du behöver beroende på höjd OCH längd på akvariumet. Sedan tar man nästa tjockare standardtjocklek på glaset. Sök med google efter den.
#7 - 8 september 2004 10:14
Ursprungligen skickat av Balthazar

Är det bara att limma fast dom (strävorna) på insidan av glaset då eller?

Japp, det är bara att limma fast med samma silicon.Men "Strävorna"bör ju då ha exakt samma längd som bredden på insidan av akvariet,sen sätter du bara under ett par träpinnar under "Strävan" för fixering och ha dom där tills siliconen härdat.

#8 - 8 september 2004 10:18
Enligt tabellen på aros sida så skulle jag behöva 4mm glas... nån som vet något om priset på 4mm glas?
#9 - 8 september 2004 10:25
KVM prisetsäger inte så mycket. Dina bitar är så små så att det rör sig om spillbitar som redan är betalat av storkunderna. För att få relevanta prisert ring runt till olika glasmästerier och fråga om priserna för ett kar med dina mått. Du kommer att märka att priset för sådanna småbitar varierar enormt, glaset till mitt kar kostade från 1000kr till 4500 beroende på var jag köpte det.
MVH
Magnus
#10 - 8 september 2004 10:32
O jäklar, det var en väldig skillnad det. hur stort är ditt kar?
#11 - 8 september 2004 10:35
60*60*90, 10 mm glas på väggarna och 12 mm i bottnen.
MVH
Magnus

Annons