- Hur går det om man har både snabbväxande och långsamväxande tillsammans? Förmodligen så kommer ju de snabbväxande att skicka ut nya skott mitt bland de övriga växterna, vilket resulterar i en djungel av växter.
Vari ligger problemet? Jag har några ogräs som gärna sprider sig in i andra buskage och det är ju skitkul att trimma och aquascape:a när man har stora buskage att jobba med. Lite Karate-Kid-Bonsai-känsla.
Jag vill ju ogärna slita upp de andra växterna ur karet bara för att klippa ner vallisneria-stänglar osv.
Humm.. Om Vallisnerian är problemet, är det inte den du ska slita ut istället för dom växer du vill ha kvar? *förstår inte*
Går det att motverka detta, eller hur löser en van växtakvarist ett sådant problem?
För mig är det en förutsättning för att kunna få ett vackert växtakvarium, så jag har oerhört svårt att se det som ett problem. Ett växtakvarium är inte en statisk tavla som en plastbakgrund. Det är ett levande väsen som hela tiden byter skepnad allteftersom växterna växer.
Enligt Takashi Amano är det lite av detta som fått honom att starta sin galleria där människor kan besöka och se samma akvarium om och om igen för att uppleva hur hans tillsynes statiska "tavlor" faktiskt lever och hela tiden får nya skepnader.
- Hur fungerar det med växter och ljus, kan man ha valfria växter under en storbladig växt, eller stjäl den allt ljus så att man får hålla sig till "ljusskygga" växter under densamma?
Skuggning är ett potentiellt problem som ogräs löser fint genom att under skuggning rusa iväg uppåt och genom fototaxi luta sig ut från skuggan. Det gäller att få lite känsla för hur olika växter beter sig under olika förutsättningar, men generellt gör man så att man ofta planterar växter som klarar lägre ljusnivåer längst ner och låter ljusälskande stängselväxter växa ovanför.
- Är det en djungel att sätta sig in i PMDD, CO2 och övriga detaljer, eller kan en amatör som jag klara av det utan att fylla karet med alger?
Nej det är svinenkelt. Förkorningarna är fula men du behöver bara lära dig två: KNO3 och KH2PO4. Kombinera dessa två pulver med en bra mikrogödning (t ex Tropica Mastergrow, NutriSI, Mikro+) så har du gödnignen färdig. Detta tar ingen tid och du gör det en gång.
Sedan är det bara att hålla bra fart på CO2-insprutningen och att få gasen att lösa upp sig bra, och det senare är det svåraste innan man hittat en strategi som passar sin burk. Överlag är CO2 den svåra biten eftersom det gärna blir väldigt varierande CO2-halt och med variationer passar alger på.
Du kan göda fantastiskt oförsiktigt sålänge du håller nivåerna stabila och aldrig låter växterna bli begränsade av något näringsämne.