Funderingar kring mindre kuber.

#1 - 12 februari 2009 19:14
Ok räkorna som kom med från tyskland har gett mer smak. Jag har länge tänkt på att limma upp lite kuber i 20-30 liters klassen har ju massa glas som står å skräpar.. Jag har lite funderingar kring filter och värmare. Belysning blir det kompakt lysrör.

Först filter då, det finns ju lite olika mindre innerfilter typ dennerle, hydor picko, ehiem mfl men de är ju så satans fula och har väll noll biologisk filtrering. Sedan finns det ju filterhörna med blå filtermatta men då får det nog bli slimline också. Ytterfilter är jag inte sugen på då måste det nog bli typ 3 burkar som man seriekopplar eller så.

Sedan är ju alla värmare så stora blir det slimline löser det ju sig men annars då någon som känner till någon liten doppvärmare?

Någon som har funderingar.
#2 - 12 februari 2009 21:03
Behöver du ha doppvärmare då?
Så det är du som är den nya nano-kungen på zoopet sedan:p?
#3 - 12 februari 2009 21:05
Jo värmare behöver jag på vintern dragig och allmänt kall lägenhet. Sedan ikväll ja.
#4 - 12 februari 2009 21:11
Kul, då kanske det blir en projekttråd sedan när du bestämmer dig för att dra igång:)?
#5 - 12 februari 2009 21:12
Har en sån här i en av mina småkuber http://www.alibaba.com/product/pl102086189-101673274-0/NEOHEATER_electronic_unbreakable_aquarium_heater.html.
Den heller värmen perfekt. Ska ha Sulawesi i den kuben och ska därför ha några grader över rumstemperatur
Den är lite bredare men rätt tunn istället.
Hittade den inte i Sverige så den är köpt utomlands via internet.
#6 - 12 februari 2009 23:43
har du sett cocoon karen har två själv .grymt snygga men filtert låter som fan:d
#7 - 13 februari 2009 08:02
Tougaye skrev:
har du sett cocoon karen har två själv .grymt snygga men filtert låter som fan:d

Coccon verkar jättesvårt att få tag på, har letat ett tag en hittar inga.
#8 - 13 februari 2009 19:40
Jag har set coccon men skall man köpa är det dennerle som gäller men det är inte aktuellt då jag skall limma upp själv.

Räcker det med 2 st 11w kompaktrör om det blir 30 högt om man vill ha bra ljus?
#9 - 13 februari 2009 19:46
Angåend värmen (jag är kanske helt ute och cyklar) så har jag för mig att det finns någon typ av värmeslinga som man exempelvis kan gömma i gruset. Jag har dock ingen aning om till hur stora akvarier de lämpar sig för och vilken effekt de har.
#10 - 13 februari 2009 20:21
JLi skrev:
Angåend värmen (jag är kanske helt ute och cyklar) så har jag för mig att det finns någon typ av värmeslinga som man exempelvis kan gömma i gruset. Jag har dock ingen aning om till hur stora akvarier de lämpar sig för och vilken effekt de har.

jag har för mig att dom kortaste ligger på 3m! , så tveksamt om det går in i karet :)

annars finns dom från 25w....

lillfrasse. du var ju i tyskland, köpte du inte på dig små käcka doppvärmare?!.
#11 - 13 februari 2009 20:32
Njet hade inte en tanke på det klantigt nog.
#12 - 14 februari 2009 06:05
Jag har sett jätte små doppvärmare som man kan gömma under gruset från märket hydor.

Frågan om de säljs i Sverige.

http://www.aquariumguys.com/miniheater.html

Edit: Hitta en tråd om den: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=81270
#13 - 14 februari 2009 09:55
Jag är nog en termostat kille så hydor prylen går bort. Skall iväg och kolla om jag hittar någon aquael neoheater.
#14 - 14 februari 2009 13:06
lillfrasse skrev:
Jag är nog en termostat kille så hydor prylen går bort. Skall iväg och kolla om jag hittar någon aquael neoheater.

Det finns mattor som värmare som man kan ha både i och (utanför) under akvariet. Det finns i lite olika storlekar. Kommer inte ihåg vad dom kallas eller vart man köper dom nu, men det funkar jätte bra att lägga under akvariet...(lite värme försvinner ju men...)
#15 - 14 februari 2009 13:11
Är nog värmemattor till terrarium du tänker på det finns nog någonstans i gömmorna eller var det hos farsan jag såg sådana hmm hmm.
#16 - 14 februari 2009 13:31
lillfrasse skrev:
Är nog värmemattor till terrarium du tänker på det finns nog någonstans i gömmorna eller var det hos farsan jag såg sådana hmm hmm.

Mmm, en akvarieaffär här i stan har såna kopplade till fjärrvärmen på nått sätt..(under nästan alla akvarium)

Men det finns värme.mattor som är till för människor också som går att använda som "underlägg" till akvariet..

Finns ju golvvärme också att koppla in...tunna "folie-bitar" man kan lägga under och koppla in på nått sett...
#17 - 17 februari 2009 17:32
Ok nu är projektet i rullning det blir slimline på 3 sidor så att det blir en fika till filter & värmare. Dels för att då kan jag köra med värmare som jag har ligger och jag är allergisk mot små innerfilter med 0 i filtervolym.

Jag kommer fortsätta skriva om det hela i en ny projekttråd.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=128509

Annons