Funderingar kring mallista.

#1 - 2 januari 2008 13:08
Har funderat ett tag på att man borde göra en rekomendations lista på malar för de som inte är så insatta men fått ett malintresse.. Då jag tittar tillbaka så var det ganska jobbigt med malar då man inte visste hur många olika arter det fanns, man köpte de första bästa man såg vilket oftast brukar vara golden nugget och andra "vanligare" arter som gibbiceps mm.

Då man köpte dessa vanliga arter och ens intresse växte och växte och man började kolla runt mer efter speciella arter så insåg man att man belastat sig sj med de malar man redan köpt.

Jag vill alltså skapa en lista på malar som jag samt andra här rekomenderar.

Listan kan se ut på detta vis:

L200
L128
L260
L264
L180
L191
etc etc

sen länkar vi till bland annat www.goc.se längst ner och förklarar hur de ska göra för artsbeskrining samt länka till googles bildsökning där de kan se massa bilder på arten.

Vad säger ni?

Underlättar lixom för nybörjare till att välja de finare arterna.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 2 januari 2008 13:28
Det finns ju så många faktorer att ta hänsyn till -
en del vill ha väldigt varmt vatten, andra svalt
en del kräver surt vatten
en del kräver strömmande vatten
en del kan gå i småakvarier medan andra kräver jätteakvarier
en del kräver trä i akvariet
en del passar inte ihop etc. etc.

det är ju då lite meningslöst om man inte samtidigt som man rekommenderar en art också redorgör för alla fakta som gäller i just det akvariet, eftersom en rekommendation annars blir meninsglös eftersom den som läser rekommendationen kanske inte har samma förhållande i sitt eget akvarium
#3 - 2 januari 2008 13:39
Kjell detta stämmer givetvis. Men det enda syftet denna lista ska ha är att upplysa om vilka skönheter det finns ute i marknaden. Sen ska ju självklart de som vill inneha en av malarna som sagt gå in på goc och se vad som krävs för att hålla fisken. Nödvändigtvis så handlar inte ideen om att få folk att köpa fina malar utan mer om att få folk att veta att dem finns.

"det är ju då lite meningslöst om man inte samtidigt som man rekommenderar en art också redorgör för alla fakta som gäller i just det akvariet, eftersom en rekommendation annars blir meninsglös eftersom den som läser rekommendationen kanske inte har samma förhållande i sitt eget akvarium"

Det beror ju på vilken typ av rekomendation du gör, i detta fall är det som sagt att upplysa om olika fina malar :) Vill personen i fråga därefter ta steget längre så finns goc och vi andra på zoopet som hjälp.

Jag själv gjorde massor med förändringar i mitt kar gällande inredning, temp mm för att få mina nya malar att trivas. Jag antar också att de flesta gör på detta vis innan de köper in dyra malar. Detta är det bästa med L-malarna, har märkt att folk värderar dem väldigt mycket. Har ju knappast i närheten av din erfarenhet kjell men jag vill endå mena att alla L-malar jag sett hos privatpersoner blir riktigt riktigt bra behandlade. De som oftast lägger ut stora pengar på fisk tar också hand om fisken :)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 2 januari 2008 13:47
Ok - då förstår jag, men som du skriver bör man kanske då kanske istället ha rubriken "Dessa malar tycker jag är vackra" istället så att det inte blir missförstånd
#5 - 2 januari 2008 13:58
Kjell fohrman haha joo instämmer där. Asså ideen är inte så genomtänkt. Man kan ju eventuellt bakom varje L-nummer länka till artsinformation. Det skulle ju inte vara så mycket extra arbete så att säga.

Ska man göra något så ska man göra det bra. Det är ju helt rätt att du nämner att det inte är fulländat utan att ha med artsinformation till varje art.

Jag hoppas andra medlemar också kan komma med lite input om ideer för att optimera gruntanken. Därefter kanske det blir något intressant och värt att ha på sidan. Detta är ju givetvis ditt val :)
#6 - 2 januari 2008 15:31
Idén i sig är ju kanske inte så dum men om jag får säga vad jag tycker personligen så är ju tjusningen med akvaristiken att man hela tiden upptäcker nya fiskar man skulle vilja ha i sitt akvarium... Sen finns ju de flesta malar med på tex goc eller planet catfish´s sida och jag tycker det är trevligt att sitta där och spåna lite, kolla vad de kräver osv... Sen har jag aldrig upplevt en fisk som en belastning, bara som en anledning att köpa ytterligare ett nytt kar...:)
#7 - 2 januari 2008 17:12
hfh75 joo du har ju helt rätt där också. Men kolla här : http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.transfish.de/LCode/L128.jpg&imgrefurl=http://www.transfish.de/L126-150.htm&h=334&w=500&sz=40&hl=sv&start=2&tbnid=2m6_R-aDFaqVAM:&tbnh=87&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3DL128%26svnum%3D10%26hl%3Dsv

Här finns en suverän mallista med bilder. Det jag tycker skulle optimera zoopet vore en starkare fokus på malar samt kanske en del övriga fiskar. Någon flik man kan trycka på i artsregistret så att man kommer fram till en liknande lista tillhörande zoopet så att säga där man som kjell sa också tar med information om malen.

Jag skulle själv tycka det vore kul att göra den här listan. Jag mena, det enda som behövs är delar av artsinformationen från tex goc samt några bilder på malarna. Svårare än så bör det inte vara att sätta ihop detta. Däremot så kanske det blir lite jobb för den som får skapa nya funktioner på sidan.
#8 - 2 januari 2008 17:13
men men, det är bara en ide, är det inte något intressant nog att satsa på så är det lungt. Kände bara att det var en fin ide och därför ville jag dela med mig av den
#9 - 2 januari 2008 17:30
Jo men alltså ide´n är ju bra men sen vet jag inte... jag skulle tycka det var bra med en bild framför varje artbeskrivning när man listar dom men det har ju lite med att göra om man är guldmedlem eller inte, hur mycket man får se så att säga...
#10 - 2 januari 2008 17:37
Det där kan ju vara ett skäl till att folk blir mer sugna att bli goldmedlemmar :)
#11 - 2 januari 2008 17:38
Absolut...
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 2 januari 2008 17:48
Några saker kan vara värt att nämna om L-malar
1/ Nuvarande artbeskrivningar på dessa fiskar på zoopet innehåller en hel del fel och de kommer att uppdateras framöver
2/ det kommer en ny L-malsbok om ca 2 månader och denna innehåller extremt mycket matnyttig info och massor av foton på L-malar (se info om boken på första sidan)
3/ Ihop med denna bok kommer det att presenteras en datasökbas just för L-malar där man t.ex. kan söka efter malar som skall ha strömmande vatten etc.
#13 - 2 januari 2008 17:52
Ja, den ser vi fram emot den boken... och det låter ju kanon med den databasen...:)
#14 - 2 januari 2008 18:05
haha okej, det låter ju suveränt, då lägger jag ner verksamheten då :P
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 2 januari 2008 18:06
Amaro skrev:
haha okej, det låter ju suveränt, då lägger jag ner verksamheten då :P

Fast det kan gärna vara här också - men jag hinner inte lägga ner något jobb på det
#16 - 2 januari 2008 20:18
Det känns som en efterlängtad ide. Hoppas att det blir av.
hälsning
Lilleulv

Annons