Funderingar kring Hajmal

#1 - 31 juli 2006 15:11
I min lokala zooaffär så säljer de en form av hajmal som de kallar pygméhajmal.

Finns dessa eller är det okunskap från zooaffären? Han sa att de kommer bli cirka 30 cm långa som fullvuxna exemplar. Kan nämnas att de såg ut precis som hajmalarna i Zoopets arkiv och dessa blir cirka 80 cm (för stora för mitt akvarium)

Ska jag chansa och köpa dem eller är det vanliga hajmalar?
#2 - 31 juli 2006 15:14
#3 - 31 juli 2006 15:23
Nej det var en annan. Den som bara heter hajmal! Förövrigt var det faktiskt i motala på tropik zoo inne i staden! Världen är liten
#4 - 1 augusti 2006 06:18
Det finns ju massa arter av Pangasius och flera av dem verkar inte bli så stora heller. Så det kan ju ha varit en annan sort, dock tror jag de mindre sorterna är ovanliga(?). Om det inte är en affär som brukar ha ovanligare fiskar så är nog det troliga att det är den vanliga hajmalen (vilken blir väldigt stor).
Du kan ju fråga vilket det vetenskapliga namnet är?
#5 - 1 augusti 2006 09:59
[quote=demiurgen]Nej det var en annan. Den som bara heter hajmal! Förövrigt var det faktiskt i motala på tropik zoo inne i staden! Världen är liten[/quote]

Kul med en motalabo, finns inte så många här tror jag! :)

Jag vet inte hur mycket man kan lita på tropik zoo, det beror på vem där man pratar med...
De brukar inte ha så många ovanliga fiskar, den erfarenheten har jag...
#6 - 1 augusti 2006 11:30
Hmmm, hade inte ens funderat över att det kunde finnas så små arter i det släktet, att det skulla vara en art som inte blir mer än 30 cm OCH ser exakt lika dan ut, känns osannolikt. Men om det nu är så att den inte blir mer än 30 cm, så borde de vara rimliga att hålla i din 375:a förysatt att guramisarna får ett lugnt parti där hajmalarna inte gärna simmar, de vanliga hajmalarna och släktingen paroonhaj har ju ett nervöst simbeteende.
#7 - 1 augusti 2006 12:33
Om de ser exakt likadana ut som den vanliga hajmalen vet jag inte riktigt [:o]. Men enligt Fishbase finns det i alla fall flera Pangasius arter som ligger runt 30 cm (i och för sig inte alltid man kan lita på de måtten ;)):
http://www.fishbase.se/identification/specieslist.cfm?famcode=134&areacode= Kolla längst ner för mått...

Sen, som jag skrev innan, så är det troliga att det rör sig om vanlig hajmal.
#8 - 1 augusti 2006 14:47
Tack för svaren. Håller nog med "mmm" om att det är en vanlig hajmal för som det verkar så är de andra något ovanliga. Ska kolla det latinska namnet för att vara säker,även om det kanske inte är någon garanti för att det verkligen är den fisken, har hört många historier om folk som blivit lurade, inklusive mig.

Men jag tror att jag fegar ut..

Annons