Funderingar kring artemiakläckning

#1 - 27 augusti 2006 21:57
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har precis gjort min första artemiakläckning enl. Glassburksmetoden. Följande funderingar dök upp.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Varför sköljer man artemian innan matning, räcker det inte att sila bort saltvattnet?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Spelar det någon roll om man häller i okläckta ägg och skal till fiskarna? Tänker mig att man sätter mindre satser ex. Delar upp kryddmåttet med ägg i fyra glasslådor, väntar 36 timmar silar bort saltvattnet från en låda (som innehåller ¼ kryddmått artemia,) och häller i rubbet till fiskarna skal, okläckt artemia och kläckt artemia.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Blir slutresultatet bättre om man använder en syrepump under kläckningen?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hur fungerar petflaskemetoden?[/SIZE][/FONT]
#2 - 27 augusti 2006 22:23
1) Sköljningen är för att inte få in för mycket salt hos ynglen. Det spelar säkert oftast ingen roll, men eftersom jag själv dödat en kull scalare-yngel genom att hälla osköljd artemia på dem, är jag lite paranoid om sköljandet. En bonus är att man minskar mängden bakterier som kommer in till ynglen, det kan vara väldigt mycket bakterier i en artemiakläckning.

2) De okläckta äggen innehåller en hel del protein som surnar och ger upphov till massor av bakterier, som, återigen, det är bättre att inte få in i akvariet. Små yngel kan dessutom få förstoppning och dö om de äter okläckta ägg eller äggskal (sägs det - jag har aldrig sett det hända).

3) Nej.

4) Man häller äggen i saltat vatten i en 1.5 liters PET flaska, och sätter i en slang från luftpump som bubblar så vattnet hålls konstant i rörelse. När äggen kläckts skall man ha okläckta ägg på ytan, kläckta äggskal på bottnen, och de färdiga artemiorna mitt emellan. I verkligheten är det en salig röra i hela PET-flaskan, så man får mycket mer äggskal med artemiorna än med glassburksmetoden. I teorin skall PET-flaskemetoden vara den mest effektiva metoden att kläcka artemia, men enligt min erfarenhet ger den i verkligheten färre artemior per mängd ägg.

Jag brukade ta en _tesked_ med ägg med PET-flaskemetoden, och fick likförbaskat ut färre artemior till mina yngel än jag får med ett kryddmått ägg med glassburksmetoden.

Glassburken regerar, enligt min mening.
#3 - 27 augusti 2006 22:37
Tack för ditt snabba och utförliga svar.

Är det så att alla skalen flyter upp till ytan i och de okläckta äggen ligger kvar på bottnen i glassburken?
#4 - 27 augusti 2006 22:58
Nix. Det är en salig röra där också, men äggskal _och_ okläckta ägg ligger kvar på ena sidan av avspärrningen i burken, medan artemiorna med ljus lockas över till den andra. Se här för detaljer om "glassburksmetoden":
http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm

Annons