Funderingar kring ancistrus

#1 - 14 december 2010 19:04
Jag är lite sugen på att skaffa några ancistrus till mitt 180L. I det går nu koppartetror, neontetror, kubotai rasboror, fjärilsciklider och sterbai pansarmal.

Börjar får lite problem med brunalger så dels är det på grund av det. Tycker dock även att det verkar vara en fin och trevlig fisk.

Har lite funderingar.

Hur matar ni dem? sett filmer där de äter gurka. hur ofta, hur mycket, hur länge?

Hur många bör jag skaffa? är 4st för många för ett 180L? tänkte då två par.
#2 - 14 december 2010 19:10
Jag matar mina med algtabletter, gurka, skalade ärtor mm. Mata inte så ofta om du har alger, jag matar mina ca 3 ggr i veckan för jag har inte så mycket alger.

4 st låter som att det är lagom, tycker jag.
#3 - 17 december 2010 12:52
Det står i zoopets artbeskrivning att hanarna är något revirhävdande mot andra hanar. tror ni det blir problem att ha 2 hanar och 2 honor i ett 180L? hr bra är de på att äta alger? kanske räcker med 2? har inga överdrivna mängder. en del brunalger på bakgrund och på blad.
#4 - 17 december 2010 13:00
räcker med 2 st ancistrus.

för övrigt gillar jag din nya bild pia :)
#5 - 17 december 2010 15:51
hannesc skrev:
räcker med 2 st ancistrus.

för övrigt gillar jag din nya bild pia :)

ok. hade gärna haft fler dock :) kommer de ha ihjäl varandra om jag köper 2 hanar? bättre att köpa 1 hane och 3 honor?
#6 - 19 december 2010 10:44
De har nog inte ihjäl varandra men de kanske tycker det blir lite trångt om du inte har väldigt gott om gömställen och rötter och så.
Jag har 2 i 222L och det 'känns' väldigt lagom, skulle inte vilja ha fler.

måste inte mata med grönsaker och så, det räcker gott med algtabletter ibland beroende på hur mycket alger du har som sagts redan. Helst lägger man i tabletten efter att det släckts för natten, det är då malarna är som aktivast och det minskar även risken att annan fisk norpar maten för dom.
#7 - 19 december 2010 16:39
Har du bägge könen blir det snart fler, de ynglar värre än guppies. Fyra stycken är nog inga problem. Ancistrus är revirhävdande, men inte så det är nån fara.
#8 - 20 december 2010 07:55
Det blev två stycken.

Hittils har de inte rört några alger. Har mest gömt sig. Haft dem i karet två nätter nu. Detta är kanske vanligt? Har läst i någon annan tråd att de hade rensat ett helt kar på 2-3 dagar. Då börjar de få bråttom :)
#9 - 20 december 2010 09:37
ja det är inte ovanligt att de gömmer sig. de är för övrigt nattaktiva så inte så lustigt om de gömmer sig på dagen. sen är de ju lite ovana i den nya miljön :P
#10 - 21 december 2010 19:59
Nasso skrev:
Jag är lite sugen på att skaffa några ancistrus till mitt 180L. I det går nu koppartetror, neontetror, kubotai rasboror, fjärilsciklider och sterbai pansarmal.

Börjar får lite problem med brunalger så dels är det på grund av det. Tycker dock även att det verkar vara en fin och trevlig fisk.

Har lite funderingar.

Hur matar ni dem? sett filmer där de äter gurka. hur ofta, hur mycket, hur länge?

Hur många bör jag skaffa? är 4st för många för ett 180L? tänkte då två par.

Ja har 2 honor 2 hanar i mitt 250L. Revir har ja inte direkt märkt av på Hanarna, däremot vid lek blir det problem, eftersom båda hanarna vill vara med och leka, Och lek kommer du garanterat få.

vill du ha lek och ha yngel så tipsar ja om 2-3 honor 1 hane.
#11 - 21 december 2010 20:00
Nasso skrev:
Det blev två stycken.

Hittils har de inte rört några alger. Har mest gömt sig. Haft dem i karet två nätter nu. Detta är kanske vanligt? Har läst i någon annan tråd att de hade rensat ett helt kar på 2-3 dagar. Då börjar de få bråttom :)

Hoppas dem äter algerna. Mina leker hela tiden så några alger blir inte ätna. Därför har ja en Pleco :)
Bilagor:
#12 - 22 december 2010 07:49
DaskeN skrev:
Hoppas dem äter algerna. Mina leker hela tiden så några alger blir inte ätna. Därför har ja en Pleco :)

De har fortfarande inte rört algerna...
#13 - 22 december 2010 18:55
Vad är det för alger du har 'problem' med?
#14 - 22 december 2010 19:47
danne0301 skrev:
Vad är det för alger du har 'problem' med?

brunalger/kiselalger. framförallt på bakgrund (btn slim) och växter.
#15 - 22 december 2010 20:30
hum ja dom har i alla fall mina tagit hand om sedan dag 1..

Annons