Funderingar ang avlivning, vad är bäst?

#1 - 4 maj 2009 10:05
Hej.

Vi har en katt som börjar bli till åren och det låter inget vidare när hon andas. Det rosslar och låter ansträngt och med tanke på åldern så är det nog inget att fundera på.

Det är en vildkatt som jag fångade in när hon var unge. Tillsammans med oss är hon helt normal men kommer det någon okänd eller att det låter något ute så blir hon orolig och ska ut. Hon vill gärna ha "ryggen fri" och trivs inte när hon känner sig instängd.

Nu har vi hållt på diskuterat hur vi ska avliva henne om det inte blir bättre.

Jag är helt inne på att ställa ut mat utomhus och dra 2 snabba hagelskott. Jag tycker det är bäst och lugnast för henne. Det tar slut direkt. Låter kanske brutalt men hagel lämnar inget synligt så det låter värre än det är.

Det andra alternativet är ju spruta hos veterinären.
Det skulle nog vara bra i många fall men när det gäller henne så kommer hon bli helt förstörd av att åka bil i 20 minuter och vara instängd i transportburen.
Sen avsluta livet i händerna på en helt okänd människa, vi kommer garanterat få hålla henne med järngrepp för att det ska gå.
Allt annat än den sista behandlingen man vill ge henne.

Det är ändå lite svårt att övertyga att geväret är snällast så jag undrar om det finns fler alternativ?

Finns det chans att få ut preparat eller spruta att göra det själv i hemmet eller får man aldrig ut sånt som privatperson?

mvh / Martin
#2 - 4 maj 2009 14:57
Hej! Usch låter ju inget kul alls :( jag hade nog tagit bössan men haft katten kopplad i sele eller något sådant. Har haft jägare som skjutit på katt och hund och jag tycker nog det är ganska bra istället för stressen som blir hos en vet. De står och äter och de hinner inte reagera förrens det är över.

Lycka till vad ni än väljer!
Carina
#3 - 4 maj 2009 18:35
Jo. precis. Det viktigaste är ju att den slipper lida mer än nödvändigt. Sen om vi andra reagerar olika så må det vara.

Men det är ingen som vet om man kan få ut spruta eller dyl att göra det hemma?

Känns ganska omöjligt men man vet aldrig...
#4 - 4 maj 2009 19:12
Låta naturen ha sin gång?
Katter kan bli väldigt gamla.
#5 - 4 maj 2009 19:54
Hagel kan vara jättebra. MEn se för guds skull till att katten inte kan springa iväg. Vi hade en katt som sprang iväg skadeskjuten. Det var inte kul, och trots att jag bara var runt 10-12 år, och det alltså var mammas och pappas ansvar så funderar jag än idag på hur hon dog och är ledsen över att hon antagligen fick lida ihjäl.[:(]
#6 - 4 maj 2009 21:12
erikthur skrev:
Låta naturen ha sin gång?

Katter kan bli väldigt gamla.

Jo, det är ju naturligt men... Känns lite hårt.

Hon verkar ha vatten i lungorna. Kan inte andas genom nosen och till råga på allt så verkar hon ha fått spö eller om det är något med lederna då hon idag helt plötsligt inte stödde på någon av framtassarna. Kom hoppandes som en känguru och tvekade länge innan hon ansträngde sig in.

Risken med katter är ju att de går undan när de känner att det är dags. Risk att hon gömmer sig och ligger å ruttnar eller blir mat åt andra.

Visserligen naturligt men....
#7 - 4 maj 2009 21:17
zandrama skrev:
Hagel kan vara jättebra. MEn se för guds skull till att katten inte kan springa iväg. Vi hade en katt som sprang iväg skadeskjuten. Det var inte kul, och trots att jag bara var runt 10-12 år, och det alltså var mammas och pappas ansvar så funderar jag än idag på hur hon dog och är ledsen över att hon antagligen fick lida ihjäl.[:(]

Oj. Jo det är nog en bra idé. Oavsett om det är en bra skytt så kan hon bli skrämd eller av någon anledning rycka till precis i fel ögonblick.

Om det blir geväret som släcker lyset så blir det så hon inte kan sticka.

Vet att en i byn stängde in katten i en kartong och drog en rejäl hagelskur så det blev som ett såll, sedan begravde den direkt som det var.
#8 - 4 maj 2009 22:53
Veterinär kan göra hembesök.
#9 - 5 maj 2009 06:12
precis som Gaffel skriver så kan veterinärer göra hembesök om man tar kontakt och förklarar situationen så brukar de gå med på det. Jag skulle nog göra det istället för att skjuta även om det går snabbt det också.
#10 - 5 maj 2009 07:14
Hagelpatron är lika lindrigt som veterinär och billigare.
#11 - 5 maj 2009 08:54
Hembesök låter iaf väldigt dyrt :S
#12 - 5 maj 2009 08:57
Hembesök kostar inte så mycket.
Det finns enbart jourvetrinärer som gör hembesök..

Fy fan för att skjuta ett djur.
Det går emot mig som bara den!
#13 - 5 maj 2009 13:30
Frågan är även om det är tillåtet att avliva husdjur på det sättet?

Jag har själv avlivat några katter med hagel, och det går väldigt snabbt och katten hinner inte uppfatta någonting. Men se för sjövens skull till att den inte kan sticka iväg då det kan bli svåra skott annars.
#14 - 11 maj 2009 21:42
ansjo skrev:
Frågan är även om det är tillåtet att avliva husdjur på det sättet?

Jag har själv avlivat några katter med hagel, och det går väldigt snabbt och katten hinner inte uppfatta någonting. Men se för sjövens skull till att den inte kan sticka iväg då det kan bli svåra skott annars.

"21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten."

vilket betyder att du har ingen laglig rätt att skjuta din katt.
Jag skulle aldrig skjuta någon av mina katter, dom har varit en bit av våra liv och förtjänar bättre, så vad gör det om det kostar mer.... Hur gammal är din katt??? Ett veternär besök kanske vore på sin plats, katta kan ju kanske bli frisk.... Först veterinär, sen beroende på felet så kan du ju välja om du ska avliva henne eller inte.
#15 - 13 maj 2009 13:12
Men hallå, inte kan man skjuta en familjemedlem sådär!! FY! Ta den till en veterinär som får undersöka den stackars sjuka kissen!! Kanske finns det behandling!? Avlivning ska ske hos veterinär!
#16 - 16 maj 2009 14:37
Martin85 skrev:
Hembesök låter iaf väldigt dyrt :S

Och du tycker inte att en gammal familjemedlem är värd de pengarna? [:(!]
#17 - 16 maj 2009 16:18
Elin.G skrev:
Men hallå, inte kan man skjuta en familjemedlem sådär!! FY! Ta den till en veterinär som får undersöka den stackars sjuka kissen!! Kanske finns det behandling!? Avlivning ska ske hos veterinär!

Esja skrev:
Och du tycker inte att en gammal familjemedlem är värd de pengarna? [:(!]

Förstår ni stressen på djuren när de är hos veterinären? Skum miljö, husse/matte deppiga, djuret känner säkert att många djur dött där osv. Att sedan bli fasthållen och stucken med spruta är inte riktigt lugnande heller.

Att avliva tex jakthundar med ett skott i skogen är helt normalt och inte det minsta stressande. Hunden ska ut och göra det han tycker mest om - jaga. Glad som få springer den och letar spår. Pang. Svart. Inte kul, men...
#18 - 16 maj 2009 16:21
DAHLBERG skrev:
Förstår ni stressen på djuren när de är hos veterinären? Skum miljö, husse/matte deppiga, djuret känner säkert att många djur dött där osv. Att sedan bli fasthållen och stucken med spruta är inte riktigt lugnande heller.

Att avliva tex jakthundar med ett skott i skogen är helt normalt och inte det minsta stressande. Hunden ska ut och göra det han tycker mest om - jaga. Glad som få springer den och letar spår. Pang. Svart. Inte kul, men...

+1

Förmodligen har man inte mage att göra det mot sina egna husdjur, men om man hittar någon som kan göra det, så varför inte? Har ni varit med en katt till veterinären någon gång? De blir alldeles utmattade och brukar oftast ligga och sova riktigt länge efteråt, så att de får gå ut i naturen, slippa all stress och inte ens hinna reagera tycker jag är ett mycket bättre alternativ
#19 - 16 maj 2009 17:35
Jag tycker ni är så jäkla kalla! Jag är uppvuxen med katt och har katter nu.

VISST FAN MÅSTE MAN GÅ MED SIN FAMILJEMEDLEM TILL VETERINÄREN OM NÅT ÄR FEL!?! Om man nu tycker att det är så himla stressande för katten att ta dit den... TA HEM VETERINÄREN DÅ! [:(!]

Katten kanske inte ens behöver avlivas, det kanske finns botemedel!! Medecin vet ni, det finns!

Fy fan för att skjuta sin egen katt....! kallt! :mad:[:(!]:mad:[:(!]

Har man inte råd med veterinär ska man fan inte ha katt heller.
Guest
#20 - 16 maj 2009 17:47
Herre gud Esja o Elin..... Vad skulle ni föredra? Dö hemma i sängen eller på ett operationsbord?
Katten är gammal, avlivning i skogen är nog bäst om du frågar mig, lugnt o där den hör hemma..
#21 - 16 maj 2009 18:04
Narii skrev:
Herre gud Esja o Elin..... Vad skulle ni föredra? Dö hemma i sängen eller på ett operationsbord?

Katten är gammal, avlivning i skogen är nog bäst om du frågar mig, lugnt o där den hör hemma..

Exakt.
#22 - 16 maj 2009 18:30
Jag har hittat en medicin som botar ålderdom!
Guest
#23 - 16 maj 2009 18:39
Wow får ja köpa nåra kilo? ;) ;) :D
#24 - 17 maj 2009 12:57
[:-5][:-43][:-115][:-108]
#25 - 17 maj 2009 13:42
DAHLBERG skrev:

Jag vände mig emot att använda kostnaden som ett argument för att inte ta hem en veterinär som får avliva katten i lugn och ro i hemmiljö. Jag skulle själv aldrig någonsin dra med mina katter till ett stressigt obehagligt besök på ett djursjukhus/veterinärklinik den dagen jag måste avliva dem. Jag kommer ta hem en veterinär, har självklart kollat upp vilka veterinärer i området som gör hembesök i förväg, ifall något skulle hända med någon av mina katter.

Jag tror säkert det kan gå lika fort och smärtfritt för katten att låta en van och duktig jägare avliva den. Själv skulle jag inte välja det, utan en veterinär hemma hos mig med en spruta, men att ha något annat än kattens bästa för ögonen är för mig rent motbjudande. Och att då dra upp pengar som ett argument för att inte ta hem en veterinär, det tycker jag är fruktansvärt.
#26 - 17 maj 2009 13:48
Tillägg: Däremot skulle jag naturligtvis låta alla möjliga veterinärer och andra experter i världen undersöka mina katter ordentligt innan jag valde den sista utvägen. Det finns inte en chans att jag skulle låta någon av mina katter hamna i den situationen att de mår så dåligt som trådskaparens katt verkar göra utan att ha fått dem ordentligt undersökta, och om bedömningen då skulle bli att det inte fanns något att göra, DÅ skulle jag låta en veterinär komma hem till mig för att avliva dem. Jag tycker faktiskt det är skrämmande hur lågt värde en del verkar sätta på sina katter.
Guest
#27 - 17 maj 2009 13:53
Tänk om personen bara har 10 000 i månadslön då? Ska 2000kr av den gå åt på en avlivning?
Bilagor:
#28 - 17 maj 2009 13:54
Esja skrev:
Tillägg: Däremot skulle jag naturligtvis låta alla möjliga veterinärer och andra experter i världen undersöka mina katter ordentligt innan jag valde den sista utvägen. Det finns inte en chans att jag skulle låta någon av mina katter hamna i den situationen att de mår så dåligt som trådskaparens katt verkar göra utan att ha fått dem ordentligt undersökta, och om bedömningen då skulle bli att det inte fanns något att göra, DÅ skulle jag låta en veterinär komma hem till mig för att avliva dem. Jag tycker faktiskt det är skrämmande hur lågt värde en del verkar sätta på sina katter.

Man behöver inte vara veterinär för att se om katten är gammal och lider.
#29 - 17 maj 2009 13:58
Narii skrev:
Tänk om personen bara har 10 000 i månadslön då? Ska 2000kr av den gå åt på en avlivning?

Självklart, har man tagit på sig ansvaret för ett djurs liv så har man. Då ska djuret i fråga aldrig någonsin behöva lida i onödan för att man inte "har råd" att ge det bästa möjliga vård in till slutet. Ett par tusenlappar får man helt enkelt fixa fram, låna ihop av hela bekantskapskretsen om det är så.

Alltså, jag skulle kunna låna ut dem själv om det är sista utvägen, bara för att det finns idioter som tagit på sig ansvar de inte klarar av ska inte katten behöva lida... Har erbjudit mig att kastrera en total främlings stackars honkatt en gång som fick bli dräktig om och om igen och få sina ungar ihjälslagna för att "pengarna inte fanns" att ta henne till en veterinär och få henne kastrerad. Men då, när jag erbjöd mig, så blev det tydligen pinsamt, för då fanns pengarna helt plötsligt så den stackars kattan blev kastrerad veckan efter...
#30 - 17 maj 2009 14:01
DAHLBERG skrev:
Man behöver inte vara veterinär för att se om katten är gammal och lider.

Nej, visst, det kan säkert vara helt uppenbart för vem som helst att hoppet är ute för en katt. Men i så fall finns det väl absolut inget att gå och vänta på ens ett par timmar, då ska katten befrias från sitt lidande omedelbart! Då sitter man inte och diskuterar på ett forum i ett par dagar olika sätt att ta bort den och funderar över inte bara vad som är bäst för katten, utan vad som är dyrt eller billigt...
#31 - 17 maj 2009 14:07
Jag dömmer inte dem som väljer själva att avliva sina husdjur när dem börjar blir för sjuka, om det är vad man tror blir bäst för sitt djur, man känner ju sitt eget djur bäst. Men jag hade absolut satsat på att få ett hembesök av en vetrinär, tror det hade blivit lättast i det här fallet. Jag tycker att det kan vara värt en extra slant. Vi fick hembesök när vi skulle avliva mormor och morfars gamla schäfer och det blev hur lugnt och fridfullt som helst.
#32 - 17 maj 2009 14:10
Esja skrev:
[...]Men i så fall finns det väl absolut inget att gå och vänta på ens ett par timmar, då ska katten befrias från sitt lidande omedelbart![...]

= Pang!
Guest
#33 - 17 maj 2009 15:09
Japp, en låda me hagelskott kostar ju typ 200kr
#34 - 17 maj 2009 19:09
Narii skrev:
Japp, en låda me hagelskott kostar ju typ 200kr

Och det räcker ju till 6-7 katter beroende på hur bra du siktar ;)
#35 - 19 maj 2009 12:03
Jenny054 skrev:
Hembesök kostar inte så mycket.

Det finns enbart jourvetrinärer som gör hembesök..

Fy fan för att skjuta ett djur.

Det går emot mig som bara den!

Javisst... vad hemskt det måste vara att skjuta ett djur... den hinner inte känna nånting, den hinner inte fundera vad det är som händer... och framför allt... den får vara hemma å äta gott det sista den gör i livet...

Nää... mne jag tycker helt klart att man ska ta med den till veterinären... då får den ju först vara nervös och utom sej av oro över vad som ska hända på vägen dit... sen kommer den in i ett litet vitt rum där det kommer en okänd människa med nånting i handen som den sedan sticker djuret med... och innan dosen som vet precis har sprutat in börjar verka... så hinner djuret ligga där, försöka ta sej loss, förstår inte varför "mamman" tar ett hårdare tag om djuret när det försöker komma ifrån den hemska människan med sprutan som precis stack djuret i magen... djuret förstår fortfarande ingenting... det är ju helt naturligt att åka iväg med sinkatt.... hur ofta gör man det?! visst... djuret får "somna in"... men på det mest obekväma sättet man kan tänka sej... ingen trygghet... ingenting!

När jag tittade min katt i ögonen då hon "somnade in" i min famn ångrade jag mej... å jag var ändå inte särskilt förtjust i den katten för hon kissade inne i tre års tid... hon klöste sönder alla tapeter vi hade på väggarna... osv.... men det var bland det värsta jag gjort i hela mitt liv! Tacka vet jag hagelbössan! För när jag har måsta använda den i såna hr sammanhang så har det känts mycket bättre! Det har kännts som att jag har gett mina hundar värdiga dödar! Dom har fått göra det dom älskar in i det sista... springa omkring i skogen! Äta en stooooor skål med falukorv och sen.... men jag har aldrig någonsin behövt känna någon ånger! För det har varit deras sista önskan!
#36 - 19 maj 2009 12:05
Vad har ni emot att en veterinär kommer på hembesök??!?!! [:(!]
Om det är pengarna ska ni fan inte ha katt. :mad:
Guest
#37 - 19 maj 2009 13:10
Du har inga bra argument mot egen avlivning så ser inte vrf man skulle ta hem en veterinär.
#38 - 19 maj 2009 13:13
Elin.G skrev:
Vad har ni emot att en veterinär kommer på hembesök??!?!! [:(!]

Om det är pengarna ska ni fan inte ha katt. :mad:

det handlar inte om pengar... i mitt fall... det handlar om kunskap!
#39 - 19 maj 2009 13:24
Narii skrev:
Du har inga bra argument mot egen avlivning så ser inte vrf man skulle ta hem en veterinär.

Det har jag visst det. Det handlar om känslor. Det är känslokallt att skjuta sin egna familjemedlem och tänk om inte första skottet är dödande.. DÅ lider djuret.
#40 - 19 maj 2009 13:53
Elin.G skrev:
Det har jag visst det. Det handlar om känslor. Det är känslokallt att skjuta sin egna familjemedlem och tänk om inte första skottet är dödande.. DÅ lider djuret.

Den hinner inte lida... för djuret hamnar i chock... och nåra sekunder efter första skottet kommer nästa skott...
Ja ser ingen anledning till att inte skjuta en katt som lider...

MEN!!! en sak som ja inte förstår mig på är alla TRÅNGSYNTA stads bor som gnäller om djurplågeri hit å djurplågeri dit... VA I HELVETE TÄNKER NI PÅ NÄR NI TAR EN KATT Å HAR DEN ATT BO I EN TRÅNG LÄGENHET!! de e djurplågeri om nåt e djurplågeri...
FY SKÄMS!
#41 - 19 maj 2009 14:18
Jag har inte katt eller hund men ja håller med elin på ett sätt. jag skulle aldrig kunna skjuta en katt eller hund som var min och inte nån annans heller. men om man vet nån som kan göra det åt en så ja varför inte. dom andra har rätt också hund/katt och andra djur blir jävligt stressade hos vetrinären. så ja tycker man avgör själv!
Guest
#42 - 19 maj 2009 14:53
Djuret är ju inte direkt din släkt så.. Man ska inte byta ut familjemedlemmar mot djur...
#43 - 19 maj 2009 15:41
splatt skrev:

MEN!!! en sak som ja inte förstår mig på är alla TRÅNGSYNTA stads bor som gnäller om djurplågeri hit å djurplågeri dit... VA I HELVETE TÄNKER NI PÅ NÄR NI TAR EN KATT Å HAR DEN ATT BO I EN TRÅNG LÄGENHET!! de e djurplågeri om nåt e djurplågeri...

FY SKÄMS!

EHHHH! Bara för att vi inte vill att våra älskade familjemedlemmar ska bli överkörda av en bil eller skadad av ett annat djur så är vi djurplågare?!

Mina katter är raskatter (kostar 7000:- st) som är uppfödda innomhus, uppfödarna säljer inte raskatter till folk som ska ha dem som utekatter. Det går bakåt generation efter generation. Du kan inget om katter, det hör jag det.

Man kan gå ut med dem i sele (precis som med hundar) samt ha dem i rastgård. De stormtrivs med detta!

De är chipmärkta, vaccinerade, försäkrade samt går på kontroll hos veterinär om nåt känns fel.

Vi tar med dem i bilen när vi ska på semester runt omkring i Sverige. De älskar det!

Så knip din käft, det är folk som har utekatter och skjuter dem som är de riktiga djurplågarna.
Guest
#44 - 19 maj 2009 16:02
Japp djuren ska födas i betonghus. De va så allt började.
#45 - 19 maj 2009 16:13
narii skrev:
japp djuren ska födas i betonghus. De va så allt började.

[:-5][:-20][:-115]
#46 - 19 maj 2009 18:13
Redan dom gamla egyptierna avlade ju fram en massa äckliga hårlösa katter för att sen låsa in dom så det tycker man ju att det kan fortsättas med, i egypten då va..

Annars får jag nog säga att jag föredrar katten måns framför pelle hårlös, dessutom beror inlåsningen på att dessa missavlade creatur inte skulle ha en sportslig mot en vanlig hederlig strykarkatt..
#47 - 19 maj 2009 19:19
Narii skrev:
Japp djuren ska födas i betonghus. De va så allt började.

HAHA! Nämen bara för att en kattjävel är född inomhus betyder det inte att den ska vara inne... Den vet inte hur världen utanför ser ut...

Tycker den här tråden är ganska körd i botten, fast iofs är det ganska kul :p Elin: kom med några motargument istället för att bara säga "det är fel". Det håller liksom inte.
#48 - 19 maj 2009 19:20
Det märks tydligt en klar skiljelinje mellan "stadsbor" och människor som lever eller är uppvuxna på landet.

Jag är själv uppvuxen på landet och jag vet vad kött kommer ifrån. Man har en gris som man föder upp och slaktar till jul, man föder upp får för att få lammkött, kycklingar, kaniner, nötboskap osv. Liv och död är något naturligt som man växer upp med, förstår och accepterar. Kött är inget inplastat som ligger i en kyldisk på ICA.

Sen är det aldrig trevligt att döda ett djur och tack och lov så känner nog de allra flesta ett stort obehag att döda ett djur du känner och oftast tycker om. Känner du inte det obehaget så är det troligen något fel på dig som du behöver professionell hjälp.

Jag hoppas en del av Er med denna förklaring förstår varför en del tycker det är så främmande att dra iväg alla djur till veterinären så fort de skall avlivas och dessutom betala extremt dyra pengar...
Det är definitivt inte för att de inte respekterar djuret, snarare tvärt om.

Jag har själv, som 16-åring, fått avliva vår gamla katt som kom hem överkörd. Vi försökte verkligen få henne bättre under några dagar men det gick inte och vi såg hur hon led. Så för att mildra lidandet fick jag avliva henne. Jag kunde se på katten att hon visste vad som skulle hända och hon spann för hon förstod att hon skulle få slut på lidandet. Har du levt tillräckligt länge med ett djur så känner du den kontakten.

Jag la henne i en säck, höll säcken försiktigt i famnen och gick ut med henne i skogen. Katten spann hela tiden. Jag grävde en grop, la ner säcken i gropen och sköt två hagelskott genom säcken. Efteråt kontrollerade jag att katten verkligen var död. Jag glömmer det aldrig, det var bland det värsta jag fått göra, men det var definitivt det bästa för katten.

Så mitt råd är att först kontrollera om katten verkligen inte kan bli frisk.
Är ni säkra på det så gör det så snabbt och smärtfritt som möjligt. Använd en säck för det värsta som kan hända är att du skadeskjuter katten.

Det är inte, och skall inte, vara enkelt att döda ett djur.
#49 - 19 maj 2009 19:30
sehkn0 skrev:
Det är inte, och skall inte, vara enkelt att döda ett djur.

Jag skulle själv inte vilja/kunna skjuta vår hund, men jag ber hellre en kompis skjuta honom än att gå till veterinären för avlivning...
#50 - 19 maj 2009 19:32
sehkn0 skrev:
Det märks tydligt en klar skiljelinje mellan "stadsbor" och människor som lever eller är uppvuxna på landet.

.

Om du menar mig som "stadsbo" har du fel. Jag är uppvuxen på landet.
#51 - 19 maj 2009 19:33
Jag slutar skriva i den här tråden nu. Ert resonemang är knäppt. Skjut ni ihjäl era katter, gör det.
Guest
#52 - 19 maj 2009 19:49
Herre gud elin. Ge mig en skillnad mellan att skjuta själv och gå till veterinären? Dör ju på båda ställena? 2st sprutor hos veterinären 1-2 skott hemma? De blir ju inte bättre bara för att man avlivar hos veterinär.. Hur avlivar du dina fiskar? Går du till veterinären för 1 spruta eller tar du saxen o klipper?
#53 - 19 maj 2009 20:13
Elin.G skrev:
Om du menar mig som "stadsbo" har du fel. Jag är uppvuxen på landet.

Uppvuxen på landet, i göteborg då? Kom till Skellefte och fråga hur många bönder som går till veterinären för att avliva katterna :p

Förresten, hur gör du om du råkar köra på en katt med bilen. Den är skadad så den ligger kvar och blöder kraftigt ur buken, det är uppenbart att den kommer att dö och lider. Tar du den till veterinären eller klubbar du den på plats?
#54 - 20 maj 2009 11:04
Man tar hjulkorset ur bakluckan och ett krftigt slag så är kattens plågor över... det är inte lätt att göra det... men om du ska köra den skadade katten till en veterinär som e 5 mil bort hinner katten absolut lida mer...
Ta mig inte som nån psykopat för detta inlägg... ja har känslor och det e aldrig lätt att döda oavsett vad det är för djur
#55 - 20 maj 2009 15:20
splatt skrev:
Man tar hjulkorset ur bakluckan och ett krftigt slag så är kattens plågor över... det är inte lätt att göra det... men om du ska köra den skadade katten till en veterinär som e 5 mil bort hinner katten absolut lida mer...

Ta mig inte som nån psykopat för detta inlägg... ja har känslor och det e aldrig lätt att döda oavsett vad det är för djur

Varför psykopat? Helt rätt resonemang.
#56 - 20 maj 2009 22:31
Elin.G skrev:
EHHHH! Bara för att vi inte vill att våra älskade familjemedlemmar ska bli överkörda av en bil eller skadad av ett annat djur så är vi djurplågare?!

Mina katter är raskatter (kostar 7000:- st) som är uppfödda innomhus, uppfödarna säljer inte raskatter till folk som ska ha dem som utekatter. Det går bakåt generation efter generation. Du kan inget om katter, det hör jag det.

Man kan gå ut med dem i sele (precis som med hundar) samt ha dem i rastgård. De stormtrivs med detta!

De är chipmärkta, vaccinerade, försäkrade samt går på kontroll hos veterinär om nåt känns fel.

Vi tar med dem i bilen när vi ska på semester runt omkring i Sverige. De älskar det!

Så knip din käft, det är folk som har utekatter och skjuter dem som är de riktiga djurplågarna.

Jag har också raskatter, kostade också 7000 kr st. De får gå ute i sele eller i rastgård, är vaccinerade och försäkrade till tänderna. De har rest land och rike runt med mig, har inga problem med sådant.

MEN, om jag hade haft en katt (oavsett pris och bakgrund) som varit skygg för främmande människor och ovan och stressad av att åka bil så hade jag, för kattens skull, hellre sett att någon fått skjuta den här och nu, än att låda den lida och plågas genom en tripp till veterinären och en utdragen död på kliniken.
Dessutom är det så att har katten fel på hjärtat finns risk att den dör av stressen i bilen, är cirkulationen nedsatt så brukar avlivningssprutan ta rätt lång tid innan den tar.
På tal om att missa när man skjuter så har jag faktiskt även varit med när avlivningssprutan inte tagit utan det hela dragit ut ordentligt på tiden och katten tillslut fått en extra dos. Då var man jäkligt glad att det var under ett hembesök och att katten i fråga var trygg.

Bör kanske tilläggas att jag alltså jobbar aktivt med djurskydd, i synnerhet katter. Men jag anser ändå att avlivning hos veterinären gör man främst för människans skull, inte för kattens. Pengar skulle aldrig få styra för mig, men däremot individen och vad just den katten skulle lida minst av.
#57 - 29 juni 2009 13:02
DAHLBERG skrev:
Och det räcker ju till 6-7 katter beroende på hur bra du siktar ;)

Det är ju bara att säga grattis till ett väldigt puckat inlägg. Och än en gång beviset på att vissa människor inte ska ha djur.

Är uppvuxen på landet och har hört historier om folk som ska skjuta sina katter där det resulterat i en katt som sprungit iväg med tarmarna släpandes i marken.
Sikta väl men det kan gå väldigt fel...

Ang ute/innekatt kan finns det fördelar med båda. Läs här innan ni uttalar er.
http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=view&id=466&Itemid=61
#58 - 29 juni 2009 13:15
Det många har skrivit är ju att man får förbereda väldigt bra om man ska avliva själv, så att katten inte kan springa bort vid ev. snedsteg.
Kjell Fohrman
Administrator
#59 - 29 juni 2009 13:53
Förstår liksom inte den smått morbida läggningen som en del tycks ha här - gå tillbaka till era dataspel;).

Avlivning skall alltid ske med största respekt för djuret och göras så smärtfri som möjligt utifrån förutsättningarna.

Jag har växt upp på landet och många gånger sett katter avlivas med en hagelbössa. I detta fall (med de förutsättningar som angavs i inledningsinlägget) så verkar det för denna katt vara det mest humana.
Det är dock oerhört viktigt att skytten som står för avlivningen är en van och duktig skytt också jag har sett exempel där katten bara blivit skadeskjuten och sprungit sin väg för att sedan ligga och självdö någonstans. Detta är ett otyg och är djurplågeri.

Idag bor jag i en stad och senast förra året tog jag med en av våra katter sedan 15 år tillbaka till en veterinär för avlivning. Denna katt hade alltid tidigare avskytt kattransportburar etc. men nu var hon gammal och sjuk så det gick bra och avlivningen gick mycket lugnt, värdigt till och katten led inte - även om det självklart var sorgligt för oss.
Först får katten en lugnande och sövande spruta som gör att katten somnar - sedan efter en kvart eller så när katten sover tungt får hon den sista sprutan.
Om det är en katt som vägrar att åka i en bil/transportbur kan det kanske var lämpligt att ordna med ett hembesök av veterinären så att avlivningen kan ske i trygg miljö i hemmet. Man får ju förövrigt inte heller skjuta inom stadsplanerat område så där finns ju inte möjligheten till avlivning på detta sätt.
Men som sagt i just detta fall tror jag pga omständighetrna som nämns att ett skott från en van skytt vore det bästa.
#60 - 29 juni 2009 18:45
Jag skulle iaf kostat på ett hembesök. Tycker att katter är så pass stora djur så att de är värda det. Men det är ju jag det...

edit: Sedan att det framgår att vissa inte ska ha djur (katter). Tragiskt resonemang.
#61 - 29 juni 2009 21:00
coraxvtl skrev:
Tycker att katter är så pass stora djur så att de är värda det.

Sitter värdet av djuret i storleken? En fullvuxen arowana då? Ska man bara lägga den på golvet när man ska avliva den?
Bilagor:
#62 - 30 juni 2009 13:07
DAHLBERG skrev:
Sitter värdet av djuret i storleken? En fullvuxen arowana då? Ska man bara lägga den på golvet när man ska avliva den?

Njae både och. Själv anser jag att fiskar är mindre värda än varmblodsdjur, generellt sett (kan ju tolkas som det vill [}:)] )
Men äter ju kött så det vore dumt att säga att det stämmer fullt ut. Nötkreatur är ju relativt stora men köper att de slaktas. Men när det gäller sällskapsdjur så stämmer det rätt bra att storlek har en viktig betydelse.

Som tex en liten hamster är mindre värd än en katt/hund. Men sedan säger jag inget om dem som vill lägga ner pengar på human avlivning på vilket djur som. Huvudsaken är att man inte plågar det.
#63 - 30 juni 2009 13:16
Sedan kan jag ju tillägga att jag tycker att bönder i stort sett har tappat respekten för vad ett liv är. Det blir väl så när man jobbar med yrket. Van vid att se djuren gå för slakt osv. Tro nu inte att jag är bondehatare lr en renrasig stadsbo. Spenderade alla mina lov från skolan hos mormor och morfar som bor ute i ödemarken. Han var bonde och lätt katterna yngla av sig hela tiden. Sedan nacka skjuta. Blev skitsur på det. Det är helt respektlöst, att man inte respekterar vad ett liv är. Hade istället kunnat kastrerat de katter han velat ha.

/pappa vagan
#64 - 8 juli 2009 20:39
Måste först och främst betona att båda sidor har bra synpunkter.
Jag har själv en raskatt (Bengal för 9 000) som började som inne katt men nu när vi flyttat ut på landet har blivit utekatt och fullkomligt älskar det!
Skulle han bli sjuk nu (snart 2 år gammal) hade jag gjort allt i min makt för att han skulle bli frisk. Men att behandla riktigt gamla sjuka katter som har så pass allvarliga fel med sina lungor är inte humant, för i många fall så kommer bara sjukdomen tillbaka eller så kommer det något nytt.
Då måste man ställa sig frågan: Håller man bara liv i katten för sin egen skull eller för kattens?
För det är inte rätt att hålla liv i katten bara för att vi inte vill vara utan dom. Rätt beslut kan många gånger vara att låta katten få somna in och det är även många gånger ett väldigt svårt beslut.
Och pengar kan visst spela en stor roll! Många har än idag inte sina katter försäkrade och har man en gammal katt så täcker oftast inte försäkringsbolaget veterinär kostnaderna längre. Och som ekonomin i Sverige ser ut idag kan jag mycket väl förstå att man väljer ett mindre kostsamt alternativ som ger samma resultat.
Det viktiga är ju givetvis att se till att katten inte lider mer än nödvändigt.
Rätt beslut betyder inte att det är enkelt!
Och att avliva sina egna katter är något jag själv inte skulle klara av då jag förmodligen hade missat i alla fall, av alla tårar som runnit ner för mina kinder men hade jag kunnat hade jag velat göra det själv för då kan jag göra allt i min makt för att deras sista tid i livet skulle bli so lugnt och rofyllt som möjligt och gjort på rätt sätt.
Att sätta katten i en låda och skjuta tycker jag ändå verkar vara ett bra alternativ då du är säker på att katten inte kan springa iväg och på så sätt blir deras lidande så kort som möjligt.
#65 - 20 juli 2009 19:58
Det ska finnas människor till allt märker jag. Låsa in rovdjur (katter) i små lägenheter och tro att den dyraste klöspelaren från zoot gör att katten blir lycklig, ha!
Blir katten påkörd, ja då är det ju så, inte mycket att göra åt, men katten hade
ett liv iallfall! Sen bara för att katten kostar 7000 kr så ska den ändå få ett liv.

Såg en avlivning av häst för ett tag sedan, hästen gick och beta färskt väldigt grönt gräs så där på våren precis när allt började växa och tyckte nog att det var en väldigt snäll gubbe som lät hästen gå runt att äta gräs också pang ett skott i pannan. Är det djurplågeri????

Blir bara upprörd av människor som inte ser till djurets bästa, och djurets bästa är inte alltid veterinären.
#66 - 26 juli 2009 22:39
Det ska finnas människor till allt märker jag. Låsa in rovdjur (katter) i små lägenheter och tro att den dyraste klöspelaren från zoot gör att katten blir lycklig, ha!

Blir katten påkörd, ja då är det ju så, inte mycket att göra åt, men katten hade

ett liv iallfall! Sen bara för att katten kostar 7000 kr så ska den ändå få ett liv.

Såg en avlivning av häst för ett tag sedan, hästen gick och beta färskt väldigt grönt gräs så där på våren precis när allt började växa och tyckte nog att det var en väldigt snäll gubbe som lät hästen gå runt att äta gräs också pang ett skott i pannan. Är det djurplågeri????

Blir bara upprörd av människor som inte ser till djurets bästa, och djurets bästa är inte alltid veterinären.

Du vrider och vänder en del..

"
Hundar härstammar från vargen och är också gärna utomhus för att kunna utöva sina naturliga instinkter. Släpper vi då ut våra hundar utan tillsyn mitt i stan, villaområde, i närhet av motorvägen?"

Som du ser kan man se saker på olika sätt.

Om nu inte hästen fick skottet i pannan, utan fick örat och halva ögat bortskjutet? Är det djurplågeri?

Det viktiga är ju att man fattar rätt beslut vid rätt tillfälle.

Mvh Victor
#67 - 29 juli 2009 10:19
Vet ett fall där en avlivning inte gick så bra hos veterinären och 15 minuters lidande vart resultatet. Dessutom har man ju läst om djur som blivit "avlivade" men råkar vakna upp igen?! Hmm...

Uppvuxen på landen är jag och jag tycker inte det är humant att kasta kattungar i garage väggen för att bli av med dem. Bättre att sterilisera sina katter för att dels slippa kattungar, dels för att minska antalet vildkatter.

Personligen avlivade jag min katt hos veterinären, men tyckte inte det var så humant eg. Som många redan nämnt, stressen dit i bur, en främmande människa som tar i katten i ett sterilt rum som luktar sprit. Katten osäker och stressad får en spruta för att somna som kan ta en bra stund om man har otur. Sedan det dödande sticket, som förhoppningsvis tar. Om man nu vet att katten är i så dålig hälsa så veterinär vård inte hjälper tycker jag det är mest humana att avliva katten vid sitt hem. 2 snabba skott tar inte 20 minuter som hos veterinären + resan dit.

Hur vida seriös man är är väll olika meningar. Själv var det en bondkatt jag hade, född inne och hade honom i lägenhet. Nä, jag kan inte påstå att det är humant att ha katt i lägenhet om de inte har en chans att få vara ute. Katter som är instängda skapar sig egna spöken som de flyr ifrån som de normalt sett skulle utsatts för i naturen. Funderade allvarligt om katten var normal när han fick ryck och sprang som en galning i hemmet och "gurglade". Anser att man är mer human som ser till att sina katter blir steriliserade/kastrerade för att undvika oönskade katter som antagligen blir avskjutna rätt som det är i alla fall om de inte hamnar på knökfulla katthem.
//Camilla
#68 - 29 juli 2009 12:28
Det finns veterinärer som kommer hem och avlivar. Då slipper katten stressen att transporteras till veterinär.

När jag i januari fattade beslutet att det var dags för min 18 åriga siames, kom veterinären hem till mig och katten fick somna in på sin favoritplats - min säng. Katten följde med oss in i sovrummet, hoppade upp på sängen och lade sig till rätta.

Det hela gick lugnt och värdigt till och kattgubben somnade in med huvudet vilandes i min hand och hans kullbror liggandes bredvid honom. Det var så långt från stress man kan komma och det kändes väldigt, väldigt bra.

Det kostar visserligen mer att göra på det sättet, men för mig var det en försumbar peng jämfört med den glädje katten givit mig under 18 års tid!

När det blir dags för hans kullbror, som än så länge är pigg och frisk, kommer jag absolut att göra på samma sätt.
Guest
#69 - 29 juli 2009 12:54
Avlivade tyvärr min hund för 1v sen. Gjordes hos veterinären. Hon verkade lugn, men de kan bero på att hon var väldigt trött och hade nog lite ont i benen...
Om jag hade kunnat hade jag nog hällre gått ut i skogen till hennes favoritplats och bett nån skjuta henne där...
Min syster va inne i rummet under avlivningen, hon kollade tydligen djupt i hennes ögon (hund kollar i systers ögon ;) ) nästan lite ledsen... Hemskt.. Nästan som om hon visste att hon skulle få sova länge och att vi aldrig mer skulle ses.[:-118]

http://www.postimage.org/image.php?v=PqUySmS Min Ajja.
#70 - 29 juli 2009 16:27
En veterinär som kommer hem är absolut den bästa lösningen att avliva en katt på.

Annons