Funderinga kring yngelakvarium!

#1 - 13 juni 2007 12:05
Jag funderar på att skaffa mig ett yngelakvarium till mina malawis.. först vilken storlek rekomederas?
har hittat ett akvarium på pwss http://www.pwss.nu/product.php?productid=53&cat=667&page=1 "guppy hotell" jag ser dock att det inte har någon doppvärmare blir det inte svårt att styra temperaturen då?

någon som har förslag på snygga och billiga yngelakvarium?
#2 - 13 juni 2007 12:27
Om du vill att dom ska växa bra och få snygga fenor och kroppar, så är det volym + vattenbyten + bra foder som gäller. Köp istället ett begagnat akvarium på blocket, jag köpte t.ex. ett på 160 liter med aluram och bänk med alla tänkbara tillbehör för 800kr.
Sedan är det bara att byta 30-40% vatten 1-2 gånger i veckan och mata 3-4 ggr/dag, det är bättre att mata ofta men lite så är risken mindre för dåligt vatten.
Lycka till.
#3 - 13 juni 2007 12:36
det känns inte som om att jag vill ha ett till stort akvarium!
hittade detta också

http://www.pwss.nu/product.php?productid=4366&cat=818&page=1

låter det mycket???
#4 - 13 juni 2007 13:35
Ja vad är stort? Personligen tycker jag att många försöker att ha fiskar i alldeles för trånga akvarier, och naturligtvis finns det fiskar som passar utmärkt i mindre akvarier som dvärgciklider, äggläggande tandkarpar mm. Fördelarna är många med ett större akvarium som tillväxt, chans till naturligare beteende, lättare att hålla balansen mm. 54 liter till att föda upp Malawiciklider tycker jag inte är någon lysande ide, varför låter du inte honorna spotta i det akvarium som dom går i? Om du har rejält med stengrottor där så klarar sig alltid några, det är ju ingen ide att ta hand om alla yngel för det blir snart trångt och det är inte alltid så lätt att ha avsättning för dem.
#5 - 13 juni 2007 15:51
okey! jag förstår din synvinkel! är de någon annan som har synpunkter eller erfarenheter av 50 liters spottkopp??
#6 - 13 juni 2007 16:57
Hej.

Jag e nog inne på samma synvinkel. För malawitillväxt e det nog litet.
Men så stort som 160 l behöver du ju inte köpa. Kanske 80-110 l passar dig lite bättre. Men kolla blocket, där kan man göra riktiga kap, gjorde ett nyligen, 250 l för 500 spänn komplett m alla tillbehör. :)& om du inte har möjlighet att spara alla/har tillräckligt med plats åt alla yngel så kan dom ju lika gärna va kvar i stora karet.

Lycka till!

Mvh Eva
#7 - 14 juni 2007 13:55
jag har kollat runt lite och det verkar vara flera som har yngelkar <60 L för malawis... t.ex Jens.a som verkar vara jätte duktig på malawis!!!
#8 - 14 juni 2007 14:24
nike83 skrev:
jag har kollat runt lite och det verkar vara flera som har yngelkar <60 L för malawis... t.ex Jens.a som verkar vara jätte duktig på malawis!!!

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Då tycker jag att du ska skaffa ett på 60 liter, eftersom du försvarar den storleken så hårt så måste det bero på att du vet bäst.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
Bilagor:
#9 - 14 juni 2007 14:31
rsoderberg skrev:
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Då tycker jag att du ska skaffa ett på 60 liter, eftersom du försvarar den storleken så hårt så måste det bero på att du vet bäst.[/FONT][/SIZE]

jag har redan fått din åsikt och vill gärna att någon annans syn på det hela !
#10 - 14 juni 2007 14:46
alla storlekar från 30-40 liter funkar nog som spottkar, och kmr säkert funka en tid men det är som dom andra skriver, att med tiden växer dom och det blir trångt och bökigt. Sen är det väl alltid bättre att köpa ett lite större kar (60-120liter kanske). Ifall du en vacker dag inte vill ha de som yngel kar och vill ha annat i då slipper du ju köpa ett tredje akvarium:)
#11 - 14 juni 2007 14:49
Som spottkar fungerar ett 60 liters alldeles utmärkt... men för tillväxt upp till säljbar storlek är det större som gäller... har när jag odlat haft 3x60liters för honor som ska spotta och låtit småttingarna gå där till ca 2cm storlek sen dragit upp dem i större baljor... men det kan gå i ett 60 däremot tar det lång tid för dem att växa...
#12 - 14 juni 2007 16:40
min tanke var inte att ha några fiskar till försäljning ! :) utan bara ha för att mina yngel ( om de nu lyckas få till det ) ska överleva
#13 - 14 juni 2007 16:49
Innan du funderar på hur du ska föda upp dina yngel, fundera på vad du ska göra med dom när de blir större och du får platsbrist.

Men jag har drivit upp blå zebrayngel i ett 40Liters å sambons vägnar, till typ 2cm storlek lovar då var det pintjockt med fisk (...som senare blev rovfiskmat).
#14 - 14 juni 2007 17:20
jag har kollat med min lokala handlare och de tar i mot dem om jag får några över.... + att mina hongys åker nog om de blir yngel....
#15 - 14 juni 2007 17:50
Har du kommit så långt så återstår bara frågan om vad det är för malawis du har.
#16 - 14 juni 2007 17:53
Metalmaid skrev:
Har du kommit så långt så återstår bara frågan om vad det är för malawis du har.

det står i min signatur!
#17 - 14 juni 2007 18:03
Aah, miss av mig. Har inbillat mig att de där är lite känsligare fiskar jämfört med de jag är van att hanteras med.

Tror nog du ska försöka bygga nån form av yngelkar som flyter med i ditt vanliga kar som du kan stoppa ner spottaren i, vet jag sett det hos såna som odlat malawis.

Annons