fundering-salamandrar

#1 - 15 januari 2008 14:23
Jag håller på att fundera om jag ska till och köpa några salamandrar.
Har ett kar på 50l.

Vilken är den bästa nybörjar salamandrar som passar till mitt kar?
Hur många?
Vad ska karet vara inrett?
Vad är det jag ska tänka på om jag skaffar mig såna?

några frågor där kommer kanske mer.
#2 - 15 januari 2008 14:43
Vi hade vatten till hälften,rötter och stenar som stack upp ovan ytan,korkbitar som flöt omkring till våra eldbuksalamandrar.Dom var mycket trevliga men blev uppätna av våra sköldpaddor.
Du kan läsa lite här.

http://www.repti.net/repti2/index.php

Thomas
#3 - 15 januari 2008 14:45
är eldbuksalamandrar någe till nybörjare?? och till ett kar på ca 50l.
#4 - 15 januari 2008 21:29
Inga större krångligheter att sköta. Inredning låter väl bra som ovan (utan sköldpaddor förstås). Värmare slipper du krångla med dessutom. Men se till att inga större springor finns vid täckglasen då dom kan rymma lätt annars
#5 - 17 januari 2008 14:47
så man behöver inte ha någe värmepump??
det har jag förståt att de kan klättra..
#6 - 17 januari 2008 14:57
Dom flesta har hellre svalt vatten än varmt så rumstemp duger
#7 - 17 januari 2008 16:53
ok,,, vad bra.. mindre kostnad,

akvariumet jag har tänkt är just nu ett yngelkar, men blir mer och mer sugen på salamandrar, och i det karet har jag ingen pump. fiskarna mår bra och växterna mår super i rumstempratur.
#8 - 27 januari 2008 10:36
men hur många kan man ha i ett 50 liters kar, räcker med en hona och en hane?

Har ni några bilder som man kunde få se och få lite tips.
#9 - 27 januari 2008 11:45
Har en till fråga.
Tror ni att de äter kompost maskar,, för de äter ju daggmaskar.
Det är väl nästan samma sak.

bara tänkte på denna sida http://www.kompostmaskar.se/ där man kan beställa hem kompostmaskar/ daggmaskar för en rätt så rimlig pris.
#10 - 27 januari 2008 12:05
Räcker med 2st. Här kan du hoppa runt och läsa mycket info http://www.caudata.org/cc/articles/articles.shtml
Maskar funkar bra och deras skriver dom så oxå om.
#11 - 27 januari 2008 13:59
elinj skrev:
Har en till fråga.

Tror ni att de äter kompost maskar,, för de äter ju daggmaskar.

Det är väl nästan samma sak.

bara tänkte på denna sida http://www.kompostmaskar.se/ där man kan beställa hem kompostmaskar/ daggmaskar för en rätt så rimlig pris.

det är samma sak :p
Annars så kan du gå in i en fiskeriaffär (där de säljer metspön och dyl) och fråga efter metmask
På min zoon kan du titta på "SALAMANDRARNA " och "NYA SALAMANDERKARET" http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=909655
#12 - 1 februari 2008 08:41
elinj skrev:

Har ni några bilder som man kunde få se och få lite tips.

Lite bilder finns här. Min första inredning.

http://www.haberget.se/Amfibie.html
#13 - 1 februari 2008 09:08
Va fina salamandrarna är :)
#14 - 1 februari 2008 10:42
eriahl skrev:
Räcker med 2st. Här kan du hoppa runt och läsa mycket info http://www.caudata.org/cc/articles/articles.shtml

Maskar funkar bra och deras skriver dom så oxå om.

m om man är duktig på eng så går det någ ännu bättre. ;)
#15 - 1 februari 2008 10:49
rödtoppen: har du köpt mossan eller har du tagit det från naturen,,
skulle eldbuksalamandrar gilla att ha mossa på landdelen.

det va fina bilde/ filmer ni hade,, blir mer och mer sugen på att skaffa mig såna, men måste vänta tills mina yngel har växt färdigt. För det är där i den karet som mina salamandrar ska få leva sen
#16 - 1 februari 2008 11:16
tänkte på en sak till här,,

Om man tänker sig ett 50l kar på längden framifrån sett, skulle man kunna fylla på halva den del av grus och resten av halvan av vatten, med bara lite grus nere vid botten med växter kanske någon liten sten.
#17 - 2 februari 2008 14:19
Jag har ett 105L med hälften grus (ö som sluttar ner i vattnet) och hälften vatten.
2 Eldbukssalamandrar (Cynops Orientalis) med dvärg anubias och vallisneria under vatten, gullranka på land tillsammans med en stor rot.
#18 - 2 februari 2008 15:10
kul att få lite tips.

går det ha dvärgklogroda med salamandrar,, är det bäst att bara ha salamandrar själva.
#19 - 2 februari 2008 21:22
Som med många andra djur. Går det in i munnen är det mat så man får vara lite försiktig med tanke på storleksskillnad
#20 - 2 februari 2008 21:30
eriahl skrev:
Som med många andra djur. Går det in i munnen är det mat så man får vara lite försiktig med tanke på storleksskillnad

JO, det vet jag , därför jag frågar om det går att ha dom tillsammans.

vill ju veta innan jag gör någe fel..
#21 - 2 februari 2008 21:36
Beror på grodornas storlek om det funkar eller inte. Har själv haft Xenopusar med såna salamandrar innan grodorna blev vuxna. Gick bra men dom är ju lite tuffare eller hur man ska säga än dvärgarna.
#22 - 2 februari 2008 21:41
ok.. så det är dumt att testa då..
#23 - 2 februari 2008 21:59
Svårt att säga går det så går det eller inte. Salamandrar kan glufsa i sig varandra om för stor storleksskillnad oxå så går ju aldrig att garantera. Känns iofs som borde funka. Ett exempel på mina insekter. Trollsländan gick bra ihop med skinnbaggarna men en dag gick det inte. Trodde inte den skulle lyckas hålla fast något så stort faktiskt. Inte lika dyr mat som ev en groda men lika tråkigt ändå.
#24 - 2 februari 2008 22:03
tackändå,,
skickade ett mail till zooaffär och se vad de säger
#25 - 2 februari 2008 22:08
Jämför bredden på dina salamandrars huvud med hur kraftiga grodorna är. Kanske mäta salamandrarnas huvudbredd kan vara något. Kanske låter töntigt men bättre att vara försiktig än att chansa. Är själv töntig (så du vet)
#26 - 2 februari 2008 22:17
eriahl skrev:
Jämför bredden på dina salamandrars huvud med hur kraftiga grodorna är. Kanske mäta salamandrarnas huvudbredd kan vara något. Kanske låter töntigt men bättre att vara försiktig än att chansa. Är själv töntig (så du vet)

så bredden på salamandern kan salamandern äta upp utan problem.
#27 - 3 februari 2008 13:50
Kan hända men risken för skador på något ben är nog störst. Om den biter tag i ett ben så blir det ju skadat när/om grodan sliter sig loss.
Ibland händer saker man knappt tror på om man inte sett det med egna ögon. Matade med maggot en lövgroda och salamander. Grodan hoppar ner samtidigt som salamandern hugger. Otroligt nog råkar salamandern bita tag i grodans tunga. Släpper inte och inte läge för att dra loss den i det läget såklart. Slutade med skador på tungan och efter ett tag dog den tyvärr
#28 - 3 februari 2008 18:59
mm,, då vet man vad salamandrar kan göra,,
Jag tror jag låter bli att ha mina grodor tillsammans med salamandrarna.

ha inte köpt något än,, men då vet jag vad ska göra eller inte.
#29 - 3 februari 2008 20:09
Nu var ju det extremt extrem otur och inte medvetet ändå. Men inte rätt tillfälle att köpa trisslott för mig just då kan man lugnt säga. Inte för grodan heller....
#30 - 3 februari 2008 20:10
nä,, det förstår jag.
Men mina är ju inte så himla stora heller, det skulle vara ett enkelt byte för en salamandrar.
#31 - 12 februari 2008 12:24
fler än 2?

Hur många kan man ha i ett 50l kar utan att de mår dålig,stressade m.m.

för jag ska köpa två stycken imorgon, men kan ha mer än två i karet?

Annons