Fundering på ett Fluval FX-5.

#1 - 20 januari 2014 19:15
Hej!

Jag funderar på att byta ut mitt eheim ytterfilter till ett Fluval fx-5. Jag har guppy, platy samt tetror i akvariet. Blir det för hårt flöde för fiskarna att ha ett fx-5? Har idag ett Eheim pro 3 2075. Men skulle vilja ha lite mer filter volym och lite bättre flöde. Eller är det bättre att köra ett innerfilter och 2075:an?
Tack på förhand.
#2 - 20 januari 2014 19:48
Ja det beror på hur stort akvarium du har, jag hade eheim 2075 innan precis som du till mitt 375liters och jag tyckte att det va alldeles för dåligt flöde på vattnet. jag bytte till Fluval fx-6 och det har jag absolute inte ångrat :)
#3 - 21 januari 2014 06:57
De flesta verkar ju ha varit nöjda med FX-5an. Har läst en hel del om den. Tror dock du får vara bered på lite mer oväsen från pumpen. Valde själv mellan FX-6an och Eheim 2080, blev den sistnämda för min del. FX-5an känns iaf väldigt prisvärd.
Skulle flödet bli för högt kan du ju alltid införskaffa Eheims spraybar kit (tror det heter installation kit 1) och borra lite större hål i rördelarna så kan du anpassa hur strömt du vill ha det rätt så bra.
#4 - 21 januari 2014 14:20
Okej låter ju bra. Glömde visst att skriva att jag har ett 540 liters. Låter pumpen mycket? Jag har den i vardagsrummet och vill ju inte att det ska väsnas för mycket heller. Men luftpumpen låter ju en del den också så det kanske inte är någon fara.
#5 - 21 januari 2014 19:56
Har ett FX6 i vardagsrummet,tidigare FX5. Det stör inte och det ger bra fart på vattnet i mitt 540 där jag kör med strilrör.
Man får lyssna rätt noga om man skall höra det. Däremot kan det bli störande ljud om vattennivån sjunker så att strilröret kommer över ytan.
#6 - 21 januari 2014 20:32
Till ett 540 är en fx5 precis lagom :) i mindre kar kanske det hade varit vettigt att fundera över större utblås osv men en fx5 med utblåsen riktade snett mot ytan borde inte ställa till med någon större oreda i ett såpass stort kar.. med den ökade cirkulationen borde du kunna fimpa syrepumpen också..

Annons