Fundering på crenicichla och teleochicla kar

#1 - 21 augusti 2002 08:07
Hej!
Jag har ett akvarium på 375l. I det karet har jag bla Crenicichla regani. Jag hade tänkt att sälja mina andra fiskar (blåciklid o tigerciklid) och skaffa en grupp teleocichlor 1+3 och skaffa en grupp ungdjur av crenicichla compressiceps. I akvariet ska jag ha ganska så ycket rötter och ha stenar mellan 0,5- 20cm och he en power head 800 och en eheim 2252. Tycker ni detta verkar bra?

Tacksam för svar!

Mattias forselius
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 21 augusti 2002 11:52
Hej,
Du kan läsa lite om dvärgcrenicichla på denna zoopet-sida http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=44
Jag tycker nog inte att just C. regani skall hållas ihop med Teleocichla eller C. compressiceps (däremot passar dessa båda nog bättre ihop) eftersom de dels inte lever i samma typ av miljö och dels pga att regani blir en bit större än dessa.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 21 augusti 2002 13:58
Vad spelar det för roll?? Mina regani är jätte snälla och måste man få alla fiskar i lek. ph ska vara ca 6,5 och det är ju ganska lämpligt till alla arterna.

Mvh: matte

Mattias forselius
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 21 augusti 2002 14:08
Hej igen,
Du frågade ju - "Tycker ni detta verkar bra?" och jag svarade då vad jag tyckte, sedan är det väl upp till dig om du vill följa rådet eller inte.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#5 - 22 augusti 2002 07:16
Hej!
Som sagt var har jag en grupp 1+3 T. prionogenus i ett 180 liters kar, och jag undrar om jag skulle få plats med ett par C. compressiceps som sällskap i karet??
/Lukas

Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 24 augusti 2002 11:00
Hej Lukas,
Det är svårt att säga, det beror nog lite på hur akvariet är utformat dvs det skall ha en rejäl bottenyta (framförallt vara långt), minst 0.5 kvm.
Det skall sedan ha en kraftig cirkulation och innehålla gott om gömställen.
Uppfylls bara dessa villkor tror jag nog det kan funka, men det är en liten chanstagning eftersom det rör sig om tuffa arter.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#7 - 25 augusti 2002 08:59
Hej Kjell! Nu har jag köpt 4st teleocichlor men om inte det går bra så kanske ja kan sälja de. me´n än så länge går det bra.
Mvh: Matte

Mattias forselius
#8 - 25 augusti 2002 14:04
Hej!
Roligt att du äntligen köpt teleocichla, välkommen till klubben!!
Ska vi köra ett odlingsförsöksprogram på dem??, om några veckor...

i Mitt kar är bottenytan o.4 kvadrat meter, fullt med sten, skiffer rötter blandning av sand och grus. Får jag syn på C. compressicps så ska jag köpa ett par, och går det inte, så får jag göra mig av med dem...
/Lukas

#9 - 25 augusti 2002 14:57
Ja vi kanske kan odla de om jag köper ett till akvarium men det har vi inte plats med men en har jag inte sett på hela dagen nämligen den minsta. Kan crenicichlan ha stressat ihjäl den??

Tacksam för svar!

Mvh: Matte

Mattias forselius
#10 - 26 augusti 2002 16:32
Hej!
det är klart att crenicichlan kan jagat ihjäl den, men det får du studera själv....om de blir jagade altså.
Men teleocichlor verkar vara såna som mobbar mindre individer, men andra arter bryr sig de knappast om, enligt mina erfarenheter än så länge...
/Lukas

Annons