Funderar på Yngelkar..

#1 - 24 mars 2006 16:05
Jag har ett litet akvarium på 12 liter som står i garderoben..
Har nu tänkt att ha det som yngelakvarium till mina platys och undrar om man kanske kan dela av det på något sätt så att yngelna inte blir uppätna av mamman.. Typ att man sätter en "vägg" som bara yngelrna kommer igenom..
Är detta en bra ide tycker ni?
#2 - 24 mars 2006 17:20
En s.k. födkasse/yngelkasse är vad du skulle skaffa.
#3 - 24 mars 2006 18:23
Men dom är så fula att ha i akvariumet..
#4 - 24 mars 2006 18:36
[quote=Guppys_92]Men dom är så fula att ha i akvariumet..[/quote]

Du få väl måla den:p
Bättre det än att dom blir uppätna..eller:)
#5 - 24 mars 2006 18:44
Står du inte ut dom få dagarna max som det handlar om?
Sätt över honan i födkassen när on ser ut att snart yngla, så fort hon är klar med det är det ju bara att sätta tillbaka henne i det andra karet och ta bort kassen.
Det är ju inte meningen att hon ska gå i kassen hela tiden.
#6 - 24 mars 2006 22:08
[quote=heeke]Står du inte ut dom få dagarna max som det handlar om?
Sätt över honan i födkassen när on ser ut att snart yngla, så fort hon är klar med det är det ju bara att sätta tillbaka henne i det andra karet och ta bort kassen.
Det är ju inte meningen att hon ska gå i kassen hela tiden.[/quote]

Men vad är det för mening med att ha ett yngelkar om man ändå ska ha en yngelkasse?
#7 - 24 mars 2006 23:53
[quote=Guppys_92]Men vad är det för mening med att ha ett yngelkar om man ändå ska ha en yngelkasse?[/quote]

Så att ynglen får vara ifred och växa på sig lite, kanske? ;)
#8 - 25 mars 2006 06:34
[QUOTE=Guppys_92]Men vad är det för mening med att ha ett yngelkar om man ändå ska ha en yngelkasse?[/QUOTE]Tror du har fått det hela om bakfoten.
En yngel kasse är en lite "behållare" med hål i som ynglena kan simma ut igenom. Man placerar honan i den innan hon ska yngla. När hon är klar så tar man bort yngelkassen, och ynglena kan vara ifred utan att bli uppätna i yngelkaret.
Har man inget yngel kar så är det ju meningslöst med yngelkassen eftersom ynglena då simmar rätt ut bland alla andra fiskar.
#9 - 25 mars 2006 14:39
[quote=heeke]Tror du har fått det hela om bakfoten.
En yngel kasse är en lite "behållare" med hål i som ynglena kan simma ut igenom. Man placerar honan i den innan hon ska yngla. När hon är klar så tar man bort yngelkassen, och ynglena kan vara ifred utan att bli uppätna i yngelkaret.
Har man inget yngel kar så är det ju meningslöst med yngelkassen eftersom ynglena då simmar rätt ut bland alla andra fiskar.[/quote]

Jaha, nu fattar jag vad du menar.. Dom yngelkassarna jag har haft erfarenhet av är en fyrkantig ram med nät runt..
#10 - 30 mars 2006 17:03
Lägger till en följdfråga här.
Har precis startat upp ett yngelkar där jag tänkte släppa upp min M. Auratus hona som går och tuggar för fullt just nu.
Problemet är bara att få tag i henne. Hon gömmer sig hela tiden bakom röret till insuget på ytterfiltret. Resten av akvariet innehåller rikligt med grottor och en stor rot. Vad har ni för tips för att få tag på henne?
#11 - 30 mars 2006 18:37
stor håv :P

du kan ha håven hänga i vattnet ett tag o sen lura dom lite vid matning
#12 - 30 mars 2006 19:53
Nu e hon ju inte särskilt intresserad av nån matning visserligen.
Har försökt med två håvar men hon smiter förbi och gömmer sig i grottorna hela tiden.
#13 - 30 mars 2006 20:13
Vi har ett 55 l platykar vi har bara växter för ynglen som dom kan göma sig i.16 st överlevde första kullen nu är det 3 kullar till på gång så tycker du det är fult med ett yngelkar sätt i lite växter även flytväxter som ynglen kan göma sig i fungerar kanon för oss.
#14 - 31 mars 2006 05:40
[quote=Thomas&Anna]Vi har ett 55 l platykar vi har bara växter för ynglen som dom kan göma sig i.16 st överlevde första kullen nu är det 3 kullar till på gång så tycker du det är fult med ett yngelkar sätt i lite växter även flytväxter som ynglen kan göma sig i fungerar kanon för oss.[/quote]
Jag har åxå massa växter i mitt men inte ett enda yngel har överlevt.. Kan ni inte sätta ut en bild på erat akvarium så man får se hur mkt växter som behövs och hur de är utplacerade...
#15 - 31 mars 2006 09:05
[quote=Anjodar]Jag har åxå massa växter i mitt men inte ett enda yngel har överlevt.. Kan ni inte sätta ut en bild på erat akvarium så man får se hur mkt växter som behövs och hur de är utplacerade...[/quote]

Skall försöka att lägga upp ett kort i kväll för dig
#16 - 31 mars 2006 10:14
[QUOTE=Guppys_92]Jag har ett litet akvarium på 12 liter som står i garderoben..[/QUOTE]

Hmm, 12 liter är väldigt lite. Det är lätt att vattnet blir dåligt i ett så litet kar. Särkilt med tanke på att ynglen behöver mycket mat...

Det blir en del jobb med vattenbyten om inte annat.
#17 - 1 april 2006 08:27
Som Batski säger så blir det en del jobb med så litet kar vårat är på ca 55 l här kommer biden jag lovade dig.Just nu är det inga flytväxter i.

Annons