Funderar på Oscar

#1 - 11 maj 2008 19:44
Nu är det så här att jag har ett 720 kar med discus just nu.. Men jag funderar på att byta till några Oscar.. Frågan är då hur många vuxna kan man ha i det karet... Och finns det något ställe i närheten av Falkenberg som har dessa..
#2 - 11 maj 2008 19:57
Nu är det så här att jag har ett 720 kar med discus just nu.. Men jag funderar på att byta till några Oscar.. Frågan är då hur många vuxna kan man ha i det karet... Och finns det något ställe i närheten av Falkenberg som har dessa..

Maximalt fyra vuxna djur tycker jag personligen. Om två av dem väljer att leka så blir det inte mycket plats över till de återstående. Det gäller förstås ochså att ha ordentligt bra filtrering.
#3 - 11 maj 2008 20:02
A C-son skrev:
Maximalt fyra vuxna djur tycker jag personligen. Om två av dem väljer att leka så blir det inte mycket plats över till de återstående. Det gäller förstås ochså att ha ordentligt bra filtrering.

- Håller med föregående talare. Då "Oscar" tenderar till att bli ordenligt stora skall man inte ha för många. Har iofs sett en som hade ett tiotal stora Oscar i ett 300-liters. Det tycktes fungera.

En sak man kan tänka på när det gäller dessa fiskar är att de skiter ungefär lika mycket som man matar. Mer mat mer skit med andra ord.

Jag gick ganska snabbt över från flingor/pellets till att fodra med levande byte. Ofta i form av maggot/mygglarver/mask när de var mindre till fiskyngel av olika slag allt som de växte.

De gillade verkligen att "fånga" sitt byte. Dessutom skräpades det inte ner lika mycket med denna typ av kost.

När de var fullvuxna fick de emellanåt ett mindre stim med vanliga löjor att jaga och äta. Det var fest det :)
#4 - 11 maj 2008 20:16
Har iofs sett en som hade ett tiotal stora Oscar i ett 300-liters. Det tycktes fungera.

Det tycktes fungera...DÅLIGT menar du va?;):)
Även om antalet vore betydligt mindre än ett tiotal så tycker jag inte att oscars kommer till sin rätt i så "små" akvarier och dessutom blir det isf så mycket jobb med ideliga vattenbyten mm att det i längden skulle förta tjusningen med att ha dem i någon mån.
#5 - 11 maj 2008 20:24
A C-son skrev:
Det tycktes fungera...DÅLIGT menar du va?;):)

Även om antalet vore betydligt mindre än ett tiotal så tycker jag inte att oscars kommer till sin rätt i så "små" akvarier och dessutom blir det isf så mycket jobb med ideliga vattenbyten mm att det i längden skulle förta tjusningen med att ha dem i någon mån.

- Menar faktiskt tvärtom! I det fallet tycktes det fungera. Men han kanske hade ett himla sjå att hålla rent. Det finns alltid någon någonstans som gör det som inte bör göras och lyckas med det. Med det är inget att eftersträva :)

(Jag hade endast två Oscar i ett 500-liters.)
#6 - 11 maj 2008 20:27
- Menar faktiskt tvärtom! I det fallet tycktes det fungera. Men han kanske hade ett himla sjå att hålla rent. Det finns alltid någon någonstans som gör det som inte bör göras och lyckas med det. Med det är inget att eftersträva :)

(Jag hade endast två Oscar i ett 500-liters.)

Jo, jag förstod naturligtvis det! :D
#7 - 11 maj 2008 21:13
Oscar är vacker =P
#8 - 12 maj 2008 04:52
Ok man tackar för svaren... Ska se om jag hittar något ställe här runt om kring som har denna fisk.. Skulle ju vara kul att prova på i.a.f :D .. Dom är la lättare att hålla en vad Discus är antar jag eller har jag fel?
#9 - 12 maj 2008 04:58
I min gröna ungdom gjorde jag världens nybörjarmiss, när min ena stora oscar dog - Jag köpte en ny... En liten... Den försvann naturligtvis omedelbart, och inte så mycket som ett "tack för maten" fick man...
Egentligen förmodar jag att jag inte behöver skriva detta uppenbara, men skaffa för fasen bara fiskar av någorlunda samma storlek, och ersätt inte döda med mindre...
#10 - 12 maj 2008 05:27
Gällande akvariebutiker i falkenberg så får du nog kolla efter oscars där, annars vet jag folk i både linköping, norrköping samt företag som kan skicka till dig.

Tiger Oscars är väldigt snygga tycker jag, likaså albinoformen.

Själv hade jag nog inte valt oscars då de tyvärr äter/skiter och smutsar ner som bara den samt att de tar förbaskat stort utrymme.
Hade det funnits en dvärgvariant av oscars så hade det nog varit intressant.

Hade du tänkt att ha andra fiskar med oscars?
Du kanske kan ha JD, hantlar, eldbuk, synspila, cintrinellum.
#11 - 12 maj 2008 09:34
Det är så att jag vill ha stora fiskar nu och då inte bara 1st :D Får gärna vara bra pris på dom oxå det gör inget... Var i zoo affären idag dom hade oscar`s inne 65:-st 4-5cm är dom..Hur många ska man ha till att börja med låter typ 6st bra..Jo jag vet att dom skitar ner mycket gör inte dom det oxå som du skrev ciklidcollector?
Dom ska få gå i mitt 720L kar..Ska bara bli av med mina Discus som går där i :D.. Och nej det ska bara gå Oscar där i och malar då..
#12 - 12 maj 2008 19:53
Det är så att jag vill ha stora fiskar nu och då inte bara 1st :D Får gärna vara bra pris på dom oxå det gör inget... Var i zoo affären idag dom hade oscar`s inne 65:-st 4-5cm är dom..Hur många ska man ha till att börja med låter typ 6st bra..Jo jag vet att dom skitar ner mycket gör inte dom det oxå som du skrev ciklidcollector?

Dom ska få gå i mitt 720L kar..Ska bara bli av med mina Discus som går där i :D.. Och nej det ska bara gå Oscar där i och malar då..

- Det är ju lite lockande för dig att köpa ganska många "små" Påfågelciklider till din rejäla burk. Jag började med min första i ett 120liters. Det var en rackare på att växa. Den var också 5 - 6 cm. Det tog bara ett år så simmade den stor och grann i ett 500-liters.

Hade till slut 6 stora ciklider i mitt 500L. 1 par Oscar + 1par Hantel + 1par Chokladciklider. Det fungerade utmärkt.

Men en annan sak. Oscar är hemska på att möblera om. Ett hett tips är att all inredning förankras - silikonas! Vet inte hur många gånger de gav sig på doppvärmaren tex :)
#13 - 12 maj 2008 22:07
Ok det får bli några oscar.. Men jag har ett litet problem kvar det är hur jag ska bli av med mina Discus som går där i... Hmm någon som har ett bra förslag.. dom minsta vet jag vart jag ska stoppa dom.. men jag har 3 vuxna oxå...
#14 - 13 maj 2008 01:31
Lämna dom till affären som du köper dina oscar hos så får du säkert rabatt ;)
#15 - 13 maj 2008 08:45
Så nu är mina Discus borta och några Oscar är på väg..
#16 - 28 juni 2008 17:52
Så nu är mina Discus borta och några Oscar är på väg..

Hur går det med dina oscars?
Jag har själv planer på att byta mina skalarer mot oscars i mitt 720-liters. Har man väl skaffat ett stort kar så vill man ju utnyttja det också ;)

Är du nöjd med fiskarna eller hade du så här efteråt valt någon annan fisk? Hur många köpte du?
Tror du det går att ha några stora rejäla växter i karet? eller förstörs dom direkt?
#17 - 21 juli 2008 18:52
Ahlqvist skrev:
Oscar är vacker =P

jag instämmer:)
påfågelciklider är otroligt trevliga. de har egenskaper och personlighet som få fiskar har. har man ett större kar så tycker jag absolut att man ska prova på några påffar.

mvh smikeb
www.oscarciklid.egetforum.se
#18 - 13 augusti 2008 17:04
Jo då det går fin fint.. dom växer så det knakar.. Och nej jag ångrar mig inte en secund att jag fixade fram 6st Oscar... hadde ju kardinaler där i men det var nog gott för dom var borta på 3 dagar och nu går dom lös på mina pansar malar... Stora malar ska det vara om man ska ha några för annars blir dom bara mat...
#19 - 13 augusti 2008 18:12
Bilder!!! Snälla, snälla?
Ja, jag hade verkligen velat ha oscar, men de är för stora för mitt lilla 240 L...
Det får bli längre fram i såfall, när jag får ok hemma att skaffa större akvarie, he he.
#20 - 14 augusti 2008 07:39
Bilder det kan la vi ordna under dagen ser för jä.ligt ut i det karet just nu men bilder det kommer
#21 - 14 augusti 2008 08:27
väntar fortfarande otåligt på bilder :)
#22 - 14 augusti 2008 17:19
Inte så bra bilder men det är bilder

#23 - 14 augusti 2008 17:23
Första bilden funkade inte, men den andra, WOW!!!
Jag är så impad och sååå sugen... Men nej, jag ska hålla mig till den första planen, Oscars får vänta...
#24 - 14 augusti 2008 17:43
Nu så funkar den första oxå :D
#25 - 14 augusti 2008 17:44
Gryyyyymt!
Men de här ser inte ut att vara bara 4-5 cm långa... Hur stora är de?
#26 - 15 augusti 2008 07:42
hehe nej det är dom inte dom var det när jag köpte dom :D nu är dom la ca:15-20 kanske...
#27 - 15 augusti 2008 08:51
mycket snygga fiskar. har de visat lekbeteende än?
#28 - 15 augusti 2008 13:07
nope det har dom inte gjort vad jag vet...Sitter för det mästa och glor in i mitt saltvattens kar :D
#29 - 15 augusti 2008 14:04
nope det har dom inte gjort vad jag vet...Sitter för det mästa och glor in i mitt saltvattens kar :D

jaha....hhmm....:confused:
#30 - 16 augusti 2008 08:10
Härligt med Osacars men dom är väll ganska svåra att få till lek dom har ju den svåraste graden!
#31 - 16 augusti 2008 17:57
Baf2 skrev:
Härligt med Osacars men dom är väll ganska svåra att få till lek dom har ju den svåraste graden!

jag har faktiskt aldrig lyckats men nu har jag 8st så jag hoppas på ett fungerande par.

Annons