Funderar på ett akvarium till, men vilket?

#1 - 3 november 2004 15:41
Som sagt, funderar på att köpa ett akvarium till :)
Men sitter och sliter mig mellan ett 96L och ett 152L.
Har räknat ut att det skiljer ungefär 1000:- mellan dom när dom är helt klara med inredning o.s.v.

2600:- ska jag få betala för 152L med allt, pump, värmare, dubbelramp inkl bra rör, sand. ja, allt utom växter och fiskar.
Är det ett bra pris? Allt är sprillans nytt.

Det jag ska ha i akvariumet är 3 kampisar (1hane 2honor) samt 11 lykttetror och nån mal.

Ångest.. vet inte hur jag ska göra :) hilfe! :P
#2 - 3 november 2004 16:40
"Det jag ska ha i akvariumet är 3 kampisar (1hane 2honor) samt 11 lykttetror och nån mal."
Om det bara är detta du skall ha räcker 96l, men om du tror dig vilja utöka besättningen får du fundera över vad det skulle kunna bli då och avgöra om 152l är vad som kommer att behövas.
96l är ju en ganska trevlig storlek trots allt :)
#3 - 3 november 2004 17:28
ta det största! Bara du får plats med det. Själv ångrar jag att jag fegade och bara köpte 110 liters till att börja med (har ju blivit några till sedan dess *s*)
Större akvarium ger dessutom bättre utrymme förkamphonorna att hålla sig undan när de tröttnat på hannens uppvaktning
#4 - 3 november 2004 18:07
Jag skulle utan tvekan köpt det större karet. Precis av samma anledning som Karon säger, i framtiden kanske du vill skaffa fler fiskar.
Priset verkar vara ok. Det finns både billigare och dyrare kar i samma storlek, så det är ju lite beroende på vad för tillverkare, modell och säljare du har att göra med.
#5 - 4 november 2004 04:06
Det lutar nog åt att jag lägger pengar på ett stort. Dock blir man lite fattig till nästa lön men det kanske det är värt :)

Får nog fasen vika ner baksätet i bilen o snurra iväg sen här på eftermiddagen o handla på mig lite.

Såg en riktigt stilig brandröd kamphane på Akvarielagret här i Örebro. Känner suget :)

Men som sagt, mer liter är ju bara bra för framtida fiskar.

Tack för svaren!
#6 - 4 november 2004 08:31
Mitt "heta" tips är att köpa så stort som möjligt! Köp begagnat så får du ett mycket större kar för samma pengar.
#7 - 4 november 2004 09:47
Ursprungligen skickat av Dragge

Som sagt, funderar på att köpa ett akvarium till :)

Men sitter och sliter mig mellan ett 96L och ett 152L.

Har räknat ut att det skiljer ungefär 1000:- mellan dom när dom är helt klara med inredning o.s.v.

2600:- ska jag få betala för 152L med allt, pump, värmare, dubbelramp inkl bra rör, sand. ja, allt utom växter och fiskar.

Är det ett bra pris? Allt är sprillans nytt.

2600:- för 152 liter låter grymt dyrt?!

Köpte i dagarna ett 240 liters med heltäckande ramp för 1695:-
i och för sig utan filter, värmare och tillbehör, men ändå billigare och större volym........

Kolla runt med olika affärer efter allternativ, finns säkert billigare ställen att handla på....

//Jesper
#8 - 4 november 2004 13:51
Ursprungligen skickat av Quartex

2600:- för 152 liter låter grymt dyrt?!

Köpte i dagarna ett 240 liters med heltäckande ramp för 1695:-

i och för sig utan filter, värmare och tillbehör, men ändå billigare och större volym........

Kolla runt med olika affärer efter allternativ, finns säkert billigare ställen att handla på....

//Jesper

Som sagt, det köpes på firma, med allt(möbel, dybbelramp, pump, värmare, ja, rubbet) utan möbeln kommer jag ner till ungefär 1900-2000:- för hela akvariumet komplett med allt utom själva fisken.

Har kollat runt en del, har inte hittat något som slår detta ännu.
Finns ett ställe till som har liknande dock med enkelt rör, sämre pump, ingen sand eller liknande, dock med värmare och temp.mätare för 100ingen mer... Skulle nog behöva bli nån mer konkurrenter här i Örebro, då kanske priserna pressas ner lite... :)
#9 - 4 november 2004 21:35
Sådär, vart ett 152L med dubbelrör, gult och blått, fluval 4plus (ställbart flöde o.s.v), värmare och hela köret. Så nu står det o grumlar av sig lite. Sköljde rent gruset men vart i allafall lite grumligt när jag hällde i vattnet.
#10 - 4 november 2004 23:18
Oki, såg inte att det ingick bänk oxå! Då var det ju en annan femma:) Bra köp !
Lycka till !

//Jesper
#11 - 6 november 2004 09:27
Ursprungligen skickat av Quartex

Oki, såg inte att det ingick bänk oxå! Då var det ju en annan femma:) Bra köp !

Lycka till !

//Jesper

Jovisst följde det ju med bänk o grejer. :) Nu huserar kampisar det akvariumet, 1hane och 4 honor än sålänge. Köpte på mig som sagt lite större pump om jag i framtiden kanske byter fiskart och kör t.ex. Dvärggurami / Ciklider eller liknande.
#12 - 6 november 2004 09:33
åhh, jag vill oxå ha ett nytt akvarium... lite avundsjuk.. [:)]

men du verkar ha gjort en bra affär. lycka till..
#13 - 6 november 2004 13:28
Ursprungligen skickat av smurfmats

åhh, jag vill oxå ha ett nytt akvarium... lite avundsjuk.. [:)]

men du verkar ha gjort en bra affär. lycka till..

Tackar :) Dröjer väl kanske 2-3 månader nu så står säkert ett till akvarium här hemma fullt med Dvärgguramis eller något :)
Eller kanske Påfågelciklider, trevliga fiskar.

Det är ju nästan en aning beroendeframkallande detta [:-142]

Annons