Hej hej!
Jag funderar på att starta upp mitt 105liters akvarium igen och jag undrar lite om några saker...
Lite kort bakgrund
För några år sedan när jag var ca 14-15 köpte jag ett 105liters akvarium och jag köpte en del växter och fiskar m h a akvarieaffärens personal och Zoopet. Akvariet verkade fungera ganska bra förutom att växterna inte verkade trivas så värst bra (växte dåligt trots att det var snabbväxande sorter). Jag tror det kan bero på att jag var lite dålig med att byta vattnet med jämna mellanrum, detta resulterade till slut med att jag fick lite gröna alger på rutorna och att några fiskar dog av sjukdom.
Funderingar inför den nya uppstarten
Jag är idag 19år och chanserna att jag får ett välfungerande akvarium är förmodligen större nu! ;)
1. Hur skall jag göra för att akvariumets växter skall trivas bra?
2. Vilket är det bästa sortens ljus? (beror antagligen mycket på vilka växter och fiskar man har)
3. Vad har ett 105liters akvarium för möjligheter? kan man ha tex 3 stora fiskar istället för tex 10st nätbarber?
4. Till akvariet fick jag med en dopvärmare och en innerpump. Jag tycker dock att pumpen låter lite mycket, har pump/värmetekniken förbättras under de senaste åren?
En annan sak som jag tänker mycket på är att jag är 19år och ibland (främst under sommaren) reser bort lite då och då, hur länge jag är borta varierar men kanske max 1-2 veckor.. Hur skall man gå tillväga för att kunna hålla på med akvarium men samtidigt kunna leva som alla andra ungdomar?! :)
Tack för er hjälp!