Ja det finns en himla massa att tänka på. Du måste t.ex. ha en av myndigheterna godkänd lokal (kolla med Miljö och Hälsa i din kommun). SEdan kommer din lokal att kontrolleras varje år vilket kostar ca. 2.000/år.
Du måste ha genomgått en av Djurskyddsmyndigheten godkänd utbildning (kostar ca. fem-sextusen om du bara skall sälja fisk).
Se bl.a. denna sida
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=204
och denna
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=167
I L80 återfinns många av reglerna som gäller
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2005_8_L80.pdf
Ja detta var en del av de lagar och regler som gäller sedan finns det ju också en massa krav på bokföring, momsdeklaration etc. vad gäller den ekonomiska biten. Detta brukar man låta en revisor sköta (om man inte är bokföringskunnig själv) och beroende på omfattningen så får man nog för detta räkna att betala mellan sex och tjugofemtusen om året för detta.
Sedan vet jag inte hur du hade tänkt dig det hela - om du skall vara på heltid eller på deltid. En deltidsaffär är ju mindre riskabelt eftersom man nog inte skall kunna räkna med att ta ut någon lön det första året i alla fall.
Vad själva affären kostar att bygga upp beror ju helt på hur stor den skall vara och vilken omfattning (heltid eller deltid) som man har tänkt sig.
En liten affär som är tänkt för heltid hamnar nog på nära miljonen att bygga upp med inventarier och lager.
Sedan får man ju tänka på sådant hur man rent praktiskt har tänkt att lösa det med semster osv - finns det kompisar som kan sköta den då? I så fall tänk då på att du då har anställda och speciella regler gäller.
Själv hade jag under de 15 år jag hade affär aldrig någon gång mer än 1 veckas semester i sträck och sällan ens det varje år.