Funderar på att göra egen inredning!?

#1 - 4 april 2010 09:46
Jag har ett 170l kar och funderar på att göra egen inredning.
Finns det någon som vet vilket "lim" man kan använda? Villka material osv? Det står ju aldrig på förpackningarna vad som finns i. Har försökt att leta info på nätet men utan resultat. Har provat glassilicon för akvarium men tyckte inte riktigt om det. Vill ha något som limmar fast sakerna lite snabbare.
Är det någon som har använt epoxy lim?
#2 - 4 april 2010 09:59
Lizzy_123 skrev:
Jag har ett 170l kar och funderar på att göra egen inredning.

Finns det någon som vet vilket "lim" man kan använda? Villka material osv? Det står ju aldrig på förpackningarna vad som finns i. Har försökt att leta info på nätet men utan resultat. Har provat glassilicon för akvarium men tyckte inte riktigt om det. Vill ha något som limmar fast sakerna lite snabbare.

Det är silikon som gäller. Har du inte mer tålamod än att du orkar vänta nån timme medan det bränner?
#3 - 4 april 2010 12:29
Det finns korall-lim, har inte provat själv men jag kan tänka mig att det funkar väldigt bra! Silicon kan vara svårt att få att fästa på en del material och lång torktid, minst ett dygn!

här är lite oilka: http://www.pwss.se/product.php?productid=4794&cat=56&page=1
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/akvarietillbehoer-silikonlimsnabblimlimklaemmor-c-49_115
#4 - 4 april 2010 22:12
Jag såg ett väldigt intressant avsnitt av "Dirty jobs" på Discovery Channel där han jobbade med att bygga konstgjorda rev i havet. Detta gjorde de med hjälp av diverse formar, uppblåsbara bollar, snäckor, sand och cement.

...Det jag vill säga är att man med cement borde kunna göra mycket själv med hjälp av att kombinera det med annat material och använda sig av olika verktyg för att forma den.
#5 - 4 april 2010 22:55
Epoxy, det är väl det vi har under småbåtar för att inte alger och skit ska kunna leva där? ;) Nej du, silikon är det som gäller, finns på clas ohlsson en tub för 49 kr med ett akvarium på, helt okej är min erfarenhet av den. Sen finns det bättre och dyrare på akvarieaffären.
#6 - 5 april 2010 14:31
Är det alltså cement som gäller när man gör sin egen inredning? Vanlig eller måste man köpa speciell?
#7 - 5 april 2010 23:12
Frigolit, färgpigment, Husfix samt speciella epoxylacker för akvarium är en bra kombination för att göra bakgrunder själv.
Finns hundratals trådar och andra hemsidor om hur man tillverkar dessa.
Lycka till!

Annons