Funderar på att bygga ytterfilter till mitt 720 - tips från expertpanelen taxamt : )

#1 - 7 november 2011 09:23
Som det är nu så tar min filterbox för stor plats i tanken, och jag skulle vilja ha ett rejält ytterfilter istället. Med tanke på att man får hosta upp 2-3000 SEK för ett färdigt, så kan man nog bygga ett rejält och tryggt själv för halva kostnaden tänker jag, som den borne optimist och doer jag är.

Jag har redan en pump som drar runt ca 2200 l/h, så den får tjäna som motor förstås. Men sedan då..?
#2 - 7 november 2011 19:57
allt beror väl på om du vill vara grotesk eller inte.. jag hade nog försökt täta en ikea-låda på 100L och dragit skiten rätt igenom den.. jag har en som står ovanför mitt kar (Wet/Dry) det blir rätt bra försegling bara som det är med de där lådorna.. genomföringar med packningar hittar du hos en vvs-grossist eller biltema/jula om de har en bra dag.. 35kr styck eller så.. dock har du ju rengöringsproblemet.. men hur som.. 100L ytterfilter för 200spänn är ju rätt godkänt även om du måste silikona om det efter rengöring..
#3 - 7 november 2011 20:58
Det enda rimliga egenbygge tycker jag är en sump och jag har aldrig sett ett bra hemmabyggt ytterfilter men jag säger Bon chance:)
PS. och samtidigt inte förtar intrycket av karet;)
#5 - 8 november 2011 07:55
Tanken med ett filter utanför karet är att det inte ska synas förstås, så någon rening baserad på gravitation (sump i höjd eller över akvariet) är ointressant.

ettfettbranamn - det är någon liknande lösning jag i så fall hade i tankarna. Ett slutet system med rejäl filtermassa.
åheim - vad menar du är problemet med att göra ett bra o fungerande ytterfilter?
#6 - 8 november 2011 09:24
Det måste ju helt klart gå att bygga ett eget som blir minst lika bra som ett köpt. Det är ju rena stenålderstekniken i ett ytterfilter. Hade du tänkt att suga genom filtret eller trycka igenom? Det påverkar väl till viss del val av lämplig behållare. Mindre läckagerisk om du suger igenom men då bör du hitta en behållare som är lagom styv så den inte buktar ihop för mycket. Borde ju finnas ett antal DIY du kan hämta inspiration ifrån om du googlar lite.
#7 - 8 november 2011 10:59
[QUOTE=perfetto;1553334]
åheim - vad menar du är problemet med att göra ett bra o fungerande ytterfilter?[/QUOTE]Problemet är, vad ska du använda för behållare som tätar på ett säkert sätt, som dessutom är så pass billig att du spar pengar?
#8 - 8 november 2011 11:10
[QUOTE=LoGeek;1553340]Det måste ju helt klart gå att bygga ett eget som blir minst lika bra som ett köpt. Det är ju rena stenålderstekniken i ett ytterfilter. Hade du tänkt att suga genom filtret eller trycka igenom? Det påverkar väl till viss del val av lämplig behållare. Mindre läckagerisk om du suger igenom men då bör du hitta en behållare som är lagom styv så den inte buktar ihop för mycket. Borde ju finnas ett antal DIY du kan hämta inspiration ifrån om du googlar lite.[/QUOTE]

- Ja jag har kikat på sumpar av olika slag, men de kräver att stå högre än akvariet, så ett slutet system med sug-eller pressfunktion är enda möjligheten för mig.
#9 - 8 november 2011 11:45
.

märkligt att folk inte kollar i zoopets artikelregister......

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=84

denna är ju skitenkel att dels bygga, dels gömma i ett skåp under karet.

.
#10 - 8 november 2011 12:12
[QUOTE=åheim;1553351]Problemet är, vad ska du använda för behållare som tätar på ett säkert sätt, som dessutom är så pass billig att du spar pengar?[/QUOTE]

- Behållare lär väl finnas i överflöd i form av plastdunkar och liknande, och tätning är ju silikon världsmästare på : )
Eller hur tänker du där? Att det krävs någon särskild typ av behållare för att klara vattengenomströmning utan att läcka? Priset lär väl blir typ en hundradel av ett köpt ytterfilter om man väljer en plastbehållare/dunk.
#11 - 8 november 2011 12:14
[QUOTE=Kensa;1553362].

märkligt att folk inte kollar i zoopets artikelregister......

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=84

denna är ju skitenkel att dels bygga, dels gömma i ett skåp under karet.

.[/QUOTE]

- Det där har jag redan kollat förstås. Det passar bra i ett slags skåp med fästmöjligheter och slanggenomdragningar, men i mitt fall finns inget sådant.
#12 - 8 november 2011 12:15
Här finns ett bra exempel på en sump......som tyvärr då kräver höjdförhållanden.

http://www.aquarticles.com/articles/management/Uthup_Sump_Filter.html
#13 - 8 november 2011 12:21
[QUOTE=perfetto;1553373]- Det där har jag redan kollat förstås. Det passar bra i ett slags skåp med fästmöjligheter och slanggenomdragningar, men i mitt fall finns inget sådant.[/QUOTE]

kanske inte passar direkt din applikation.

men kan det bli enklare än ett rör på 10 cm i diammeter, fylld med filtermatrial, försluten i båda ändar
med en muff, rörgenomförning i varje muff, på med en slang från karet till ena sidan av röret,
på med en slangbit i andra änden, koppla på en pump, slang från pump till karet.

hur långt rör är ju upp till dig, dvs hur många liter filtermatrial du vill ha.

fasen, du kan ju teorestiskt ha 5st x 120 cm liggandes bakom karet, kopplat med antingen 5 pumpar
eller i serie med en pump,

eller bygga en skitsnygg enkel låda som du slänger ner rören i....

jag menar,,,,någonstans måste du ju ha plats till nått,,,,,annars kan du ju inte ha ett ytterfilter heller....

.
#14 - 8 november 2011 12:51
[QUOTE=Kensa;1553376]kanske inte passar direkt din applikation.

men kan det bli enklare än ett rör på 10 cm i diammeter, fylld med filtermatrial, försluten i båda ändar
med en muff, rörgenomförning i varje muff, på med en slang från karet till ena sidan av röret,
på med en slangbit i andra änden, koppla på en pump, slang från pump till karet.

hur långt rör är ju upp till dig, dvs hur många liter filtermatrial du vill ha.

fasen, du kan ju teorestiskt ha 5st x 120 cm liggandes bakom karet, kopplat med antingen 5 pumpar
eller i serie med en pump,

eller bygga en skitsnygg enkel låda som du slänger ner rören i....

jag menar,,,,någonstans måste du ju ha plats till nått,,,,,annars kan du ju inte ha ett ytterfilter heller....

.[/QUOTE]

- Ja det är inte alls uteslutet som metod, med vissa förändringar. Problemet för mig är att jag inte kan hänga upp slangar och filterbehållare någonstans, vilket hade gjort det väldigt mycket enklare med en enda större stående behållare vid sidan av tanken.

Sen undrar jag ju om en enda pump orkar dra runt vattnet genom en lång passage packad med filtermassa i ett slutet rör som ligger en meter under akvariet i höjd?
#15 - 8 november 2011 12:56
beror på:

1) hur hårt du packar matrialet

2) stigarhöjden

3) hur mycket skit som samlas i matrialet

4) storlek på pump
#16 - 8 november 2011 13:28
Pumpen är en ny Eheim som drar runt 2200 l/h och med en "tryckhöjd" på 2-3 meter, men det blir rimligen en bra mycket större belastning på pumpen att cirkulera runt vatten som ska genom ett avlångt filter och dessutom pressas upp gott o väl en meter upp i tanken.

Vet inte hur man beräknar sådant.
#17 - 8 november 2011 13:48
tja, spelar ju ingen roll, ur en aspekt.

om du tänker tillverka ett mer eller mindre trycksatt ytterfilter, dvs oberoende vilken version
du tar, och ställer det på golvet, så kommer belastningen på pumpen att bli likadan.

det är först om du kör ett icke trycksatt filter, sump eller överrinnings eller liknande, som du kan
(nästan iaf) strunta i hur mycket pumpen måste jobba för att dra igenom vattnet.

skulle nog tro att din pump är för liten för ett trycksatt filter.

om du inte vill köpa större pump, så sikta på överriningsfilter, så är monterat på väggen i höjd med karets ovankant.

.
#18 - 9 november 2011 09:44
Hur löser man grejen med elsladden till pumpen om man bygger ett slutet ytterfiltersystem och inte vill ha pumpen i akvariet?
Är det "standard" att man har kvar pumpen i tanken även om man bygger en stor behållare utanför med filtermassan?
#19 - 9 november 2011 10:27
finns ju pumpar som fungerar utanför karet. kolla på www.pwss.se och leta upp cirk pumpar
från bland annat eheim, står om dom funkar utanför kar eller bara i kar.
#20 - 9 november 2011 11:05
[QUOTE=Kensa;1553631]finns ju pumpar som fungerar utanför karet. kolla på www.pwss.se och leta upp cirk pumpar
från bland annat eheim, står om dom funkar utanför kar eller bara i kar.[/QUOTE]

- Tackar o niger vackert
#21 - 9 november 2011 11:55
[QUOTE=Kensa;1553631]finns ju pumpar som fungerar utanför karet. kolla på www.pwss.se och leta upp cirk pumpar
från bland annat eheim, står om dom funkar utanför kar eller bara i kar.[/QUOTE]Pwss uppger att compact 1000 fungerar utanför karet och det stämmer inte, compact 300,600,1000 funkar bara under vatten men de övriga funkar utanför och i;)
#22 - 12 november 2011 21:25
köp en massa äldre filterbehållare och koppla ihop i serie...
#23 - 14 november 2011 07:56
[QUOTE=MagicFingers;1554556]köp en massa äldre filterbehållare och koppla ihop i serie...[/QUOTE]

- En massa äldre ytterfilter, menar du? Det lär väl inte bli vare sig bättre eller ekonomiskt....eller hur tänkte du då?
#24 - 14 november 2011 17:02
jag måste ju säga att slutresultatet på ditt kar blev grymt..

men..

ärligt.. du bygger ett 720 vilket är ett mått som folk slänger efter dig om du har lite tur, nu vill du bygga ett ytterfilter?

http://www.blocket.se/stockholm/Ny_Eheim_2229_ytterfilter_men_innematerial_37090014.htm?ca=11&w=1

[URL="http://www.blocket.se/uppsala/Ytterfilter_Fluval_405_1300_l_h_37207531.htm?ca=11&w=3"]http://www.blocket.se/uppsala/Ytterfilter_Fluval_405_1300_l_h_37207531.htm?ca=11&w=3

[URL="http://www.blocket.se/alvsborg/Ytterfilter_FX5_skickas_for_79kr_med_DHL_37184388.htm?ca=11&w=3"]http://www.blocket.se/alvsborg/Ytterfilter_FX5_skickas_for_79kr_med_DHL_37184388.htm?ca=11&w=3

v
i[/URL]l[/URL]l du bara ha diy-känslan kan du få ett par "trasiga" xp3or av mig att reparera haha.. (och nej, inte annonsering då inga pengar är inblandade så ge fan) det jag försöker säga är bara att jag tror att du kommer undan smidigare, billigare och säkrare genom att faktiskt köpa något även om jag inte betvivlar din förmåga..
#25 - 14 november 2011 21:28
Mitt råd om du vill bygga en egen lösning med minimala medel så satsa på en stor plastdunk (finns bra på 25liter) och fyll den med biobollar, sen behöver du bara ett par slanggenomföringar (finns billiga i plast på biltema), lite slang och en pump som antingen kan sitta utanför karet eller så stoppar du bara ner den i karet och kör den som utblås, det dyra i denna lösning är då biobollarna men dom gör konstruktionen mycket mera idiotsäker och lättstädad i längden ;)
#26 - 15 november 2011 14:40
[QUOTE=ettfettbranamn;1554946]jag måste ju säga att slutresultatet på ditt kar blev grymt..

men..

ärligt.. du bygger ett 720 vilket är ett mått som folk slänger efter dig om du har lite tur, nu vill du bygga ett ytterfilter?

http://www.blocket.se/stockholm/Ny_Eheim_2229_ytterfilter_men_innematerial_37090014.htm?ca=11&w=1

[URL="http://www.blocket.se/uppsala/Ytterfilter_Fluval_405_1300_l_h_37207531.htm?ca=11&w=3"]http://www.blocket.se/uppsala/Ytterfilter_Fluval_405_1300_l_h_37207531.htm?ca=11&w=3

[URL="http://www.blocket.se/alvsborg/Ytterfilter_FX5_skickas_for_79kr_med_DHL_37184388.htm?ca=11&w=3"]http://www.blocket.se/alvsborg/Ytterfilter_FX5_skickas_for_79kr_med_DHL_37184388.htm?ca=11&w=3

v
i[/URL]l[/URL]l du bara ha diy-känslan kan du få ett par "trasiga" xp3or av mig att reparera haha.. (och nej, inte annonsering då inga pengar är inblandade så ge fan) det jag försöker säga är bara att jag tror att du kommer undan smidigare, billigare och säkrare genom att faktiskt köpa något även om jag inte betvivlar din förmåga..[/QUOTE]

- Well två av de där annonserna gällde filter som är way too små för min tank, och det tredje hamnar i det prisområdet jag tycker är onödigt dyrt för ett filter.

Varför är det konstigt att man vill ha ett ytterfilter till ett 720 förresten? Ett stort innerfilter - som jag har - tar ganska mycket plats.

Tackar för kar-komplimangen förresten. Ska dra in lite bilder på rovfirrarna strax : )
#27 - 15 november 2011 14:42
[QUOTE=Fuzzop;1555103]Mitt råd om du vill bygga en egen lösning med minimala medel så satsa på en stor plastdunk (finns bra på 25liter) och fyll den med biobollar, sen behöver du bara ett par slanggenomföringar (finns billiga i plast på biltema), lite slang och en pump som antingen kan sitta utanför karet eller så stoppar du bara ner den i karet och kör den som utblås, det dyra i denna lösning är då biobollarna men dom gör konstruktionen mycket mera idiotsäker och lättstädad i längden ;)[/QUOTE]

- Jag har planer på en dunk eller balja ja, men varför biobollar isf grovporig filtermassa?
Slangar, silikon o andra kopplingar är vääääldigt billiga i jämförelse med ett köpt ytterfilter som klarar 720-liter, men jag är medveten om att det är fan så viktigt att få systemet läckagesäkert.
#28 - 15 november 2011 15:00
Tyvärr kan jag inte posta bilder här, men de finns nu i annat forum.
#29 - 15 november 2011 19:00
Fick tag i en rejäl dunk på jobbet idag, med en större öppning med gummipackning-försedd skruvkork, samt en mindre öppning också den med skruvkork.
Stabil dunk som känns bra så långt. Ska fyllas med blå filtermassa om allt blir som tänkt.
#30 - 15 november 2011 19:25
[QUOTE=perfetto;1555282]- Well två av de där annonserna gällde filter som är way too små för min tank, och det tredje hamnar i det prisområdet jag tycker är onödigt dyrt för ett filter.

Varför är det konstigt att man vill ha ett ytterfilter till ett 720 förresten? Ett stort innerfilter - som jag har - tar ganska mycket plats.

Tackar för kar-komplimangen förresten. Ska dra in lite bilder på rovfirrarna strax : )[/QUOTE]

nejnej.. inte att du vill ha ett ytterfilter.. men jag tänker så här.. självrisken på vattenskadan (som antagligen inte täcker om de får reda på att det var ett hemmabygge + mecket med att få ihop det (jag gillar inte riskmomentet med att foga om det skulle behövas).. jag tror att de faktorerna väger ut de ekonomiska fördelarna med att bygga ett eget ytterfilter..

och ja, bilder är bra.. gillade främst sättet du inredde och belysningen..

eftersom du kör channor och någon dat har jag för mig? tycker jag inte att filtrena (med rätt material i) är för små.. :)
#31 - 15 november 2011 19:50
[QUOTE=ettfettbranamn;1555372]nejnej.. inte att du vill ha ett ytterfilter.. men jag tänker så här.. självrisken på vattenskadan (som antagligen inte täcker om de får reda på att det var ett hemmabygge + mecket med att få ihop det (jag gillar inte riskmomentet med att foga om det skulle behövas).. jag tror att de faktorerna väger ut de ekonomiska fördelarna med att bygga ett eget ytterfilter..

och ja, bilder är bra.. gillade främst sättet du inredde och belysningen..

eftersom du kör channor och någon dat har jag för mig? tycker jag inte att filtrena (med rätt material i) är för små.. :)[/QUOTE]

- Om jag inte vore så naiv, skulle jag nästan kunna utläsa det där - "självrisken på vattenskadan" - som att det SKA ske en vattenolycka ; )

Min entreprenörsanda gungade till för ett ögonblick, men återfick balansen igen.

Och...nej inga dat, "bara" sex Channor och tre-fyra Ancistrus-bebisar. För ett par veckor sedan hade jag fem stiliga Black Mollys och 15 Ancistrus-bebisar.
#32 - 15 november 2011 21:23
[QUOTE=perfetto;1554815]- En massa äldre ytterfilter, menar du? Det lär väl inte bli vare sig bättre eller ekonomiskt....eller hur tänkte du då?[/QUOTE]

typ sådana här http://www.google.se/imgres?q=eheim+old&hl=sv&biw=1399&bih=790&tbm=isch&tbnid=nr9fxwKmd1a1iM:&imgrefurl=http://www.defblog.se/picture/1301.html&docid=93GZpTSz4bC61M&imgurl=http://www.defblog.se/pictures%25255Cpicture1301.jpg&w=446&h=640&ei=ytjCTrOyFML_4QTnoO2tDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=178&vpy=116&dur=1161&hovh=269&hovw=187&tx=111&ty=143&sig=108477229935227509397&page=1&tbnh=146&tbnw=102&start=0&ndsp=30&ved=1t:429,r:0,s:0

och ta bort motordelen, så har du vattentäta burkar, som går att göra rent, och koppla på någon fin pump bara...
#33 - 16 november 2011 07:27
[QUOTE=MagicFingers;1555429]typ sådana här http://www.google.se/imgres?q=eheim+old&hl=sv&biw=1399&bih=790&tbm=isch&tbnid=nr9fxwKmd1a1iM:&imgrefurl=http://www.defblog.se/picture/1301.html&docid=93GZpTSz4bC61M&imgurl=http://www.defblog.se/pictures%255Cpicture1301.jpg&w=446&h=640&ei=ytjCTrOyFML_4QTnoO2tDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=178&vpy=116&dur=1161&hovh=269&hovw=187&tx=111&ty=143&sig=108477229935227509397&page=1&tbnh=146&tbnw=102&start=0&ndsp=30&ved=1t:429,r:0,s:0

och ta bort motordelen, så har du vattentäta burkar, som går att göra rent, och koppla på någon fin pump bara...[/QUOTE]

- Okey då förstår jag hur du menade. Problemet med den typen av seriekopplade filterburkar är nog dels att det blir fler möjliga läckagepunkter och att det blir svårare för pumpen att dra vatten igenom fler passager med flaskhalsar i varje slangkoppling.
#34 - 16 november 2011 09:44
Hur gör jag på bästa sätt själva slanggenomförningarna till o från filterdunken?

Känns som den springande punkten är just genomförningarna som största risk för läckage/översvämmning.
#35 - 16 november 2011 16:28
enklaste är väl att köpa genomföringar.. de har packningar och är avsedda för att inte släppa igenom vatten..
#36 - 16 november 2011 21:08
[QUOTE=ettfettbranamn;1555529]enklaste är väl att köpa genomföringar.. de har packningar och är avsedda för att inte släppa igenom vatten..[/QUOTE]

- Japp, precis vad jag gjorde idag. Har aldrig behövt några sådana så jag visste inte riktigt om det fanns färdiga. 39 SEK på Jula är ju överkomligt minst sagt.
#37 - 17 november 2011 17:08
grymt.. följer bygget på annan ort istället, kul att det fixade sig.. :)
#38 - 17 november 2011 17:28
Finns bilderna på MFK?
#39 - 17 november 2011 17:37
sssssscchhhh!!! the ones we do not speak of.. :D men ja.. :)
#40 - 17 november 2011 17:39
http://mfksweden.forum24.se/mfksweden-about3704.html

h
ittills är det en bild på en fantastiskt spännande dunk :D
#41 - 17 november 2011 18:05
Jag får alltid varningsmeddelande när jag ska in på mfksweden, så jag vet inte om jag vågar gå in... ;)
#42 - 18 november 2011 01:36
Man bygger inte eget ytterfilter för att spara pengar utan i så fall för att få det som man vill. Det enda egentillverkade ytterfiltret jag känner till blev dyrare än om man köpt nytt.
#43 - 18 november 2011 08:45
[QUOTE=endymion;1555793]Man bygger inte eget ytterfilter för att spara pengar utan i så fall för att få det som man vill. Det enda egentillverkade ytterfiltret jag känner till blev dyrare än om man köpt nytt.[/QUOTE]

- Jag bygger av tre anledningar:

1. Kommer kosta nästan ingenting jämfört med ett motsvarande köpt a´2500-3000 SEK
2. Kommer ha MYCKET mer filtermassa än köpt filter
3. Kommer vara bättre : )

Det egenbyggda ytterfiltret du känner till...vad var det för delar till det som kostade flera tusen SEK?
Min dunk är gratis, filtermassan gratis, pumpen finns redan, slangar kostar max en femtiolapp, genomförningarna tillsammans 65 SEK, silikonet tre små klickar..hmm...2 SEK kanske. : )
#44 - 18 november 2011 17:07
[QUOTE=stefanr72;1555718]Jag får alltid varningsmeddelande när jag ska in på mfksweden, så jag vet inte om jag vågar gå in... ;)[/QUOTE]

jaha, så du går in ofta? vad ska du skaffa för roligt?
#45 - 19 november 2011 11:03
Om det finns någon i Kalmar med omnejd som vill låna mig en pump i några dagar så vore det perfekt.
Då slipper jag köpa en helt ny pump bara för att provköra systemet innan jag kopplar om definitivt.

Någon som vill låna mig en pump i några dagar? : )
#46 - 19 november 2011 16:20
Haha, vilken smålänning.:D Först ska det byggas filter av en plastdunk som han lånat på jobbet. Sen ska han låna cirkulationspump av nån. Den som lånar ut den där lär aldrig se röken av den igen.;)
#47 - 19 november 2011 16:24
[QUOTE=Kapten Zoom;1556195]Haha, vilken smålänning.:D Först ska det byggas filter av en plastdunk som han lånat på jobbet. Sen ska han låna cirkulationspump av nån. Den som lånar ut den där lär aldrig se röken av den igen.;)[/QUOTE]

- Tycker du inte det känns lite väl overkill att köpa en pump för att köra den i några dagar bara?

Bygget i sig är inte bara ekonomi. Jag har råd att köpa ett ytterfilter om jag vill : ) Men entreprenörsandan och alla "det går aldrig" känns inspirerande nog : )
#48 - 19 november 2011 16:52
Jahapp, och varför bygger du ett filter för? För att köra i 3 dagar?

Nej detta luktar toksnål smålänning lång väg. Äh, varför bryr jag mig? Låna på om nån stackare vill bli av med sina grejor. Who cares.
#49 - 19 november 2011 16:53
[QUOTE=ettfettbranamn;1555967]jaha, så du går in ofta? vad ska du skaffa för roligt?[/QUOTE]
Jag har absolut inga planer på att skaffa mig några monster, dom fångar jag hellre med spö ;) men ibland blir man länkad dit i diverse trådar.
#50 - 19 november 2011 18:22
[QUOTE=Kapten Zoom;1556204]Jahapp, och varför bygger du ett filter för? För att köra i 3 dagar?

Nej detta luktar toksnål smålänning lång väg. Äh, varför bryr jag mig? Låna på om nån stackare vill bli av med sina grejor. Who cares.[/QUOTE]

-Jag har redan ett dugligt Eheim. Lånefiltret skulle bara hjälpa mig provköra systemet några dagar, förstår du.

Och varför utgår du ifrån att jag skulle vara ohederlig? Stockholmssyndrom? : )
#51 - 23 november 2011 11:14
Pallar inte läsa alla sidor, tips till bra "filterlåda" är en bensintank för till båtar, nån hundring på biltema, fyll med biobollar, skumgrejjor genom "tanklocket" borra 2 hål för slangkoppling, cirkulera vattnet. voila!

http://biltema.se/sv/Bat/Motor-tillbehor/Bransle-tillbehor/Bransletank-25720/
#52 - 23 november 2011 11:59
[QUOTE=swerik;1557056]Pallar inte läsa alla sidor, tips till bra "filterlåda" är en bensintank för till båtar, nån hundring på biltema, fyll med biobollar, skumgrejjor genom "tanklocket" borra 2 hål för slangkoppling, cirkulera vattnet. voila!

http://biltema.se/sv/Bat/Motor-tillbehor/Bransle-tillbehor/Bransletank-25720/[/QUOTE]

- Jag har alltså en 25-liters dunk med två slanggenomförningar. En i toppen och en i botten. Hela dunken fylld med filtermassa. En Eheim 2200l/h som ska dra runt flödet.

Annons