FULT: Slangar till filter blir bruna...

#1 - 4 oktober 2012 07:47
Jag har ett par nya Tetratec ytterfilter. Av lite olika skäl har jag filtren stående synligt jämte akvariet. Efter bara några veckor är de i början genomskinliga slangarna helt [COLOR=#8b4513]brunt kloakfärgade![/COLOR] FULT!

Blir det alltid så? Kan man göra nåt åt det? I den medföljande instruktionen står att man måste använda tillverkarens slangar, vågar man byta till annat fabrikat?

Jag har under inkörning bara sex kardinalfiskar i ett 310-liters så det är inte så att mina fiskar simmar runt i sina exkrementer direkt.
#2 - 4 oktober 2012 07:54
det är smuts och alger som blir i slangarna.
svårt att undvika men ett förfilter kanske kan hjälpa dig på traven att hålla slangarna rena längre.

och nej du behöver inte använda just tillverkarens slangar, det går att köpa slang själv. men ska väll dock vara lite observant på vilken sorts slang man köper men vanlig plast/gummi slang ska inte vara några problem alls.
#3 - 4 oktober 2012 09:39
Har du transperenta slangar så kommer skiten synas, bara gilla läget. Du kan använda annan slang om du vill så länge den har samma dimension.
#4 - 4 oktober 2012 09:42
En sån där fiffig kabelsamlare över slangen kanske kan få den lite snyggare?..
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-adaptrar/kabelhantering/spiralband/kabelspiral-20mm-p31626
#5 - 4 oktober 2012 09:45
alla slangar bli ju skitiga. jag har med tetratex. men jag har rengjort mina slangar ett par ggr. klipper till en bit av en vanlig gul disksvamp. som jag med våld pressar in i slangen. sitter som ett berg. sen tar jag duschslangen o trycker in o vrider på vattnet tills vattnet tryckt igenom svampen genom slangen. efter ett par ggr så är slangen ren.

kan du inte dölja slangarna då?

tror det är 16/22 mm slang på de där.

edit: efter lite googlande så är det 15,2 slang på EX1200. men jag vet att det funkar med 16/22 slang. har själv kopplat på det på mitt EX1200 som står o snurrar nere på DM.
Christer5
#6 - 4 oktober 2012 09:48
Man kan även köpa ett set med borstar hos akvariehandlaren,gav 49:- sist jag köpte.
#7 - 4 oktober 2012 13:00
Byt till ogenomskinlig slangar så slipper du ju problemet.
#8 - 4 oktober 2012 14:07
Okej, tack för tipsen, känns ju bra att man inte är ensam i varje fall....

Fånigt att skicka med fina genomskinliga slangar med tryckt logga och allt när det ändå ser ut som, ja - skit. Hade varit bättre med färgade, men Eheim kanske har paxat gröna;)
Christer5
#9 - 4 oktober 2012 14:13
Det syns även på Eheims slangar när dom blir smutsiga,bra för då vet man när det är läge att göra rent:)

Annons