Full storm i Vision 180

#1 - 15 mars 2007 12:38
Fick äntligen mitt nya Juwel Vision 180 igår. Jäklar vilket fräckt akvarium :)
Men, jag tycker vattenflödet är på tok för aggresivt, någon som har ett bra tips på hur man ska pussla ihop rören för att slippa full storm i karet?
#2 - 15 mars 2007 13:36
Sätt på ett strilrör på utblåset och rikta det mot bakrutan så blir det inte mycket storm i karet.
Annars kan du bara ta den ena skarvbiten och rikta den mot bakrutan så blir det heller inte så mycket fart på vattnet.
#3 - 15 mars 2007 18:36
jag har samma problem, fast tvärtom...=)
jag tycker det är lite klent blås i pumpen.. funderar på att byta ut det.. men nu när det är fyllt och igångsatt så får jag väl satsa på en till pump isf...
#4 - 15 mars 2007 20:09
Jag har riktat blåset snett utåt karet för att inte blåsa så mycket på de högre växterna i bakkant. Funkar finfint för mig. Växterna står upp men ändå bra cirkulation i akvariet.
#5 - 16 mars 2007 09:22
Just nu funkade ansjo's tips bra. Jag har inga höga växter i karet ännu. Har precis startad upp det med hjälp av 60 liter "gammalt" vatten och några växter.

Får väl se om jag får ompröva det när domhöga växterna kommer i...
#6 - 16 mars 2007 09:56
Jag har mitt riktat bakåt, mot bakre rutan. Fungerar alldeles utmärkt. Har satt de mesta av mina höga växter i andra änden av karet, har inga problem med dem.
#7 - 16 mars 2007 10:21
Flödet minskar även med tiden när det blir lite mer skit i filtret.

Annons