Full fart mot bubblet!

#1 - 12 februari 2005 09:57
Nu var veckans vattenbyte avklarat, koldioxiden igång och PMDD ihällt..
Om allt står rätt till så borde det bara vara en tidsfråga innan det börjar bubbla [:-59]

Hur mycket växter brukar normalt behövas för att få igång ordentligt med bubbel? Om man tex bara har en planta borde det vara ganska svårt att få vattnet mättat av syre

Jag har väl kanske ett 20tal växter i mitt 250 liters kar, borde det vara tillräckligt för att få igång lite bubbel?
#2 - 12 februari 2005 17:38
[QUOTE=Fredde_]
Om man tex bara har en planta borde det vara ganska svårt att få vattnet mättat av syre
[/quote]
Inte en chans. Däremot ska ett blad på denna planta kunna få syrepärlband om du snittar bladet så det blir en skada på det.

Jag har väl kanske ett 20tal växter i mitt 250 liters kar, borde det vara tillräckligt för att få igång lite bubbel?

Inte om det bara är Anubias, knappt ens om det är 20 stängslar av det mest syrealstrande ogräset du kan hitta.

Men du ska kunna se pärlband från skador om CO2-halten är bra.
#3 - 12 februari 2005 22:50
Jag tycker inte att jag får specielt myccket bubbel....

Innehåller:
[color=black]8st [/color][color=black]Cryptocoryne[/color][color=black]
6st [/color][color=black]Echinodorus osiris[/color][color=black] "Dubbel röd Osiris"
8 st [/color][color=black]Egeria densa[/color][color=black] "Vattenpest"
20st [/color][color=black]Limonophila aquatica[/color][color=black] "Ambulia"
7st Echinodorus bleheri "Amazonas Svärdplanta"
20 st [/color][color=black]Vallisneria spiralis[/color]
[font=Times New Roman, Times, serif][size=2][color=black]40[font=Times New Roman, Times, serif]st Rotala rotundifolia[/font][/color][/size][/font]
#4 - 13 februari 2005 10:32
Visst har det börjat komma bubbel från en del växter, riktigt kul att se :)
Tror jag har hittat ett nytt intresse inom akvaristiken..
Nu ska jag börja leta efter lite nya roliga växter att stoppa ner i karet så ska det nog bli ännu mera bubbel
#5 - 13 februari 2005 11:37
Hur mycket göder du i ditt kav av resp. TMG, KNO3 och KH2PO4 osv.

Jag gjorde ett vattenbyte på 17% fredags i mitt 180liters kar, idag är det inget bubbel kvar, vid vattenbyte tillsatte jag 15ml TMG, 30ml KNO3 och 30ml Kh2PO4.
#6 - 13 februari 2005 11:44
Vad har du för pH/KH? Låter som för lite CO2, som vanligt.

En fulldospuls kan lätt ta slut på 3 dagar om CO2-halten och ljusnivån är hög. Så du kan ju testa att hiva ner en fulldospuls till idag och se om du märker bättre bubbel. Om du gör det så har du kört en lyckad runda Estimative-index, om det inte bubblar bättre får du fixa CO2-halten.
#7 - 13 februari 2005 11:59
[QUOTE=defdac]Vad har du för pH/KH? Låter som för lite CO2, som vanligt.

En fulldospuls kan lätt ta slut på 3 dagar om CO2-halten och ljusnivån är hög. Så du kan ju testa att hiva ner en fulldospuls till idag och se om du märker bättre bubbel. Om du gör det så har du kört en lyckad runda Estimative-index, om det inte bubblar bättre får du fixa CO2-halten.[/QUOTE]

Vad skulle du rekommendera för mängd av följande ämnen i ett 180liters kar.
Ljuset räknar jag rund 0,33W per liter vatten och CO2 kör jag med "Mäsk ala PET" Svårt att säga hur mycket det blir men det släpper nog 1,5-2 bubblor i sek.
#8 - 13 februari 2005 13:13
Jag gjorde ett vattenbyte på 50% och sen hade jag NutriSi, KNO3 och KH2PO4 tillblandat enligt defdacs "recept" jag hittade i en annan tråd. Jag kommer inte riktigt ihåg det i huvudet nu, sen hällde jag i 10ml av varje/100 liter vatten
dvs knappt 25ml av dom tre olika
#9 - 14 februari 2005 08:38
[QUOTE=defdac]
En fulldospuls kan lätt ta slut på 3 dagar om CO2-halten och ljusnivån är hög. [/QUOTE]

Har inte hållt på så länge med CO2 (mäsk) KNO3 och KH2PO4 men kan säga att det är enkelt att läsa av växterna när det är dags att fulldospulsa eller byta mäsk.Fulldospulsar när jag ser att bubblandet minskar.Hos mig kan det vara 2-3 dagar mellan fulldospulsarna.Defdac har påpekat tidigare att man inte ska vara rädd för att göda med KNO3 och KH2PO4 och jag håller med.Har inte fått någon form av "algexplosion".
#10 - 14 februari 2005 13:12
[QUOTE=small][QUOTE=defdac]
En fulldospuls kan lätt ta slut på 3 dagar om CO2-halten och ljusnivån är hög. [/QUOTE]

Har inte hållt på så länge med CO2 (mäsk) KNO3 och KH2PO4 men kan säga att det är enkelt att läsa av växterna när det är dags att fulldospulsa eller byta mäsk.Fulldospulsar när jag ser att bubblandet minskar.Hos mig kan det vara 2-3 dagar mellan fulldospulsarna.Defdac har påpekat tidigare att man inte ska vara rädd för att göda med KNO3 och KH2PO4 och jag håller med.Har inte fått någon form av "algexplosion".[/QUOTE]

Jag tycker att jag öser på reält med KNO3 och KH2PO4 men det har fortfarande inte börjat att bubbla, Ja, saning med modifikation, det bubblade lite när jag hade gjort vattenbyte. men inte annars.
#11 - 14 februari 2005 13:23
För lite CO2 som vanligt. Det är alltid där man ska kolla först och det är alltid där felet ligger om man kört med en fulldospuls utan att växterna bubblar.
#12 - 14 februari 2005 15:17
Nu har det minsann slutat bubbla hos mig, men det kanske inte var så konstigt heller.. Av någon märklig anledning så hade jag inget tryck ut från regulatorn så det kom kanske 1 bubbla/10sek, ändå bubblade det på bra igår och jag har inte rört regulatorn :/

Synnerligen mystiskt, kan svaret vara biltema?
Nu vred jag upp trycket igen så det borde börja bubbla snart
#13 - 15 februari 2005 10:17
[QUOTE=defdac]För lite CO2 som vanligt. Det är alltid där man ska kolla först och det är alltid där felet ligger om man kört med en fulldospuls utan att växterna bubblar.[/QUOTE]

När jag blandar i ordning KNO3 och HK2PO4, Hur mycket av preparaten skall jag tillföra en halv leter vatten. Har blandat enligt nedan

KNO3-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter
vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid
varje vattenbyte.

HK2PO4-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten
och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje
vattenbyte.

Men jag har nog doserat lite mer än 10ml/100 liter.

Kan man göra preparaten lite mer koncentrerade? Eller är det skadligt?
#14 - 15 februari 2005 10:36
Ja du kan göra dom mer koncentrerade. Har du ett gigantiskt akvarium kan du t om dosera dom "torrt" rakt ner i akvariet (man häller den mängd pulver man ska göda med i en flaska, häller i lite akvarievatten, skakar, och häller ut igen i akvariet).
#15 - 15 februari 2005 16:33
[QUOTE=defdac]Ja du kan göra dom mer koncentrerade. Har du ett gigantiskt akvarium kan du t om dosera dom "torrt" rakt ner i akvariet (man häller den mängd pulver man ska göda med i en flaska, häller i lite akvarievatten, skakar, och häller ut igen i akvariet).[/QUOTE]

Men är det rätt propotioner då eller bör jag göda mer av nåt medel?
#16 - 15 februari 2005 16:50
Bara så att du är med på det hela: För att kunna torrdosera måste man göra en exakt beräkning av vilken mängd av varje pulver du ska torrdosera med (så att du inte tror att du ska ta 10 ml per 100 liter av t ex KH2PO4 ;)

Om du eftersträvar mer bubbel är det bara en sak du ska göda mer med: CO2.
#17 - 26 april 2005 21:15
Är det rätt???

Var trött på att det inte hände nå´t i bubbelväg i akvariet med CO2. Har kört ett tag utan CO2 i karet och haft bra tillväxt på bl.a. Ambulia. Satte igång en flaska mäsk igår kväll och idag när jag kom hem från jobbet så bubblade det hejdlöst. Kan det vara att det är mycket mer växter i karet som gör att det började att bubbla bara sesådär. Vattenbyte gjorde jag i fredags, annars har jag haft mycket bubblande samma dag och dagen efter vattenbyte, men nu fjärde dagen efter vattenbytet, då är det ju inte vattenbytet som gjort att det börjat att bubbla denna gången i alla fall, eller?
#18 - 27 april 2005 05:54
Exakt! Fler växter (gärna snabbväxare) gör att vattnet mättas snabbare med syre och då börjar det bubbla. Likaså är det ju helt klart roligare att dra igång en mäsk några dagar efter vattenbytet då det precis som du säger bubblet inte kan bero på vattenbytet.
#19 - 27 april 2005 20:18
Har börjat att få lite alger, (innan jag drog igång CO2) tror du att detta kommer att avta?
#20 - 28 april 2005 06:26
Ja kommer du upp i växtmassa och klarar att hålla en stabil CO2-nivå så kommer algerna sannolikt försvinna allteftersom.
#21 - 2 maj 2005 12:43
Har helt sjukt med syrebubblor i karet. Funderar på om det är helt bra med den mängd (hela ytan i mitt 200l är täckt med syrebubblor (och några co2)
Tänkte återkomma med bilder senare

Annons