Full effekt på filtret

#1 - 4 november 2015 09:41
Hur går jag tillväga för att få full effekt på mitt Eheim 2080? Jag köpte det begagnat och var medveten via säljaren att det nog inte gav full effekt så vad kan tänkas bytas eller finns det andra knep?
#2 - 4 november 2015 10:32
Är det rengjort ordentlig,impeller etc,är flödet fritt ?
#3 - 4 november 2015 10:46
[QUOTE=Christer5;1748778]Är det rengjort ordentlig,impeller etc,är flödet fritt ?[/QUOTE]

Hade lite problem att få det ena insuget att suga vatten men det funkar nu, glömde faktiskt att kolla hur ren impellern var men tror ok allt annat var väl rengjort. Filtret har några år på nacken hur många vet jag ej men min tanke var att kanske byta impellern.
#4 - 4 november 2015 10:53
Kanske läge att byta impeller och axel,du har väl inte mycket luft kvar i filtret ?
#5 - 4 november 2015 11:00
[QUOTE=Christer5;1748782]Kanske läge att byta impeller och axel,du har väl inte mycket luft kvar i filtret ?[/QUOTE]

Kommer lite luftpuffar då och då men tror det mesta är ute, ska avvakta några dagar till så det får chansen att tömma helt på luft
#6 - 4 november 2015 11:06
Sen kanske jag har fel men 1700 l/tim borde väl röja runt ganska bra i ett 300 L hörnkar med fritt utblås?
#7 - 4 november 2015 11:07
Skaka lite lätt så kommer luften ut,gör detta vid flera tillfällen.
#8 - 4 november 2015 11:12
Kollade precis och det ser ut som att indikatorn ligger typ ett snäpp under maxnivå och sen hör jag lite vattendropp inne i filtret kan det vara att det fortfarande är luft kvar?
#9 - 4 november 2015 11:14
Förmodligen luft kvar, 1700 l/h skall röja runt bra i ditt akvarium.
#10 - 4 november 2015 11:18
Kommer att fortsätta skaka lite då och då ett par dagar så får vi se. En annan sak jag funderade över kan den dra tjuvluft utan att det för den skull läcka vatten?
#11 - 4 november 2015 11:21
Jag tycker att det borde läcka då,kanske någon annan som kan svara på det här med tjuvluft ?
#12 - 4 november 2015 11:42
När min fluval fx5 gjorde fick luft puffar titt som tätt var det faktiskt ett litet micro hål i slangen som gjorde att det drog lite luft .... Som tur var läckte det inte ut något, har kanske inte något med detta att göra men jag nämner det endå. Man vet ju aldrig
#13 - 4 november 2015 14:22
Sök på eheim 2080 primer på forumet så få du se det vanligaste problemet med detta filtret.
Då kan du se om du har den gamla modellen "mjuk och vit" eller den nya "svart och stel"
Snorkeln till primerknappen lossnar och pumpen drar bara vattnet internt inne i pumphuvudet.
Dock lätt åtgärdat och mailar du eheim i tyskland med id-numret på pumpen så skickar de en ny utan kostnad.
#14 - 4 november 2015 17:31
[QUOTE=driftern;1748789]Kommer att fortsätta skaka lite då och då ett par dagar så får vi se. En annan sak jag funderade över kan den dra tjuvluft utan att det för den skull läcka vatten?[/QUOTE]

JA

Det är sällan ett filter läcker vatten medans det är igång, men stäng av det och vänta en kvart. Kolla sedan alla skarvar, anslutningar etc noga.
#15 - 4 november 2015 20:15
[QUOTE=Killroy;1748795]Sök på eheim 2080 primer på forumet så få du se det vanligaste problemet med detta filtret.
Då kan du se om du har den gamla modellen "mjuk och vit" eller den nya "svart och stel"
Snorkeln till primerknappen lossnar och pumpen drar bara vattnet internt inne i pumphuvudet.
Dock lätt åtgärdat och mailar du eheim i tyskland med id-numret på pumpen så skickar de en ny utan kostnad.[/QUOTE]

Jag köpte ett 2080 begagnat för något år sedan. Efter att jag rengjort det efter ca 6 månader fick jag inte filtret till att suga ordentligt. När det väl kom igång var det inte någon vidare fart i det. Jag plockade då av pumphuvudet med tanken att jag satt något fel. Men faktiskt var det den snorkeln som just Killroy nämner som lossnat/glidit ur en bit. Jag tryckte tillbaks snorkeln, satte ihop pumpen och testade igen. Då blev det fart i den. Sen dess har den gått klockrent.
#16 - 4 november 2015 20:34
Troligen nåt i den stilen... impeller och skaft kan du nog släppa, är de slitna så kan pumpen föra oväsen men flödet påverkas inte.
#17 - 6 november 2015 15:40
Tror jag har hittat felet nu tog ut impellern och den såg allt annat än bra ut sliten,räfflad och spårig och huset likadant så nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till. Verkar inte finnas någon generalagent för Eheim här i sverige som man kan ta kontakt med så jag mailade PWSS och frågade väntar på svar från dom innan jag bestämmer mig med vad jag ska göra.
#18 - 6 november 2015 20:55
[QUOTE=driftern;1748951]Tror jag har hittat felet nu tog ut impellern och den såg allt annat än bra ut sliten,räfflad och spårig och huset likadant så nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till. Verkar inte finnas någon generalagent för Eheim här i sverige som man kan ta kontakt med så jag mailade PWSS och frågade väntar på svar från dom innan jag bestämmer mig med vad jag ska göra.[/QUOTE]Aj då, då har filtret körts med sand i impellerhuset... Ny impeller och axel kostar väl lite till detta filter har jag för mig... Att själva huset är räfflat gör inget.
#19 - 6 november 2015 20:57
[QUOTE=driftern;1748951]Tror jag har hittat felet nu tog ut impellern och den såg allt annat än bra ut sliten,räfflad och spårig och huset likadant så nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till. Verkar inte finnas någon generalagent för Eheim här i sverige som man kan ta kontakt med så jag mailade PWSS och frågade väntar på svar från dom innan jag bestämmer mig med vad jag ska göra.[/QUOTE]

Ring Herkules Zoo i Göteborg dom kan detta.
#20 - 6 november 2015 22:04
Kolla på imazo.se
Sök på eheim 2080, när du hitta vad du vill ha så är det bara att ringa din närmaste butik och be dom plocka hem det till dig.
#21 - 6 november 2015 22:33
[QUOTE=åheim;1748991]Aj då, då har filtret körts med sand i impellerhuset... Ny impeller och axel kostar väl lite till detta filter har jag för mig... Att själva huset är räfflat gör inget.[/QUOTE]

Inte så säker på det då det har slitit hål i plasten så att någon metalldel har rostat/korroderat i huset alltså
#22 - 6 november 2015 22:57
[QUOTE=driftern;1749014]Inte så säker på det då det har slitit hål i plasten så att någon metalldel har rostat/korroderat i huset alltså[/QUOTE]Hoppsan, ja då är det nog bara att skicka den...
#23 - 7 november 2015 11:45
150 pund ifrån England för ett nytt pumphuvud det blir nästan 2000 spänn det,känns lite väl mycket men å andra sidan blir det billigt för ett i princip nytt 2080 filter.
#24 - 7 november 2015 11:52
Du får ett helt nytt Eheim 2080 filter för Euro 320 inkl.frakt från Tyskland
#25 - 7 november 2015 12:14
[QUOTE=Christer5;1749056]Du får ett helt nytt Eheim 2080 filter för Euro 320 inkl.frakt från Tyskland[/QUOTE]

Har du en länk till den?
#26 - 7 november 2015 12:17
Aquaristic.net
#27 - 7 november 2015 12:23
Nu blir nog inte frugan glad :d :d

Annons