Fula växter

#1 - 17 januari 2006 14:27
Har fortfarande problem med växterna i mitt 540l kar. Kan inte riktigt begripa vad det är för något. Det växer bra (enligt mina mått iaf) men de ser inte särskilt fina ut. Misstänker att det är brist på något, men vad? Järn?
Jag har jordbotten och göder med pmdd (jordbotten har inte kommit "igång" ännu).
Doseringen brukar vara 2 tsk Kno3, 0,75 krm KH2PO4 och 1 krm NutriSi och jag byter runt 50% vatten i veckan samt slammsuger löst skit. Har testat att öka till 3/1/2 men det har inte blivigt något bättre tycker jag.
Karet är 150x60x60 fast med bakgrunden försvinner 1-3dm (avg 1,5 skulle jag tro). Belysningen är 4x Philips Aquarelle 36W. Rampen är gjord så att rören hamnar framför bakgrunden och den är lackerad vit innuti. Tror inte det är ljuset det är fel på.
Co2 vore väl kanske inte fel, men det har jag inte haft råd med.
Någon som kan ha en idé om vad som är fel? Bifogar lite bilder på växterna.
#2 - 17 januari 2006 14:38
dom ser aljiga ut jag hade växter och samma problem som du värkar ha men jag köpte någta anisistrus och efter 1 månad var det fula på växterna borta
#3 - 17 januari 2006 14:41
Jo, fast algerna är ju en symptom på något. Med algätare så bekämpar man symptomen och inte problemet. Det syns lite på anubian att siamesterna är där och käkar tofsar också. Ancistrus har jag 3 st i karet, men de är inte på växterna såvitt jag sett.

Kan tillägga att karet startades i början av november, så det är hyffsat nystartat.
#4 - 17 januari 2006 15:24
Varför byter du så mycket vatten? Måste du det på grund av alla fiskarna? Kranvatten är väldigt näringsfattigt för växterna.
#5 - 17 januari 2006 15:30
För tillfället är det ju mer en estimative index burk än en walstad burk. Dessutom har jag diskus i karet. Därför kör jag 50% i veckan, kanske kan gå ner till 40%, men mycket mindre än så tror jag inte är speciellt bra, iaf inte för fiskarna.
#6 - 17 januari 2006 15:31
Eller har jag fel? Rätta mig gärna i så fall :)
Färre (eller mindre) vattenbyten vore inte så negativt för min egen del ;)
#7 - 17 januari 2006 16:20
Det ser ungefär ut som det borde i en low-techare som får frekventa vattenbyten (vanligt sällskapsakvarium), kanske något aningens för mycket alger.

Slöväxare som Anubias kommer du märka är omöjlig att få algfri i direkt ljus. Dom bör planteras i skuggan av andra växter som undervegetation under t ex Javaormbunkar så dom bara får indirekt ljus.

Att kombinera Estimative index med Walstad kommer fungera dåligt eftersom du aldrig kommer få in växterna i bikarbonatsupptag. Det tar ca 1-2 veckor för växterna att bilda bikarbonatsenzymer och dessa slänger växterna bort vid varje vattenbyte när dom får bra tillgång till CO2 under några korta timmar efter vattenbytet.

Antingen kör du Walstad med så få vattenbyten som möjligt eller Estimative index med CO2.
#8 - 17 januari 2006 17:35
Jag har en likadan som du har överst. Den växte inte alls på ca ett halvår och nu verkar den ha fått nån konstig sjukdom för den växer massor och har blivigt jättefin. Jag har aldrig haft gödning. Kanske är det bara o vänta och se...?
#9 - 17 januari 2006 18:21
[quote=defdac]Det ser ungefär ut som det borde i en low-techare som får frekventa vattenbyten (vanligt sällskapsakvarium), kanske något aningens för mycket alger.

Slöväxare som Anubias kommer du märka är omöjlig att få algfri i direkt ljus. Dom bör planteras i skuggan av andra växter som undervegetation under t ex Javaormbunkar så dom bara får indirekt ljus.

Att kombinera Estimative index med Walstad kommer fungera dåligt eftersom du aldrig kommer få in växterna i bikarbonatsupptag. Det tar ca 1-2 veckor för växterna att bilda bikarbonatsenzymer och dessa slänger växterna bort vid varje vattenbyte när dom får bra tillgång till CO2 under några korta timmar efter vattenbytet.

Antingen kör du Walstad med så få vattenbyten som möjligt eller Estimative index med CO2.[/quote]

Okay.. låter ju bra att det ser ut som det borde då åtminstone ;)
Anledningen till att jag kör estimative index just nu är främst för att du sa så tidigare ;). Att jag skulle köra pmdd ett "tag" eftersom jag inte startade jordbotten innan. Men nu har ju karet varit igång ett "tag", så då kanske man kan skippa pmdd gödningen nu då? Eftersom växterna inte har blivigt särskilt fina så har jag inte vågat sluta tidigare, anade aldrig att det var pga estimative+walstad som de inte blev fina.

Hänger inte riktigt med hur du menar med bikarbonatenzymerna. Det tar 1-2 veckor för växterna att bilda dem, och de slänger dem helt vid ett vattenbyte? Dvs om man kör vattenbyte varje vecka så är det rätt kört?
Jag gjorde först iordning karet och sen snöade jag in på diskus. Var kanske inte den bästa kombinationen då alltså ;)
Hur rekommenderar du att man ska göra? Små täta vattenbyten, eller färre men större? Om växterna "släpper" bikarbonatenzymerna vid vattenbyte så borde färre men större vattenbyten vara bäst förmodar jag. Om nu inte de stora (pratar f.ö. om runt 50%) vattenbyterna slänger ut massa näring ur karet? Eller reagerar inte växterna så kraftigt om jag kör mindre byten?
#10 - 17 januari 2006 20:04


Men nu har ju karet varit igång ett "tag", så då kanske man kan skippa pmdd gödningen nu då?


Framförallt kan du börja skippa vattenbytena och bara dosera en fulldospuls när du märker att vissa växter blir blekare.



Dvs om man kör vattenbyte varje vecka så är det rätt kört?


Nej det är inte kört i den meningen att växterna totaldör. Men du kommer inte få den fjutt på växterna som om du antingen skippar vattenbyten (bara gör vattenbyte iom att du rotar upp och bökar i akvariet) vilket är rekommenderat i Walstadburkar med jordbotten eller om du går hela vägen och kör Estimative index med CO2.



Jag gjorde först iordning karet och sen snöade jag in på diskus. Var kanske inte den bästa kombinationen då alltså


Hmm.. Det beror lite på. Jag förstår hur du menar: Att det inte är bra att göra många vattenbyten står i direkt motsats till de rekommendetationer dessa firrar har på sig.
Å andra sidan brukar det rekommenderas ganska mycket fisk och mycket matning till dom här burkarna för att tillgodose alla växters näringsbehov.

Jag har inte sett kombinationen Discus/Walstad-lowtech så jag vågar inte rekommendera något, men jag sökte lite på Aquabotanics forum där Diana Walstad själv svarar på frågor, och frågan om Discus kontra minimala vattenbyten har kommit upp och det verkar faktiskt inte som någon fara:
http://aquabotanicwetthumb.infopop.cc/groupee/forums/a/tpc/f/4686048124/m/3751005351/r/3751005351#3751005351



Hur rekommenderar du att man ska göra?


Jag kan inte rekommdendera något eftersom jag har respekt för Discusburkar. Men det verkar som Walstad i tråden ovan menar att det inte ska vara någon fara eftersom växterna kommer hålla kontroll på ammonium,nitrater och fosfater.

magicmani i tråden ovan verkar köra vanligt Walstad-low-tech utan vattenbyten och med Discus, och hans spekulation verkar mycke vettig: De extremt högfrekventa vattenbytena är kritiskt i helt sterila burkar.

Men återigen. Om ingen annan har erfarenhet av få vattenbyten i välplanterade low-techs med Discus så verkar du få vara den som bevisar om det funkar.
#11 - 17 januari 2006 22:13
[quote=defdac]Hmm.. Det beror lite på. Jag förstår hur du menar: Att det inte är bra att göra många vattenbyten står i direkt motsats till de rekommendetationer dessa firrar har på sig.
Å andra sidan brukar det rekommenderas ganska mycket fisk och mycket matning till dom här burkarna för att tillgodose alla växters näringsbehov.

Jag har inte sett kombinationen Discus/Walstad-lowtech så jag vågar inte rekommendera något, men jag sökte lite på Aquabotanics forum där Diana Walstad själv svarar på frågor, och frågan om Discus kontra minimala vattenbyten har kommit upp och det verkar faktiskt inte som någon fara:
http://aquabotanicwetthumb.infopop.cc/groupee/forums/a/tpc/f/4686048124/m/3751005351/r/3751005351#3751005351
[/quote]
Det låter ju rätt logiskt som de skrev där. Ett "rent" kar borde ju vara väldigt ohälsosamt jämfört med ett välplanterat växtkar. Dock tror jag att det är just bakterierna som diskus inte gillar(/tål?)? I deras naturliga miljö är det surt vatten och inte mycket bakterier. I ett välplanterat växtkar med mycket bakterier kan man säkert få en rätt bra kedja och därmed behöver man minimala vattenbyten. Men hur det är för diskus är ju en annan sak. Men som det skrev i den tråden så skulle det ju inte vara några problem, själv har jag (ännu :D) inte någon större erfarenhet av verken lowtech/high-tech eller diskus.



Jag kan inte rekommdendera något eftersom jag har respekt för Discusburkar. Men det verkar som Walstad i tråden ovan menar att det inte ska vara någon fara eftersom växterna kommer hålla kontroll på ammonium,nitrater och fosfater.



magicmani i tråden ovan verkar köra vanligt Walstad-low-tech utan vattenbyten och med Discus, och hans spekulation verkar mycke vettig: De extremt högfrekventa vattenbytena är kritiskt i helt sterila burkar.



Men återigen. Om ingen annan har erfarenhet av få vattenbyten i välplanterade low-techs med Discus så verkar du få vara den som bevisar om det funkar.

Hoppas jag inte blir den som bevisar att det inte funkar då bara ;). Diskusarna är ju väldigt känsliga, men samtidigt är det ju relativt lätt att se hur de mår. Får börja labba lite med färre vattenbyten och hålla ett antal extra ögon på diskusarna. Först och främst ska jag se till att pytsa i lite fler växter i burken bara. Just nu är det relativt fattigt tycker jag, lyckas inte hitta så många fina växter häromkring. Det får bli en nätbeställning när plånboken godkänner det.

Hur kommer det sig egentligen att växterna har blivigt så fula då? Tidigare körde jag ett 136l kar med blästersand och gödde med pmdd. Det växte väl ungefär lika snabbt i det karet, men där blev växterna väldigt fina. Kanske några små "hål" på vissa blad, men annars var allt grönt och fint.
I detta karet kör jag ju exakt likadant som tidigare, med skillnaden att här är det en jordbotten och rådasand 2-3mm. Om det tar 1-2 veckor för växterna att bilda bikarbonatenzymer så tycker jag inte att jordbotten skulle spela någon större roll i detta karet? Åtminstone inte när jag gör 50% vattenbyte varje vecka.
#12 - 18 januari 2006 07:42


I deras naturliga miljö är det surt vatten och inte mycket bakterier


Det är ju en bra iaktagelse. Isåfall kanske low-techs bör bli aningens mer high-tech med ett UV-filter om man ska köra Discus i dom.



Hur kommer det sig egentligen att växterna har blivigt så fula då?


Förmodligen har du för lite växter änsålänge och Anubias brukar inte bli roliga när dom är i rampljuset. Echinodorusen ser ut att ha prickalger = för lite PO4, Ormbunken och de nästföljande ser ut att lida generellt av makrobrist, den sista lilla växten skvallrar dock om att nytillväxten verkar hyffsat fin.



det tar 1-2 veckor för växterna att bilda bikarbonatenzymer så tycker jag inte att jordbotten skulle spela någon större roll i detta karet? Åtminstone inte när jag gör 50% vattenbyte varje vecka.


Det stämmer. Estimative index och Low-tech rimmar väldigt dåligt med varandra. Det är två ytterligheter på skötselskalan.
#13 - 18 januari 2006 07:44
[QUOTE=defdac]Slöväxare som Anubias kommer du märka är omöjlig att få algfri i direkt ljus. Dom bör planteras i skuggan av andra växter som undervegetation under t ex Javaormbunkar så dom bara får indirekt ljus.[/QUOTE]
Helt Fel... Anubias skiljer sig inte från andra växter. De trivs med andra ord att sitta rakt under lampan och inte i skuggan.

Mina Anubias Barteri som sitter på en rot ca 15-20 cm under ytan direkt under en 250-Watts Metallhalogen har ingen tendens att få alger på sig så länge akvariet mår bra. (De anubias jag har mest problem med är de som trängs mot akvariets ruta, där blir det lätt tofsalger).

Peter / 980 liter fyllt med Anubias!
#14 - 18 januari 2006 07:48
Ok, jag har dock inte samma gudabenåda gröna fingrar som du har Peter, så jag klarar inte av det - och jag har ju hållt på ett tag 8)
#15 - 18 januari 2006 07:57
Har för mig att du sa att man inte kunde ha Javaormbunkar närmast ljuset? Har du ändrat dig på det också? =)
#16 - 18 januari 2006 08:03
[QUOTE=defdac]Har för mig att du sa att man inte kunde ha Javaormbunkar närmast ljuset? Har du ändrat dig på det också? =)[/QUOTE]
Javaormbunkar (åtminståne av typen Windelöv) tål inte starkt ljus... Jag checkade detta med Claus C, föredetta VD på Tropica, när jag var där, och han höll med om att det är på det sättet.

Så i det här fallet kanske det hade varit bättre att sätta Javaormbunkarna i skuggan av anubiasarna (om det varit möjligt!)... :-)
#17 - 18 januari 2006 08:34
Coolt =)
Lucas_no1
#18 - 18 januari 2006 10:02
Hur är det med uv-c?
Bör man enbart köra det nattetid om man vill ha fina växter?
Jag hörde att om man kör dagtid kan det hämma växterna.
#19 - 18 januari 2006 10:22
Jag har kört dygnet runt i flera månader samtidigt som jag var tvungen att ösa i mycket mikro, men sedan jag tagit bort det så har jag fått ösa i lika mycket så njee..

De flesta experter säger att det inte är någon fara för att UV-C lamporna har så snäv spektralfördelning i motsats till sollljus som slår bredare över en massa olika UV-C-frekvenser vilket kan få chelatering att gå ner sig.
#20 - 18 januari 2006 10:40
[quote=defdac]Det är ju en bra iaktagelse. Isåfall kanske low-techs bör bli aningens mer high-tech med ett UV-filter om man ska köra Discus i dom.[/quote]

Hmm.. det kanske inte är en så dum idé nej. Lite kul att köra ett high-tech low-tech akvarium också, hehe. Har dock inte riktigt fattat vart man ska köra UV't någonstans. Det borde väl inte vara så hälsosamt för fiskarna att få UV-strålning antar jag? Räcker det att bara stråla själva vattnet? Mycket av bakterierna håller väl till i gruset, men genom att stråla vattnet så kanske man minskar mängden kraftigt?
Har ju en kammare bakom bakgrunden när jag kör pump och doppvärmare, där kunde man ju sätta dit en UV-belysning så det dödar det som finns i vattnet där?
Annars kanske man ska hålla sig till att vara low-tech och istället för UV sänka ph't? Det finns ju en produkt som heter waterlife ph 6.5 stabilisator. Den sänker sakta ner ph't till 6.5 och buffrar vattnet så det håller det ph't. Vet dock inte hur det fungerar med ett low-tech, om det kanske motverkar på något sätt?



Förmodligen har du för lite växter änsålänge och Anubias brukar inte bli roliga när dom är i rampljuset. Echinodorusen ser ut att ha prickalger = för lite PO4, Ormbunken och de nästföljande ser ut att lida generellt av makrobrist, den sista lilla växten skvallrar dock om att nytillväxten verkar hyffsat fin.



Jo, växterna är alldeles för få, som sagt. Jag tror att det är den största enledningen till att Anubiasen är angripen. Ljuset stämmer nog bra också, men samtidigt tror jag att det är en sanning med modifikation? Har läst på flera siter att anubias bör placeras lite skuggigt (/i indirekt ljus) för att den inte ska bli angripen. Samtidigt har jag sett många akvarium där anubiasen står framme under belysningen och är hur fin som helst. I butiken där jag köper dem finns de direkt under en mt150/250W. Växterna har vuxit ur krukan rätt mycket vilket skvallrar för att de har funnits där ett tag. Där är växterna dock mycket fina. Men i ett annat kar som de har så är de planterade i indirekt ljus, fast där är de faktiskt angripna av tofsalger. Tror nog mer att man lättare får växten fin om man placerar den i indirekt ljus. Men det är inte omöjligt att få den fin även i direkt ljus?
Visserligen låter det konstigt om inte ens du har lyckats få den fin i direkt ljus. Jag skriver bara utifrån mina egna tolkningar utifrån vad jag läst och sett.
Visserligen kan jag tillägga att jag köpte en anubias som jag delade på två. En finns i mitt 540l i direkt ljus och den börjar nu bli lite angripen (2 veckor gammal). Men den andra hälften av anubiasen har jag i mitt malawi kar, även den under direkt ljus. Där är den hur fin som helst och har tillochmed börjat "blomma". Ser inget tecken på något angrepp där än så länge.
I det karet tillsätter jag endast bikarbonat.


Slängde i lite mer NutriSi inatt faktiskt. Spadade runt på lite fler siter och letade efter mina symptom och fick för mig att det kunde vara det som saknas. Nya skott/blad blir alltid jättefina, men när de blir lite äldre så blir de fula. Växten på bild 4 (vad heter den?) beskar jag och planterade ca 1dm växt. Den såg då jättefin ut, men nu några veckor senare så är den lika bedrövlig som den var tidigare :/.
#21 - 18 januari 2006 11:25
Det borde väl inte vara så hälsosamt för fiskarna att få UV-strålning antar jag? Räcker det att bara stråla själva vattnet?

Japp UV-filter är en liten låda som man kopplar in före/efter filtret. Inget ljus smiter ut ur den lådan.



Har läst på flera siter att anubias bör placeras lite skuggigt (/i indirekt ljus) för att den inte ska bli angripen. Samtidigt har jag sett många akvarium där anubiasen står framme under belysningen och är hur fin som helst.


Ja exakt, det är samma som jag sett och mina egna erfarenheter med Anubias petite är att den pga sin extrema slöa tillväxttakt även under optimala förhållanden gör att den gärna blir angripen. Kan vara skillnad mellan olika Anubias, men långsamväxare överlag har jag alltid haft svårt med att hålla algfria.

Ett trick för oss som inte lyckas få Anubias algfri är att man kan köra dom i ett litet växthus ovanför vattnet ett tag.

Jag ska testa igen i direkt ljus så får vi se. Kanske går bättre nu.



Nya skott/blad blir alltid jättefina, men när de blir lite äldre så blir de fula.


Det låter ju lite som makrobrist och ganska typiskt "kolbrist". Kör man inte tungan i rätt mun med R. wallichii och L. inclinata vad gäller CO2 så blir dom alltid äldre delar väldigt fula trots perfekt med övrig näring (PMDD).
#22 - 18 januari 2006 12:01
[quote=defdac]Japp UV-filter är en liten låda som man kopplar in före/efter filtret. Inget ljus smiter ut ur den lådan.[/quote]

Låter ju bra. Kanske man får ta och investera i då.
Det med att göra vattnet lite surare tror du inte så mycket på eller?



Det låter ju lite som makrobrist och ganska typiskt "kolbrist". Kör man inte tungan i rätt mun med R. wallichii och L. inclinata vad gäller CO2 så blir dom alltid äldre delar väldigt fula trots perfekt med övrig näring (PMDD).


Men detta kommer inte bli något problem när man kör walstad med minimala vattenbyten, eller vadå? Eller bör man tillsätta något annat till karet?
Anledningen till att jag ökade nutriSi var p.ga. min Echinodorus Quadricostatus. Nya blad som blir väldigt tunna ska vara en brist på mikroämnen enl. tropica. Det är exakt så som min beter sig. Vräkt i ca 2krm inatt, får se om det kan bli något bättre.
#23 - 18 januari 2006 12:39


Det med att göra vattnet lite surare tror du inte så mycket på eller?


För växterna spelar det ingen roll, det skulle vara för fisken och den är jag inte intresserad av 8)



Men detta kommer inte bli något problem när man kör walstad med minimala vattenbyten, eller vadå?


Det var lite tanken. Bättre bikarbonatsupptag = mindre kolbrist.



Nya blad som blir väldigt tunna ska vara en brist på mikroämnen enl. tropica.


På Echinodorus har jag tagit det som att dom har bättre anpassade blad för CO2-assimilering under vattnet. De extremt välväxande Echinodorus jag haft har haft ganska genomskinliga blad, ingen mikrobrist i övriga karet.
#24 - 18 januari 2006 18:01
såg att du har ampui......snäckor .
dom kan få brister i skalet vid för lågt ph
mvh janne
#25 - 18 januari 2006 18:02
http://www.applesnail.net/
kan inte skiska länkar,vid vanligt svar, utan i snabbsvar går dett bra
mvh janne











Annons