fukt i värmaren, farligt?

#1 - 23 mars 2006 20:09
hej har märkt att jag har fukt i värmaren, är det normalt det är en jäger på 150 w, fukten sitter högst upp rund lampan som lyser när värmaren äe igång, har läst på forumet att man ska slänga de,
men det konstiga är att jag har bytt värmaren den första hade samma sak (den köpte jag ny) men tyvärr sparar inte kvitto sedan köpte jag igen ny, men båda visar lite fukt på insidan, nu har den varit så i 6 månader,läste att man ska ha jäger doppvärmare liggande i akvariet inte stående, de är så pass långa så att det skiljer lite i temp längst ner och upp i vattnet.brukar koppla ut de ner händerna åker i vattnet,tänkte på om den läcker in vatten då borde den fyllas upp och inte vissa imma på insidan av glaset nästan högst upp runt lampan?
#2 - 24 mars 2006 06:49
Det är helt normalt med lite kondens i doppvärmaren. Jag har det i min Jäger, och fler med mig. Det var någon som tog kontakt med tillverkaren, och dom sa att det var helt normalt. Det beror tydligen på luftfuktigheten när dom monteras på fabriken.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=84160&highlight=kondens+j%E4ger
#3 - 24 mars 2006 08:27
Jag tycker det låter märkligt att det skulle vara normalt, men så är det kanske. Däremot leder fukten till att bimetallbrytaren korroderar, och till slut fastnar i 'på' läget, så det är definitivt inte bra.
Är det normalt med kondens skulle jag säga att Jäger har kvalitetsproblem i sin tillverkning.
#4 - 24 mars 2006 09:31
Håller med Azur om att det är ett kvalitetsproblem, har dock lite, lite kondens i samtliga mina tre olika värmare (av olika fabrikat). Är således ett vanligt problem som inte bara gäller Jäger.
#5 - 24 mars 2006 10:13
Tillverkarens svar
"Thank you very much for your inquiry by email. The condensation water in the jäger heaters are no problem. About the production engineering this phenomenon occures in many times.

The air exchange when the heater heats and cool off again is a reason therefore. Also you will have condensation water in the jäger heater when the weather is very humid during the production. "
#6 - 24 mars 2006 17:10
jag köpte två värmare just av skälet att om en går sönder och fastnar i på läge ska inte kunna värma upp karet så att fiskar dör, men nu vet jag att det är standard fel på jäger så det är bara att köra :) så länge det är inte direkt farligt för fiskar och människor,
tack för alla snabba svar
#7 - 24 mars 2006 17:24
[quote=S_sund]Håller med Azur om att det är ett kvalitetsproblem, har dock lite, lite kondens i samtliga mina tre olika värmare (av olika fabrikat). Är således ett vanligt problem som inte bara gäller Jäger.[/quote]

samma här.
borde ju va rätt enkelt för dom att komma runt de problemet.
kanske räcker att man blåser ur glaset med torr luft innan allt monteras.
#8 - 27 mars 2006 06:27
Visst är det ett problem som kan gå att lösa produktionsmässigt men det är givetvis en kostnadsfråga. Är vi beredda att betala mer för en värmare bara för att den inte har kondens inuti? Antagligen inte...
#9 - 27 mars 2006 06:41
jag mejlade jäger och fick svaret att det var normalt.. själv har jag kondens i båda mina värmare. fick kondens i en annan värmare, men slängde jag (innan jag blev upplyst alltså!):)
#10 - 27 mars 2006 12:38
Jag vore definitivt beredd att betala mer för en värmare som garanterat inte dör genom att bimetallbrytaren korroderar fast i "on" läge.
#11 - 27 mars 2006 12:49
Har också fukt i min men den funkar än..
Mvh Marcus
#12 - 27 mars 2006 17:56
[quote=Azur]Jag vore definitivt beredd att betala mer för en värmare som garanterat inte dör genom att bimetallbrytaren korroderar fast i "on" läge.[/quote]

instämmer, och den kostnadsökningen det kan bli tal om tror jag är försvinnande liten.
kanske 5kr top per värmare men samtidigt kan dom förbättra sina försäljarargument så dom kanske tjänar på det i slutet.
#13 - 27 mars 2006 18:04
Har aldrig råkat ut för fukt inuti doppvärmare, har aquael o jäger den sistnämda tycker jag är riktigt kvalitativ. fukt i doppvärmaren skulle jag inte acceptera jag skulle slänga den på en gång!
#14 - 27 mars 2006 19:54
http://www.akvanet.dk/nybutik/store.asp?pid=180101&cat=Varmelegemer&pg=1

nästa gång jag är i dannmark köper jag en knippe sånna, 1 den tål att vara över vatten 2 man ser inte kondensen ;) 3 termostaten är på utsidan :)
#15 - 27 mars 2006 20:05
har en sån värmare fast 300w
aldrig använt den dock men finns ingen bimetallkontakt som kajn haverera då den styrs elektroniskt.
#16 - 27 mars 2006 20:09
ännu bättre ju :) måste ju skaffa nån anledning för att åka över och köpa öl och röd korv :)

Annons