fukt givare ytterfilter eheim

#1 - 25 februari 2012 08:58
Jag har nyss skaffat mig ett nytt ytterfilter i form av Eheim 2076 som jag tycker verkar funka riktigt bra. Lite smått orolig att fiskarna ska dö eftersom de gjorde det förra gången när jag satte in Aquael unimax 250 men då tog jag bort innerfiltret. Nu kör jag unimaxen parallellt med 2076 så hoppas jag samma sak inte händer då.

Min fråga nu är om någon känner till nån fuktgivare / mätare som kan stänga av matningen till t.ex. mitt ytterfilter? Tänker mig att jag sätter ytterfiltret i en skål som det sitter en givare i, och om givaren känner av fukt så stänger den el matningen till filtret. Hoppas det finns någon lösning likt denna..

Som jag ser det är det just risken att vattnet pumpas ut akvariumet som är ytterfilters enda nackdel, annars ser jag enbart fördelar.

Som fotnot kan nämnas att jag hade problem att få filtret att börja pumpa vatten, pumpade i evigheter med den där handpumpen som sitter på toppen av filtret. Utan att nå något nämnvärt resultat med att pumpa satte jag ändå in stick-kontakten till filtret och fick en indikation på filtret att det fanns luft i för-filtret. Lät den stå i typ 30 minuter, sedan pumpa jag ett par gånger med handpumpen och DÅ började de hända saker. Blev nästan storm i akvariet (lätt överdrivet) sedan stabiliserade det sig :-)
Jag har förmodligen missat något i bruksanvisningen. Fotnoten visade sig bli längre än min riktiga fråga i detta ämna, ber om ursäkt för det.

Mvh
Andreé
#2 - 25 februari 2012 09:04
har du satt på alla kopplingar och slangar korrekt så ska det inte bli något läckage, om du nu inte har maximal otur och någon slang går av eller så.
så du behöver inte oroa dig så mycke för det.

sen om du nu ändå vill göra som du beskriver så vette tusan om det går att lösa... de enda ja kan tänka mig är väl att man kopplar så det blir kortslutning å proppen går, lite gymnasiel eldragning brukar lösa den saken utan större problem ;)

men just en sån givare vette tusan, googla på det vettja.
#3 - 25 februari 2012 09:07
du kan borra ett litet hål i insugsröret strax under vattenytan. vid läcka kommer den börja suga luft o stanna av sigsjälv.
#4 - 25 februari 2012 09:10
Tack för snabbt svar! Jag tror mig ha kopplat allt som det ska. Men jag tycker inte om att den slang som skjuter tillbaka vatten i akvariet "hänger" utanför akvariet och är "påträdd" plastbiten som sedan är kopplad till sprinklern. Finns ingen slangklämma till denna slang (inte heller den slang som suger ur vatten, men detta är inget problem skulle den hoppa av får det väl "bara" till följd att pumpen bränner). Sen är det förvisso som så att slangarna som är påträdda respektive del sitter riktigt hårt, men hade ändå kännts bättre med en sådan "försäkring" som jag skriver om.
Jag vill inte lösa det med att koppla något själv utan jag vill köpa nån färdig utrustning som medger denna funktion. Vill enbart koppla så tillvida att jag kopplar in mojängen :-)
#5 - 25 februari 2012 09:13
Detta är kanske en lösning, förutsatt att den luftmängd som kommer in är tillräcklig för att den ska stanna? Dessutom får det bli en bit ner på röret eftersom vattenytan ibland sjunker på grund av avdunstningen (& jag är lite lat för att fylla på [:o]).
Detta innebär ju då att den ändå skulle pumpa ut kanske 30 liter innan luften gör att pumpen stannar..
#6 - 25 februari 2012 09:14
läs hannesc lösning. de funkar ju också.
#7 - 25 februari 2012 09:35
MrH skrev:
läs hannesc lösning. de funkar ju också.

Det gör den nog, men man får ju ut en hel del vatten ändå eftersom hålet måste sitta en bit ner. Men det är absolut något jag kommer att ta i beaktande såklart, ett jättebra tips Hannesc! Har du det så själv Hannesc? Sitter och funderar på om hålet kanske sätts igen, eller så är det bara min skeptisism som spökar hos mig.. :-)
#8 - 25 februari 2012 09:40
nej jag har det inte så själv. jag litar på alla mina ytterfilter. har tetratec,fluval o eheim igång här hemma. inga läckor på 2 år. jag nojjar mig så mycket :P

men det finns fuktgivare på clasohlsson eller kjell o co tror jag.

problemet är väl mest hur du ska kunna strypa tillförseln vid läcka. du måste ha ventiler på både insug o utblås. för börjar filtret läcka så kommer det komma vatten tillbaka igen via utblåset med nämligen. via häverteffekten.

så om du kan koppla givaren till två magnetventiler samt strömmen till filtret så är du ju good to go liksom
#9 - 25 februari 2012 10:07
hannesc skrev:
nej jag har det inte så själv. jag litar på alla mina ytterfilter. har tetratec,fluval o eheim igång här hemma. inga läckor på 2 år. jag nojjar mig så mycket :P

men det finns fuktgivare på clasohlsson eller kjell o co tror jag.

problemet är väl mest hur du ska kunna strypa tillförseln vid läcka. du måste ha ventiler på både insug o utblås. för börjar filtret läcka så kommer det komma vatten tillbaka igen via utblåset med nämligen. via häverteffekten.

så om du kan koppla givaren till två magnetventiler samt strömmen till filtret så är du ju good to go liksom

Jo det har du nog faktiskt rätt i.. beror på vart det börjar läcka såklart. Läste om någon som fick läckage vid snabbkopplingen. Skulle det hända hade ju bara filtret blivit strömlöst och slutat pumpa om givaren i skålen känt av det och brutit strömmen.

Men du menar alltså att om slangen som tillför vatten till akvariet släpper och ramlar ner, varpå givaren känner av fukt som då bryter pumpen så kommer ändå vattnet fortsätta strömma ur slangen som då är på golvet? Trodde inte det gick när pumpen var avstängt..
Bryter jag strömmen nu så stannar ju flödet..
#10 - 25 februari 2012 10:26
anledningen till att det stannar är för att slangar är på samma höjd, om en av slangarna ramlar ner på golvet så kommer hävertprincipen att uppstå och vattnet kommer att sugas ur akvariet.
#11 - 25 februari 2012 10:54
även om du bryter strömmen så kommer det strömma vatten ner om du har en läcka. ytterfilter bygger mycket på hävertprincipen.

testa du stänga av dit filter o lossa snabbkopplingarna eller lyft locket ellr vad som. det kommer forsa vatten från båda slangarna.

ne du behöver nått som fysiskt stoppar flödet. som en ventil eller en robotarm som lyfter upp slangarna ovanför vattenspegeln ( dvs högre än vattenytan)
#12 - 25 februari 2012 10:59
hannesc skrev:
även om du bryter strömmen så kommer det strömma vatten ner om du har en läcka. ytterfilter bygger mycket på hävertprincipen.

testa du stänga av dit filter o lossa snabbkopplingarna eller lyft locket ellr vad som. det kommer forsa vatten från båda slangarna.

ne du behöver nått som fysiskt stoppar flödet. som en ventil eller en robotarm som lyfter upp slangarna ovanför vattenspegeln ( dvs högre än vattenytan)

Ahh just ja! Det har du såklart rätt i, "tänkte inte på det"!
Hmm så med andra ord så hamnar jag vid din "luft" lösning igen då! Borra hål i röret några cm under vatten ytan. Inträffar det mot förmodan ett läckage då så får jag ta att det läcker ut 15-30 liter. Bättre det än 200 liter såklart..

Tack för din snabba återkoppling.
#13 - 27 februari 2012 10:47
inga problem :)

blev nog billigare så här med :P

borra inte för stort nu
#14 - 27 februari 2012 12:43
Tekniskt är det ju inte så svårt att få till en lösning med en fuktgivare som bryter strömmen men som hannesc är inne på ger det inte så mycket, läcker filtret eller slangarna så kommer det att fortsätta att rinna vatten även om strömmen bryts. Är du orolig så se till att slangarna sitter fast i akvariet så de inte hoppar ut, sätt inte utblåset för lågt och borra ett hål som beskrivet i insugsröret. Då är det ju i alla fall begränsade mängder som rinner ut om det börjar läcka. Annars är det faktiskt inte så ofta ytterfilter ställer till det, är man noggrann när man sätter upp det och använder någorlunda fräscha grejor så brukar man kunna vara lugn.
Gäst
#15 - 12 mars 2012 06:10
Scroller skrev:
Det gör den nog, men man får ju ut en hel del vatten ändå eftersom hålet måste sitta en bit ner. Men det är absolut något jag kommer att ta i beaktande såklart, ett jättebra tips Hannesc! Har du det så själv Hannesc? Sitter och funderar på om hålet kanske sätts igen, eller så är det bara min skeptisism som spökar hos mig.. :-)

Finns en jätte enkel lösning på detta. bara ha filtret i en bytta hink skål mm. Sedan drar man till biltema classes eller vilken butik som är närmast och köper sig en eldriven länspump till båtar. Dessa har en arm liknande som finns i toastolen bara till skillnad från toan så startar länspumpen så fort vattnet siger till den nevån som man ställer in 1 cm 5cm 15m helt dynamiska brukar dem vara och ställa in. så en slang från länspumpen till akvariet så är det ium detta valdigt säker och man kan sova lugnt. länspumpen pumpar alltså inte om det inte finns vatten i bunken. Och att en slang skulle gå av ser jag som obefintligrisk det gör dem bar inte utan fysisktvåld.

Annons