Frysta röda mygglarver i nystartat kar?

#1 - 11 augusti 2008 08:46
Köpte lite mygglarver när jag köpte mat till min mal.

Äter platy och kampfisk mygglarver? Och hur använder man frysmaten?
Ska jag tina lite i vatten och sedan ge dem, eller kasta i en liten krossad "klump" direkt i akvariumet...?
#2 - 11 augusti 2008 08:57
Med förtjusning!
Du kan inte ge en hel klump med en gång i ett nystartat kar för det kommer dina fiskar inte orka äta, så karva av en liten bit. Eller om det är en karta, så bryt bara av en lillfingernagelbit(!). Hellre för lite än för mycket.

Sen vet du kanske att röda mygglarver kan ge upphov till kontaktallergier av rätt rejält slag hos människor, så var försiktig om ni är lagda för allergier.
Köp cyclops eller artemia eller så nästa gång.
#3 - 11 augusti 2008 09:11
Bör biten ligga i blöt först, eller kan jag lägga ner "nagelbiten" direkt i karet?
#4 - 11 augusti 2008 09:20
zoolander skrev:
Bör biten ligga i blöt först, eller kan jag lägga ner "nagelbiten" direkt i karet?

Man kan lägga den direkt i akvariet. Om det är en liten bit kan förståss samma fisk slukar hela biten. Om den är frysen flyter mygglarverna en stund. Har du blött upp dem sjunker de fortare.
#5 - 11 augusti 2008 09:55
Skippa röda mygg, sämre fiskmat får man leta efter, att dom dessutom är starkt allergena talar ju sitt tydliga språk.
#6 - 11 augusti 2008 14:28
Jag köpte det som mat till mina dvärgklo grodor, det sa butiken att jag skulle ha...
#7 - 11 augusti 2008 14:40
Gaffel skrev:
Skippa röda mygg, sämre fiskmat får man leta efter, att dom dessutom är starkt allergena talar ju sitt tydliga språk.

fast fiskar (iaf de flesta) verkar gilla dem och röda mygg har fungerat som "trigger" till de flesta arter ja haft!
#8 - 11 augusti 2008 14:49
Frystorkade röda är väl bättre än frusna. Dom ska inte vara allergiframkallade då, enligt vad jag hört.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 11 augusti 2008 15:11
tompa_2006 skrev:
Frystorkade röda är väl bättre än frusna. Dom ska inte vara allergiframkallade då, enligt vad jag hört.

Tvärtom, de är snarare ännu mer allergiframkallande
#10 - 11 augusti 2008 16:05
zoolander skrev:
jag tinar alltid frysfodret i en artemia sil innan ger det, det gör jag för att bli kvitt det ibland förorenade infrysningsvattnet sen för att skona fiskens känsliga tarmsystem, förr så gav jag det fryst och lite då och då så insjuknade fisk, men efter att jag börjat tina fodret (ca 3 år sen) så upphörde problemet!
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 11 augusti 2008 16:32
åheim skrev:
jag tinar alltid frysfodret i en artemia sil innan ger det, det gör jag för att bli kvitt det ibland förorenade infrysningsvattnet sen för att skona fiskens känsliga tarmsystem, förr så gav jag det fryst och lite då och då så insjuknade fisk, men efter att jag börjat tina fodret (ca 3 år sen) så upphörde problemet!

Man bör ju i så fall skilja mellan foderdjur som lever i starkt förorenat vatten som röda mygglarver, tubifex och dafnier och sådana som lever i rent vatten typ cyclops, mysis, "räkmix", artemia.
Dock kan det ju vara värt att nämna att om nu djuren i sig lever i starkt förorenat vatten så består ju djuret i sig av 80-90% vatten och då hjälper det ju i så fall inte så mycket att skölja dom.

Själv matar jag alltid med fryst foder direkt i akvariet, men jag matar alltid enbart med foderdjur som lever i rent vatten
Bilagor:
#12 - 11 augusti 2008 16:44
Tvärtom, de är snarare ännu mer allergiframkallande

Se där, då blir det inga fler sådana.
#13 - 11 augusti 2008 17:07
Man bör ju i så fall skilja mellan foderdjur som lever i starkt förorenat vatten som röda mygglarver, tubifex och dafnier och sådana som lever i rent vatten typ cyclops, mysis, "räkmix", artemia.

Dock kan det ju vara värt att nämna att om nu djuren i sig lever i starkt förorenat vatten så består ju djuret i sig av 80-90% vatten och då hjälper det ju i så fall inte så mycket att skölja dom.

Själv matar jag alltid med fryst foder direkt i akvariet, men jag matar alltid enbart med foderdjur som lever i rent vatten
En aspekt till att jag tinar fodret är att fisken inte heller ska få ett kallt foder som kyler ner mag-tarm systemet och sänker immunförsvaret (kan inte jämföra med människans tarmsystem;))! Sen vidare så tror jag inte att det förorenade vattnet går rakt in i foderdjuret, då skulle den nog dö, utan det vatten den består av är nog ganska rent! brukar också undvika vissa foder tex röda mygglarver (ger vita istället)
#14 - 11 augusti 2008 17:12
har problem med vita mygg.. eftersom det inte uppskattas av mina fiskar.. att det kan vara sådan skillnad på röda och vita mygg när det gäller kräsenhet.. oj oj oj..
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 11 augusti 2008 17:19
åheim skrev:
En aspekt till att jag tinar fodret är att fisken inte heller ska få ett kallt foder som kyler ner mag-tarm systemet och sänker immunförsvaret (kan inte jämföra med människans tarmsystem;))! Sen vidare så tror jag inte att det förorenade vattnet går rakt in i foderdjuret, då skulle den nog dö, utan det vatten den består av är nog ganska rent! brukar också undvika vissa foder tex röda mygglarver (ger vita istället)

Jag har i alla fall kört med frysfoder till fiskarna nästintill dagligen i närmare 30 år utan att detta någonsin ställt till med problem för att det varit för kallt så jag tror inte på din teori att det skulle behöva tinas.

Vad gäller förorenat vatten i sig så tror jag nog att det är ytterst ovanligt att djuren fryses in i det förorenade vattnet - tvärtom så lär det nog sköljas rent innan det fryses in.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 11 augusti 2008 17:22
Ibanez skrev:
har problem med vita mygg.. eftersom det inte uppskattas av mina fiskar.. att det kan vara sådan skillnad på röda och vita mygg när det gäller kräsenhet.. oj oj oj..

Bara för att ett foder smakar eller luktar bättre än ett annat foder så finns det inget som säger att det är ett bättre foder för det.
Röda mygg verkar lukta/smaka gott, men är enligt min mening ändå ett skitfoder som dock ändå för vissa fiskar kan fylla en funktion i och med att det kan trigga igång matvägrande fiskar till att börja äta.
#17 - 11 augusti 2008 17:35
Bara för att ett foder smakar eller luktar bättre än ett annat foder så finns det inget som säger att det är ett bättre foder för det.

Röda mygg verkar lukta/smaka gott, men är enligt min mening ändå ett skitfoder som dock ändå för vissa fiskar kan fylla en funktion i och med att det kan trigga igång matvägrande fiskar till att börja äta.

var precis det jag har skrivit om längre ner i tråden kjell.. missförstå mig rätt.. fiskarna varken växer eller utvecklas osv med bara röda mygg och detta med vetskap av egen erfarenhet..
#18 - 11 augusti 2008 17:51
En familjemedlem fick astmaliknande problem när jag matade med röda mygg- så de är kastade för gott! Köp inte skiten!
#19 - 11 augusti 2008 18:59
Prova med de röda och fiskarna blev som tokiga...

Det här med astma. Mitt kar står i grabbens rum, jag matar fiskarna, akvariet är täckt.
Finns det en chans att han mår dåligt av detta så slutar jag självklart direkt...
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 11 augusti 2008 19:07
zoolander skrev:

Det här med astma. Mitt kar står i grabbens rum, jag matar fiskarna, akvariet är täckt.

Finns det en chans att han mår dåligt av detta så slutar jag självklart direkt...

Ja som sagt röda mygg smakar/luktar gott men är likafullt ett skitfoder.

Lite konstig inställning - när din son blir sjuk så slutar du!!!!!!!!
Visst - oftast blir man då bara allergisk mor röda mygg. Men väldigt ofta har också de som drabbats fått livslånga allergiska problem (röda myggen har även triggat igång andra allergiska reaktioner (räkor, pollen etc. etc)
#21 - 11 augusti 2008 20:03
Gaffel skrev:

Röda mygglarver är ett ypperligt och helt naturligt foder för de fiskar som äter "kött", det vill säga animaliskt foder. Sedan kan man diskutera innehåll, uppfödningsförhållanden för de röda mygglaverna mm i evighet, faktum kvarstår att de flesta fiskar är tokiga i det, men naturligtvis skall man inte BARA mata med det, man skall naturligtvis komplettera med t.ex vuxen artemia, svarta & vita mygglarver, räkmix, dafnier mm om man nu bara skall nämna frysfodersorter. Ännu bättre blir det om man sedan dessutom matar med flera olika torrfodersorter.:)

Men sedan får man ju förståss själv avgöra om man vill ta de eventuella eller reella allergirisker som kan finnas. Men att de är allergena för människor behöver ju inte innebära att de skulle vara skadliga för fisk för det eller hur?:D
#22 - 11 augusti 2008 20:06
Matade tidigare med röda mygg och det var det bästa som fiskarna viste. Har en astmatisk och allergisk dotter som smakade på mygglarverna då fiskarna gillade det så bra trots att hon annars är väldigt kräsen med maten. Inget särskilt hände och den episoden var inte orsaken till att jag slutade. Om nu röda mygglarver är så allergiframkallande som det påstås rekomenderar jag att avstå. Allergier är verkligen inget att leka med. Det har jag egna erfarenheter av iom. mig själv och två barn. Trots allt är de det bästa fiskarna vet och fiskar som i övrigt matvägrar låter sig oftast luras av röda mygglarver.
#23 - 11 augusti 2008 20:12
Mmm, och min pojk älskar glass, baconsvålar, gräddbullar och allting som ser ut eller luktar som godis och eftersom han vet sitt bästa och jag älskar honom över allting på denna jord så äter han detta till frukost, lunch och middag.. NOT! :p
#24 - 11 augusti 2008 20:15
Men han i djuraffären sa att jag skulle ta flingfoder på morgon och röda mygg varje kväll, stämde inte det då?
#25 - 11 augusti 2008 20:18
Jag känner en kille som säljer begagnade bilstereoapparater, han tycker att du absolut är i behov av en ny Clarion.. Just det, min Cheva kan du få köpa, du lär definitivt behöva en stor bil till den stereon.. Och sen har jag en grej som skulle passa dig som handen i handsken.. nä just det, inga annonser på forumet.. :D
#26 - 11 augusti 2008 20:21
Jag känner en kille som säljer begagnade bilstereoapparater, han tycker att du absolut är i behov av en ny Clarion.. Just det, min Cheva kan du få köpa, du lär definitivt behöva en stor bil till den stereon.. Och sen har jag en grej som skulle passa dig som handen i handsken.. nä just det, inga annonser på forumet.. :D
#27 - 11 augusti 2008 21:56
Jag läser och lär.
Men vad kan jag då ge mina dvärgklo grodor som foder istället? Startade en tråd om detta och fick inga svar, hoppas på napp här...
Vill inte ha kvar röda mygglarver som är farliga, men jag kan ju inte gärna låta grodorna svälta heller...
Bilagor:
#28 - 12 augusti 2008 05:20
Ja som sagt röda mygg smakar/luktar gott men är likafullt ett skitfoder.

Visst - oftast blir man då bara allergisk mor röda mygg. Men väldigt ofta har också de som drabbats fått livslånga allergiska problem (röda myggen har även triggat igång andra allergiska reaktioner (räkor, pollen etc. etc)

Jag brukar inte reagera, men du bör nog läsa två gånger innan du skriver "
".
Jag skrev att om det finns en chans att han blir sjuk så slutar jag ge direkt. Det är väl en satans sund inställning, då jag inte hade en aning om att man kan bli sjuk av fodret och finns nu chansen så kastar jag fodret...

Oavsett om du är admin/ägare av forumet så ska du nog läsa två gånger innan du hugger på hur jag behandlar mina barn...[:(!]
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 12 augusti 2008 07:01
zoolander skrev:
Jag brukar inte reagera, men du bör nog läsa två gånger innan du skriver "

".

Jag skrev att om det finns en chans att han blir sjuk så slutar jag ge direkt. Det är väl en satans sund inställning, då jag inte hade en aning om att man kan bli sjuk av fodret och finns nu chansen så kastar jag fodret...

Oavsett om du är admin/ägare av forumet så ska du nog läsa två gånger innan du hugger på hur jag behandlar mina barn...[:(!]

?????

Du skrev så här EFTER att flera hade varnat för hur farligt röda mygg var

Detta tolkade inte jag som att du redan hade bestämt dig för att sluta, men om så var fallet så var självklart mitt inlägg helt onödigt.
#30 - 12 augusti 2008 07:14
Jag matade efter att de första personerna skrev att det var bra foder och kommenterade när jag såg att folk skriver att det kan ge allergi.

Hur som helst, mygglaverna åker ut. Vad bör jag mata kampfisken och mina platys med förutom flakes?
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 12 augusti 2008 07:45
zoolander skrev:
Hur som helst, mygglaverna åker ut. Vad bör jag mata kampfisken och mina platys med förutom flakes?

Egentligen så innehåller flingfoder alla för fisken nödvändiga näringsämnen så man behöver knappast något annat.
Dock så matar jag mina fiskar med granulat, flingor och fryst cyclops
#32 - 12 augusti 2008 09:26
gaffel skrev:
jag känner en kille som säljer begagnade bilstereoapparater, han tycker att du absolut är i behov av en ny clarion.. Just det, min cheva kan du få köpa, du lär definitivt behöva en stor bil till den stereon.. Och sen har jag en grej som skulle passa dig som handen i handsken.. Nä just det, inga annonser på forumet.. :d

hahaha!!!:d
#33 - 13 augusti 2008 21:20
Många som inte gillar de röda mygglarverna men vilka larver eller liknande foder kan man använda istället ???

Finns det nåt ni kan rekommendera ?
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 13 augusti 2008 21:22
mpfresh skrev:
Många som inte gillar de röda mygglarverna men vilka larver eller liknande foder kan man använda istället ???

Finns det nåt ni kan rekommendera ?

Som jag skrev ovan så föredrar jag helt klart cyclops (billigt, uppskattat av fiskarna, ger bra färg på fiskarna, smått så att alla kan ta del av det, inte allergiframkallande, lever i rent vatten) men vita- och svarta mygglarver går också bra om man man vill ha lite större foder
#35 - 13 augusti 2008 21:31
Linapina skrev:
Jag läser och lär.

Men vad kan jag då ge mina dvärgklo grodor som foder istället? Startade en tråd om detta och fick inga svar, hoppas på napp här...

Vill inte ha kvar röda mygglarver som är farliga, men jag kan ju inte gärna låta grodorna svälta heller...

Mig veterligt finns det inte så mycket annat du kan ge din klogroda än röda mygg. Du kan testa att även ge lite frusen artemia samtidigt, så den lär sig ta annat foder med för att sedan gå över till detta om du/grodan vill.
#36 - 19 augusti 2008 13:43
Jag har matat mina fiskar med frysta mygglarver i 10 år och fiskarna verkar inte haft nå problem med det. Nu har jag ju läst att det är dåligt med röda mygg så vad föreslår ni att jag ska använda. Igår köpte jag ett 250 litersakvarium så jag välkomnar tips så att det blir rätt från början så att säga..
#37 - 4 september 2008 22:21
Röda mygg = INTE BRA...

Bra = cyklops, artemia mm mm..

Ok = Vita & Svarta mygglarver...
#38 - 5 september 2008 06:40
Linapina skrev:
Jag läser och lär.

Jag har svarat här:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=121900
#39 - 7 september 2008 16:53
Om man nu provat sig fram och funnit att ens fiskar föredrar ett foder framför alla andra ( som man inköpt och lockat med) och dessutom gjort det i åratal, då kan det knappast spela nån roll om det är fryst malet hjärta, sauterade gröna ärtor eller röda mygglarver som serveras.
Vi som vet vad som är nyttigt för fiskarna får nog hålla det för oss själva, vi lär knappast klara av att övertyga dom verbalt eller i skrift.
#40 - 7 september 2008 17:05
Vi slutade med röda mygg efter att läst inläggen här på zoopet som rör ämnet... Dock av ren självbevarelsedrift.. jag vill inte riskera att få allergier när det finns ett sånt stort utbud av fryst foder. Det känns fel bara :) Cyklops är riktigt bra foder som jag gillar riktigt bra.. även större varianter av fryst artemia är bra. Sen brukar jag tina upp maten i en kopp innan jag ger fiskarna.. kanske inte för att det är bättre än att bara slänga den frysta maten i karet ( har inga belägg för att det är bättre ) men för att jag föredrar att göra på det viset.
#41 - 7 september 2008 17:05
juice skrev:
Om man nu provat sig fram och funnit att ens fiskar föredrar ett foder framför alla andra ( som man inköpt och lockat med) och dessutom gjort det i åratal, då kan det knappast spela nån roll om det är fryst malet hjärta, sauterade gröna ärtor eller röda mygglarver som serveras.

Vi som vet vad som är nyttigt för fiskarna får nog hålla det för oss själva, vi lär knappast klara av att övertyga dom verbalt eller i skrift.

Det handlar ju inte bara om vad fiskarna föredrar utan om du är redo att chansa. Vill du riskera att få allergi är det upp till dig att mata med röda mygglarver. Bara du är medveten om det och även att det kan påverka din omgivning, det vill säga eventuella barn, sambo eller fru/man.

Så länge alla vet om riskerna så är det självklart upp till var och en [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 7 september 2008 18:15
juice skrev:

Självklart är valet ens eget - speciellt om man inte har någon familj utan bor ensam och det bara är en själv som kan drabbas.
Jag har faktiskt lite svårt att förstå varför Röda Mygg är så poppis. Det innehåller mest vatten (vilket i och för sig de flesta frysfoder gör), är inte speciellt nyttigt för fiskarna och gör inte heller så att fiskarna får bra färg eller något sådant.
Visst fiskarna gillar det eftersom det tydligen har en speciell doft/smak som fiskarna gillar, men bara för att man gillar ett foder så behöver ju inte det betyda att det är hälsosamt (samma gäller för människor). Jag kan bara se en enda anledning till att använda röda mygg och det är för att trigga igång matvägrande fiskar till att äta, men har man väl fått igång dom att äta så finns det ju mycket annat bra foder som man sedan kan använda istället.

Annons