Frysta mygglarver

#1 - 28 april 2018 16:44
är det så bra att ge? Tycker mina fiskar blir lätt förstoppade oavsett vilken färg man kör med. Är cyklops bättre? Som frysfoder. Tycker de börjar bli svårt att få tag på frysfoder med. Butikerna säljer inte mycket och ofta gammalt datum. Kanske olika sorters torrfoder är bäst. Jag har neontetror khuli och kampfisk.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 28 april 2018 17:16
Nja om det är en omnivor eller carnivor art så borde det inte ge problem med förstoppade magar, däremot är det nog inte så lämpligt för herbivora arter.
Cyclops är det frysfoder jag använder - dels för att det är billigt, är smått och ger bra färg på fiskarna.
Näringsmässigt är dock torrfoder oftast bättre än frysfoder.
#3 - 28 april 2018 17:53
Vad är omnivor carnivor och herborvira?
#4 - 28 april 2018 18:06
[QUOTE=Åsa-Marie;n2384702]Vad är omnivor carnivor och herborvira?[/QUOTE]

Allätare, köttätare respektive växtätare.
#5 - 28 april 2018 18:26
Okej
#6 - 28 april 2018 18:54
Nu köpte jag räkmix på djuraffären. Men såg att de igentligen är till Malawi ciklider. Kan jag mata med det? Eller kan dom bli sjuka? Dom hade inget annat hemma
#7 - 29 april 2018 06:57
[QUOTE=Åsa-Marie;n2384719]Nu köpte jag räkmix på djuraffären. Men såg att de igentligen är till Malawi ciklider. Kan jag mata med det? Eller kan dom bli sjuka? Dom hade inget annat hemma [/QUOTE]
Funkar till dom flesta fiskarna, vad är det för fiskar du har?
Räkmix är lätt att göra själv.
Du kan även mata med frysta torskfiléer eller liknande, tina innan matning.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 29 april 2018 08:28
[QUOTE=Åsa-Marie;n2384719]Nu köpte jag räkmix på djuraffären. Men såg att de igentligen är till Malawi ciklider. Kan jag mata med det? Eller kan dom bli sjuka? Dom hade inget annat hemma [/QUOTE]
Räkmix (som jag uppfann) finns i olika sammansättningar. Den som du köpte var till malawiciklider och nu finns det ju både carnivora och herbivora Malawi så man kan inte vara säker till vilka de har blandats, men de flesta är ju herbivora så man kan ju anta att de innehåller rätt mycket grönt. Det går antagligen till dina fiskar men jag hade nog till dessa hellre använt Cyclops som frysfoder.
#9 - 29 april 2018 10:10
[QUOTE=Björn J.;n2384727]
Funkar till dom flesta fiskarna, vad är det för fiskar du har?
Räkmix är lätt att göra själv.
Du kan även mata med frysta torskfiléer eller liknande, tina innan matning.
[/QUOTE]
Jag har neontetror khuli och ansistrus kampfisk
#10 - 29 april 2018 10:11
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2384728]
Räkmix (som jag uppfann) finns i olika sammansättningar. Den som du köpte var till malawiciklider och nu finns det ju både carnivora och herbivora Malawi så man kan inte vara säker till vilka de har blandats, men de flesta är ju herbivora så man kan ju anta att de innehåller rätt mycket grönt. Det går antagligen till dina fiskar men jag hade nog till dessa hellre använt Cyclops som frysfoder.
[/QUOTE]
Det var mycket grönt i. Letar efter cyclops men verkar svår att få tag på
#11 - 29 april 2018 19:41
[QUOTE=Åsa-Marie;n2384733]
Det var mycket grönt i. Letar efter cyclops men verkar svår att få tag på
[/QUOTE]
Kanske litet tidigt ännu, men du får rekognisera olika vattensamlingar i din närhet där du kan fånga dapnier, cyklops eller mygglarver.
"Vattenloppor" alltså cyklops och dapnier finne rman oftast i dammar med litet grönt vatten, där det finns änder och liknande fåglar, men ingen fisk. Mygglarver kan finnas där också, men oftast i klarare och stillastående vatten, även i regnvattentunnor och liknande.
Sedan behöver du en stabil håv och minst en hink med lock.

Annons