1) Frystorkat foder har inte nödvändigtvis _dåligt_ näringsvärde, men det är _sämre_ än fryst (som i sin tur är sämre än färskt).
2) Mygglarver odlas knappast, utan fångas. I fallet röda mygglarver och tubifex fångas de tydligen ofta i avloppsdammar, och har mycket bakterier i tarm och på kroppsytan - fast om de faktiskt också är infrysta i avloppsvatten vet jag inte. Svarta & vita mygglarver lever inte i avloppsvatten, och torde ha lägre bakteriehalter i tarm och på kropp.
Egentligen borde allt frysfoder bestrålas för att döda bakterier, men jag vet inte om det görs med det som säljs i Sverige. (Om nån vet om svenskt frysfoder bestrålas får ni gärna hojta till!)
Sen tinas frysfodret upp igen innan det förpackas för slutförsäljning, och görs inte det i kylrum, och om inte frysfodret snabbt fryses in igen, så kan förstås fodret ruttna, och få ännu högre bakteriehalter.
Personligen försöker jag undvika frysta röda mygg, pga att jag förlorat mycket fisk till buksot när jag matat med det, och min personliga misstanke är att det är just pga höga bakteriehalter.