Fryspåse som Fiskpåse?

#1 - 22 oktober 2003 10:12
Hej!. Ska flytta över fiskar från ett kar till ett annat.
Går det bra att använda vanliga fryspåsar när man ska koppa in dom?

#2 - 22 oktober 2003 10:14
japps, men jag brukar ta två tre n'r jag använder fryspåsar efter som dom itne riktigt e lika starka/vattentäta. Är det malar eller andra fiskar med hårda fenstrålar så kan det gå illa. .
#3 - 22 oktober 2003 10:17
kk, får ta o göra det då. tackar!.
#4 - 22 oktober 2003 10:19
Jag brukar använda mig av glasslådor eller sylthinkar, blir mycket enklare att koppa då. Dessutom får jag för mig att det blir lugnare för fiskarna med något som inte är genomskinligt, måste vara stressande för fiskarna att ha en massa nyfikna åskådare vid ikoppningen.
#5 - 22 oktober 2003 10:23
kk!.
Har en anna fråga. Inte för att den hör ihop med den första.

Är sniglar farligt på något sätt i karet lr gör dom bara nytta?. beror det på vad det är för sorts sniglar. Såg nyss en snigel med sån där snurrskal och måste säga att dom e stencoola=). Bör jag ta bort den lr gör den nytta för karet?
#6 - 22 oktober 2003 10:25
Har du samma temp i karen så är det inte nödvändigt att koppa in fisken, släng över den bara.

#7 - 22 oktober 2003 10:26
Nja. Har helt nytt vatten i det stora nya... Så vill försäkerhets skull göra det. Hade döt en fjärilsciklid'hane nu över natten i det lilla. Hade dålig koll på tempen så tror den sjönk för mycketi natt.
#8 - 22 oktober 2003 16:54
En påse till fisk ska ha rundade hörn på insidan. Fryspåsar är alltså inte bra. Handlar det bara om ett par minuter under uppsikt så är det ju inte hela världen.
#9 - 22 oktober 2003 16:57
Jag brukar få mina fiskar i vanliga påsar (inte ICA modellen, utan frysmodellen =) ) när jag köper dem i djuraffären. Nu vet de visserligen att jag bor nära... Så du behöver inte rundade hörn, det är ju inte så att de ska vara där i några timmar..
#10 - 22 oktober 2003 17:04
Hej!
Anledningen till att man ska ha påsar med runda hörn till fiskar är att små fiskar lätt kan fastna i hörnet annars. Men jag brukar använda vanliga fryspåsar när jag säljer fisk (privat, ej affär) men då brukar jag vika upp hörnen och sätta dit en tejpbit. Då blir hörnen runda och ingen fisk kan fastna.
När man koppar in en fisk så är det ju inte bara för temperaturen utan också att det kan vara olika pH, KH mm. i karet och i påsen.
Mvh Maria
#11 - 22 oktober 2003 17:16
Rundade hörn är för att inte fiskarna ska tryckas in med huvudet i hörnet av sina fisk kompisar i påsen. Blir de det så drunknar de ganska snabbt. Så att säga att det inte behövs är ganska ogenomtänkt, att en affär ger en felaktiga påsar är ju än dummare.
#12 - 22 oktober 2003 18:05
framförallt olika bakterieflora...

Annons