Frysfoder, hur ofta?

#1 - 29 augusti 2009 06:35
Hej!
Jag undrar hur ofta man kan ge frysfoder (cyclops, mygglarver m.m)
Har hört om flera som fodrar enbart med det, medans andra säger max 1 ggr i veckan (typ lördagsgodis:d)
Nästa fråga: de omtvistade röda mygglarverna. Slängde mina som jag hade efter att ha läst här att det var allergiframkallande, m.m och att man inte skulle fodra med det, sen hörde + läste jag att fiskarna älskade detta och det var värt att ge dom det??:confused:

Vill ha synpunkter på detta, framför allt från er som ger det varje dag

mvh soppan
#2 - 29 augusti 2009 06:57
Jag ger mina fiskar frysfoder minst en gång om dagen i bland två, resten av matningen sker med diverse torrfoder, insekter o grönsaker...
#3 - 29 augusti 2009 06:58
Jag ger torrfoder varje dag, räkmix var tredje dag.
Blir för mycket skit i vattnet annat.
#4 - 29 augusti 2009 07:05
Fryst foder varje dag
#5 - 29 augusti 2009 07:10
fryst foder typ varannan dag...

jag säger som kjell säger, att fiskarna gillar röda mygg är ju som att vi gillar pizza och hamburgare. men hur nyttigt är det i det långa loppet?

sen är det nog mer värt att inte få nån allergisk reaktion än att fiskarna ska få äta en variant till av många foder...
#6 - 29 augusti 2009 07:19
Jag fodrar enbart med frysfoder 2-4 gånger per dag.
Änvänder enbart röda mygg till matvägrare eller till fisk som behöver medicineras. Tålde röda mygg för men nu kan jag inte ta i det då fingrarna svullnar upp direkt, så plasthandskar gäller.
#7 - 29 augusti 2009 08:22
Jag trodde det var fiskarna som brukade få alergisk reaktion? inte människor ;)

Det låter mycket att mata 2.4 ggr per dag Blir det inte dåliga värden i akvariet då? eller så kanske det är otroligt små mängder?
#8 - 29 augusti 2009 08:36
Enola skrev:
Jag trodde det var fiskarna som brukade få alergisk reaktion? inte människor ;)

Det låter mycket att mata 2.4 ggr per dag Blir det inte dåliga värden i akvariet då? eller så kanske det är otroligt små mängder?

Kaj odlar discus :)
Ja, det är människorna som får alergiska reaktioner, fiskarna äter röda mygg i naturen om de hittar.
#9 - 29 augusti 2009 09:06
Aha, ok. Alltid lär man sig något :D

Ok, så diskusar skall matas ofta? Jag har ju glupska ciklider nu och kan känna att en matning är lite snålt. Jag har eldbuk, blå thomasi, palettciklid och 3 hungriga praktbotier som äter allt som slängs ner.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 29 augusti 2009 10:08
Rent allmänt kan man säga att allt frysfoder inte alls är så näringsrikt som torrfoder, men man kan gärna köra med fryfoder som komplement.
Om man har fiskar som är carnivora (köttätare) kan man köra med det som huvudfoder.
Har man herbivora växtätare fiskar så bör man undvika många sorters frysfoder och bara komplettera med sådant frysfoder som har skal.
Bilagor:
#11 - 29 augusti 2009 10:41
Jag tycker att röda mygg i stort gjort sitt som foder, det finns så mycket annat nuförtiden som har bra näringsvärden och inte orsakar allergier.

Men Kjell har en mycket bra poäng, mata efter vad du har i akvariet...

//NiXoN
#12 - 29 augusti 2009 11:24
Lånar tråden lite.
Jag matar 2 gånger per dygn. ( 3 om man räknar med algtabletten till malen )

Jag matar med lite frysfoder på dagen och med lite flingfoder på kvällen.
Är det en bra kombination att göra så varje dag ?
#13 - 29 augusti 2009 12:21
Beror väl givetvis på vad det är för frysmat och flingor, och även vad du har för fiskar.
#14 - 8 september 2009 20:00
Jag slänger i frystfoder varje dag...
Kombinerar mygglarver, frysta räkor och blodmaskar
#15 - 9 september 2009 17:58
Det finns ju olika kvalitet på frysfoder. En del innehåller mycket vatten och är då inte så näringsrikt men använder man ett frysfoder som innehåller mycket "mat" är det ju mer näringsrikt. Jag använder frysfoder, maltabletter (inte de billigaste som bara löser upp sig) och olika sorters grönsaker som många utav fiskarna tar sig en tugga på.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 9 september 2009 18:42
cillan skrev:
Det finns ju olika kvalitet på frysfoder. En del innehåller mycket vatten och är då inte så näringsrikt men använder man ett frysfoder som innehåller mycket "mat" är det ju mer näringsrikt. Jag använder frysfoder, maltabletter (inte de billigaste som bara löser upp sig) och olika sorters grönsaker som många utav fiskarna tar sig en tugga på.

Jo ganska naturligt så är ett frysfoder som innehåller mycket vatten, sämre ur näringssynpunkt än ett som innehåller lite.
Men även de bästa frysfodren är klart sämre näringsmässigt än torrfodren: Jag dömer absolut inte ut frysfodren (använder en del cyclops) men man bör i alla fall vara medveten om detta - det är bara att jämföra innehållsdeklarationerna.
#17 - 9 september 2009 18:45
Men samtidigt innehåller ju torrfoder färgämnen och andra ämnen som inte är naturligt i fiskmaten. Visst det finns bättre och sämre torrfoder oxå men många sämre. Skulle vara intressant att veta vad du använder för torrfoder Kjell.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 9 september 2009 18:52
cillan skrev:
Men samtidigt innehåller ju torrfoder färgämnen och andra ämnen som inte är naturligt i fiskmaten. Visst det finns bättre och sämre torrfoder oxå men många sämre. Skulle vara intressant att veta vad du använder för torrfoder Kjell.

Jo men det ligger ju i sakens natur att det är lättare att blanda ihop ett fullvärdigt torrfoder och tillsätta alla de vitaminer och näringsämnen som behövs. I fryst tillstånd klarra sig många vitaminer en väldigt kort tid. För de som nästan enbart kör med frysfoder bör absolut tillsätta vitaminer till fodret innan man matar - det finns speciella vitamindroppar som dras in i frysfodret.
Kör man med fryst som tillskott så behövs inte detta.

Kör nog med lite varierat torrfoder - mest har det nog blivit AN granulatfoder - det är drygt och därmed billigt.

De färgämmen och bindemedel som tillförs torrfoder är rätt minimalt - då är det viktigare att titta på vila huvudingredienserna är så att sammansättningen blir rätt utifrån de fiskar man har
#19 - 9 september 2009 19:16
Hade en känsla av att det var det du använde men ville se om min magkänsla stämde. Lite kul att man kan ha rätt ibland (lite off topic).
#20 - 9 september 2009 19:16
Hej bra tråd, jag har mestadels matat mina guramis och kakaduaciklider med dafnier den senaste tiden. Är dessa bra i näringsynpunkt? Vilken sorts frysfoder är ett bra kompliment tilldessa fiskar om man även har torrfoder? Och vad skulle ni tipsa om för foder till mina pansarmalar? Algtabletter?
#21 - 9 september 2009 19:27
Jag skulle föreslå en varriation av olika frysfoder. Jag kan inte så mycket om kakaduaciklider men mina guramis ger jag alla möjliga sorters frysfoder. Pansarmalar äter väl det mesta. De äter ju även frysfoder om det når botten.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 9 september 2009 19:32
Wictor_88 skrev:
Hej bra tråd, jag har mestadels matat mina guramis och kakaduaciklider med dafnier den senaste tiden. Är dessa bra i näringsynpunkt? Vilken sorts frysfoder är ett bra kompliment tilldessa fiskar om man även har torrfoder? Och vad skulle ni tipsa om för foder till mina pansarmalar? Algtabletter?

Dafnier är väl det frysfodret som har minst näringsvärde eftersom det är mest skal. Jag tycker att cyclops är ett hyfsat komplemntfoder och ger också hyfsad färg på fiskarna.
Pansarmalar är inte algätare så de skall inte ha algfoder utan ett tablettfoder som innehåller mycket fiskskött - brukar finnas bra foder för dessa i handeln.
#23 - 9 september 2009 19:50
Ok tackar för svaren, vilket foder är väldigt smått som mina galaxys skulle kunna ta också? Dafnierna går knappt in i munnen och de spottar ur igen.

Precis angående pansarmalarna fick också för mig att de skall väll inte ha alger utan nått riktigt smaskigt, eftersom de bökar runt på botten och äter förmodligen allt som når botten i naturen.

Eh ska inte sitta här och plåga er med nybörjarfrågor utan bege mig och köpa lite smått och gott i affären. :-)
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 9 september 2009 21:31
Wictor_88 skrev:
Ok tackar för svaren, vilket foder är väldigt smått som mina galaxys skulle kunna ta också? Dafnierna går knappt in i munnen och de spottar ur igen.

Precis angående pansarmalarna fick också för mig att de skall väll inte ha alger utan nått riktigt smaskigt, eftersom de bökar runt på botten och äter förmodligen allt som når botten i naturen.

Eh ska inte sitta här och plåga er med nybörjarfrågor utan bege mig och köpa lite smått och gott i affären. :-)

Jag kör med cyclops till mina galaxy. Även bosmider (bosminer) är väldigt smått - men jag har inte testat det själv.
#25 - 14 september 2009 17:47
Jag kör på oxhjärta (Stendkers) och mysis, cyclops till mina discus. De rör inte torrfoder.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 14 september 2009 17:53
Faltaren skrev:
Jag kör på oxhjärta (Stendkers) och mysis, cyclops till mina discus. De rör inte torrfoder.

Är fiskar vana vid en viss slags foder då uppfattar de inte nytt foder som foder om det inte ser ut, eller främst luktar som det brukar göra. Svälter man dom en tid så blir de till slut tvungna att testa om det där nya går att äta och sen funkar det.
Därför är det alltid bra att ge dom en varierad kost redan från starten. Förr hade jag en del diskus och de åt torrfoder utan problem.
#27 - 15 september 2009 07:01
Är fiskar vana vid en viss slags foder då uppfattar de inte nytt foder som foder om det inte ser ut, eller främst luktar som det brukar göra. Svälter man dom en tid så blir de till slut tvungna att testa om det där nya går att äta och sen funkar det.

Därför är det alltid bra att ge dom en varierad kost redan från starten. Förr hade jag en del diskus och de åt torrfoder utan problem.

ja jag vet men de är små och jag håller på att få upp dem i storlek så svälta dem gör jag inte. Inte än iaf :)
#28 - 20 september 2009 17:22
Jag ger mina fiskar lite blandad kost. Flingfoder får de varje dag och varannan dag frysfoder också. De är tokiga i röda mygglarver, men efter att ha läst att det inte är så bra, får de det bara ibland. Så jag köpte räkmix och artemia, men det är inte lika populärt dock.
Jag har ett paket med fryst diskusfoder som min kampfiskhane älskar. När han får det så tar han hela biten för sig själv och gömmer sig tills den är slut.

Annons