Det är någonting med akvariet just nu.....eller mig rättare sagt. Ingenting känns rätt, och jag tycker att det krånglar onödigt mycket.
När jag köpte akvariet (begagnat) följde det med ett ganska grovt grus. Eftersom jag till stor del har dvärgciklider var jag idag och köpte lite svart, fin sand, för att ordna en liten "lekplats". Det ser absolut inte klokt ut! Måste köpa minst 20-30 kg till, så att det åtminstone blir enhetligt på ytan.
Lysrörsarmaturen som följde med blev strömförande. Bara att kasta. Fick tag i en begagnad för 200:-. Kortvarig lycka. För när jag nu mätte akvariet visar det sig att det inte alls är på 375 l och 150 cm långt, utan istället bara 312 l och 125 cm långt....Lämna tillbaka rampen och de nyinköpta lysrören med andra ord....
Ytterfiltret har jag fått renovera för DYRA pengar, och efter diverse missöden funkar det iaf bra nu. Pumpar som det ska och låter inte som ett jetplan. Tack för det!
Men mitt missnöje kvarstår. Akvariets storlek kan jag ta. Men däremot är jag så missnöjd med inredingen att jag knappt vill titta in i det just nu. Och lysrörsfrågan återstår fortfarande att lösa. Vore ju enkelt om jag hade eget körkort och bil, men jag måste alltid be om hjälp för att fixa såna här saker.
Igår fångade jag in alla mina malar och botior, totalt 9 fiskar. Ingen lätt match kan jag säga. Slet verkligen för att få upp dem. Slängde ut annons här och på ciklid.se. Inte en reaktion. Så nu står det en gigantisk hink med luftpump och doppvärmare i hallen, och jag är inte så säker på att fiskarna tycker att det är toppen att leva. Provar nu att skänka bort dem, och hoppas att få "napp". För jag tänker INTE fånga in dem en gång till....