Frukter och grönsaker till malar

#1 - 27 oktober 2009 11:40
Jag brukar ge mina L-malar lite fruktsallad (när de inte äter algtabletter och matrester ifrån fiskarna) och ibland ger jag dem ärtor, gurka, morötter och broccoli. Men så undrar jag om det finns några frukter och grönsaker man ska undvika eller går alla bra?

(japp, dem är bortskämda) :D
#2 - 27 oktober 2009 13:15
Du bör undvika potatis då det innehåller massa stärkelse.

mvh Tim
#3 - 27 oktober 2009 19:11
zuchini brukar vara en delikatess hos mina L malar :d
#4 - 27 oktober 2009 19:13
icefudge skrev:
zuchini brukar vara en delikatess hos mina L malar :d

öh gud dom blir galna!
#5 - 28 oktober 2009 14:09
ursäkta, lånar tråden lite..

vet nån om de gillar paprika?
#6 - 28 oktober 2009 15:39
PiaJo skrev:

Ursäkta men.. Varför provar du inte? Alla malar gillar inte zucchini bara för att majoriteten av alla malar gör det? :P Prova! Annars får du aldrig veta :)
#7 - 29 oktober 2009 11:54
Kan man tillgodoge malens näringsbehov av bara grönsakerna ?
#8 - 29 oktober 2009 18:47
Potatis alltså. Något mer man ska undvika?
#9 - 25 november 2009 16:13
Jag tror de äter det mesta. Men någonting du bör undvika är röda mygglarver till vissa malar. Leder ibland till de dör. Men folk har lite olika synpunkter på detta men det funkar att mata med i kombination med annan mat samtidigt. ;)
#10 - 25 november 2009 16:27
Jag tror de äter det mesta. Men någonting du bör undvika är röda mygglarver till vissa malar. ;)

Att inte växtätare bör äta kött överhuvudtaget borde vara självklart.
#11 - 25 november 2009 16:37
PiaJo skrev:

Kan bara meddela att röd paprika var ingen favorit. De rörde den knappt:(
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 25 november 2009 18:49
Spongeduck skrev:
Kan man tillgodoge malens näringsbehov av bara grönsakerna ?

Nej, grönsaker innehåller ju väldigt mycket vatten så man bör också ge dem maltabletter
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 25 november 2009 18:50
chainy skrev:

Oerhört många L-malar är inte ens växtätare.

Använder man sökmotorn här http://www.backtonature.nu/l-catfishes.php
så får man fram att av de vanligaste L-malarna så är
144 st herbivora
148 st omnivora
44 st carnivora
48 st träätare
Så i själva verket så är det bara ca. 37,5% som är herbivora - dvs klarar sig nästan enbart på grönt
#14 - 25 november 2009 19:01
Hur gör man med grönsakerna? undrar en nybörjare

Tänkte testa ge mina malar och andra akvarieinvånare, ex äppelsnäckan, lite broccoli som jag hört de kan gilla men hur gör man med grönsakerna? Lägger man ner råa bitar eller ska man koka dom eller nå´t? Dum nybörjarfråga, jag vet, men jag passar ändå på att låna tråden för få lite expertråd?
#15 - 25 november 2009 19:21
Med gurka är det bara att köra en sked igenom och släppa ner i vattenet, övriga grönsaker borde gå att göra med på samma sätt.
#16 - 25 november 2009 20:26
På tal om kött VS grönt... Många av dom malar jag har haft har uppskattat dom gånger det dött en fisk i akvariet, brukar försvinna på nån timma så när man kommer hem efter jobbet finns inte mkt kvar.
#17 - 26 november 2009 09:59
frukt och grönsaker

Boddanb skrev:
Tänkte testa ge mina malar och andra akvarieinvånare, ex äppelsnäckan, lite broccoli som jag hört de kan gilla men hur gör man med grönsakerna? Lägger man ner råa bitar eller ska man koka dom eller nå´t? Dum nybörjarfråga, jag vet, men jag passar ändå på att låna tråden för få lite expertråd?

Jag fodrar nästan uteslutande med Brocoli. Tar du dem dem frusna, så är de förkokt, och skall bara tines. Sen ligger de på botten utan att skulde fästes som ex. Zuchini.
#18 - 26 november 2009 12:04
Mina diskus och några av L333 orna är faktist på zuchinin och försöka käka när det serveras.
Märkligt igentligen för man skulle ju inte tro att dom borde gilla det direkt ;)
#19 - 26 november 2009 14:31
Potatis funkar bra att mata med om man slamsuger varje dag. Annars är det nog inte att rekommendera.
#20 - 16 december 2009 21:15
PlatyYngel skrev:
På tal om kött VS grönt... Många av dom malar jag har haft har uppskattat dom gånger det dött en fisk i akvariet, brukar försvinna på nån timma så när man kommer hem efter jobbet finns inte mkt kvar.

Vad skönt, inte bara mina som är kocko då :)
När en av mina Anticistrus dog så fullständigt frossade min gula albino på kvarlevorna.
#21 - 17 december 2009 10:35
När man matar med ärtor, är det bara att tina upp och lägga i efter att man skalat?

Står inget på påsen om att de är kokta, bör de vara det?
#22 - 17 december 2009 10:48
Tina ärtorna och tryck ur dem ur det tunna skalet. De behöver inte kokas.
Enda anledningen att koka dem är att de sjunker av sig själva. Vet faktiskt inte om frysta ärtor är kokta men sjunker gör de i alla fall.
#23 - 1 januari 2010 17:45
chainy skrev:

Oerhört många L-malar är inte ens växtätare

Sant, men jag skrev faktiskt växtätare och inte L-malar :p
#24 - 1 januari 2010 17:47
Mina malar älskar både ärtor och broccoli.
#25 - 1 januari 2010 21:16
Paprika röd och gul om de får lega i 24 timmar är popis, Gurka och Zuccini får de nästan varje dag. just nu är Broccoli favoriten här hemma. Inte nog med att det är lätt att ge de broccoli, har läst att det innehåller kalk så snäckorna får fint skal :)
aldrig testat ärtor...........Undrar om de gillar majs :) måste testa.
#26 - 2 januari 2010 10:51
Nubi skrev:
Paprika röd och gul om de får lega i 24 timmar är popis, Gurka och Zuccini får de nästan varje dag. just nu är Broccoli favoriten här hemma. Inte nog med att det är lätt att ge de broccoli, har läst att det innehåller kalk så snäckorna får fint skal :)

aldrig testat ärtor...........Undrar om de gillar majs :) måste testa.

Äter dina malar paprika, mina tittade knappt på det när jag la i, mina ÄLSKAR majs och ärtor:)
#27 - 2 januari 2010 11:25
Just nu kalasar mina ancistrus på en vitlöksklyfta.
#28 - 2 januari 2010 15:32
Det är lite tidsödande att skala ärtor. jag har Hero red shoulder, Tapajos orange head och i ancictrus, golden nugget, royal pleco (men han kökar aldrig grönt vad jag sett).

Finns färdigskalade?
#29 - 2 januari 2010 21:13
vitlöksklyfta. Hur fick du fast den? Kokt, eller marinerad klyfta?
#30 - 2 januari 2010 21:49
Förväller innan, sedan har mina fiskar sånt fint bordsskick att de äter med gaffel ;)
#31 - 3 januari 2010 20:06
Förväller...hur gör man det?
måste testa :)
#32 - 3 januari 2010 20:07
Nubi skrev:
Förväller...hur gör man det?

måste testa :)

Man kokar det en liten stund;):)
#33 - 3 januari 2010 20:51
Tack! :)
#34 - 3 januari 2010 21:07
Koka upp vattnet så det stormkokar, sedan släpper du i grönsaken. Men låt den bara vara i ca 10 - 20 sekunder, sedan häller du på med kallt vatten. Sjunker som en sten efter detta :)
#35 - 4 januari 2010 11:15
Borde funka med ALLA grönsaker :) om man vill att de ska sjunka till botten som stenar :)
#36 - 4 januari 2010 11:33
Nubi skrev:
Borde funka med ALLA grönsaker :) om man vill att de ska sjunka till botten som stenar :)

Huvudet på spiken ;)
#37 - 4 januari 2010 11:42
:) Ingen mästerkock precis ;)
#38 - 4 januari 2010 14:22
Jag hade bara hört uttrycket "förvälla" innan jag skaffade mina ancistrus :D
#39 - 9 januari 2010 20:54
jag ger mina malar bara tinade ärtor och maltabletter ibland, för de mesta äter de rester av flingfodret eller algerná i akvariet :)
#40 - 20 januari 2010 17:17
Ganska roligt hur man kan konstatera att en fisk livnär sig på enbart växter? Om jag nu skulle slänga ner t.ex död fisk eller mygglarver så skulle de inte äta då?
#41 - 20 januari 2010 17:53
PlatyYngel skrev:

Det förklarar var den där ottisen, panda-pansarmalen och fjärilscikliden har tagit vägen ... Även fast jag inte trodde att Ottisar var köttätare!
#42 - 21 januari 2010 15:02
Någon som testat och vet om Blomkål, rödkål och vitkål funkar?
Finns det något (förutom rödamygglarver) man bör passa sig för när man matar malar och andra fiskar i karet?
#43 - 21 januari 2010 15:15
Fryst blomkål har jag gett mina ett tag nu, och det slinker ner :)
#44 - 21 januari 2010 22:35
rödkål, vitkål, mortötteR?
#45 - 22 januari 2010 16:38
morötter är testat, men de är lite väl hårda tror jag. Kokar man dem en stund blir det säkert bra, men frågan är hur det blir med näringssammansättningen då..
#46 - 22 januari 2010 18:08
mmm kokade morötter syftade jag på. Man ska kanske undvika att använda morötter som en daglig foder till malar ;)
#47 - 22 januari 2010 22:48
Jag har testat blomkål, med resultatet att vattnet stank prutt så till den milda grad att jag inte stod ut längre, slängde blomkålen, och bytte vatten. Föredrar broccoli ellr zuccini, det stinker i alla fall inte!:)
#48 - 22 januari 2010 22:52
Nubi skrev:
mmm kokade morötter syftade jag på. Man ska kanske undvika att använda morötter som en daglig foder till malar ;)

Varför ska man undvika det som dagligt foder?
Inte för att jag skulle rekommendera någon att ge malar EN sorts grönsak varje dag (då skulle de få näringsbrist), men är det skadligt att ge malar morötter ofta?:confused:
#49 - 22 januari 2010 22:53
gurka, potatis, ärtor, majs - ingen av mina 2 ancistrus har visat större intresse till något, tråkigt :/
Tur att dom gillar tabletterna åtminstone
#50 - 23 januari 2010 00:27
Nebbiolo skrev:
Jag har testat blomkål, med resultatet att vattnet stank prutt så till den milda grad att jag inte stod ut längre, slängde blomkålen, och bytte vatten. Föredrar broccoli ellr zuccini, det stinker i alla fall inte!:)

Hur länge fick det ligga i vattnet innan det var uppätet? Hos mig tar det ca 1,5 dygn innan 1 bit blomkål är uppätet utav mina 2 ancistrus, och vattnet luktar, akvarievatten :) Inget konstigt alltså :p

Annons