frukt till Ancistrus sp.?

#1 - 3 maj 2009 21:39
undrar om man kan mata
Ancistrus sp. med frukt? o iså fall vilka? banan kanske? jag matar de med Gurka och broccoli. det går utmärkt. däremot de hatar sallad blad och rör den inte alls. undrar vad finns det för mera saker man kan mata de med så att de för smaka på lite nya saker.( ärtor går inte eftersom andra fiskarna äter upp det innan det kommer till bottenn)
#2 - 3 maj 2009 21:49
Citrus av olika slag gillar de inte, men annars är det väl bara att testa. Banan gillar de flesta av mina fiskar.
#3 - 4 maj 2009 05:32
jag har testat frukt men det var ingen hit hos mig :P tomat däremot har fått bäst betyg hittills av ancisarna. sallad var ganska ok. zuccini brydde dom sig inte om, gurka däremot var tydligen gott men bara det vattniga innanmätet :P broccoli är ok hos mig oxå. halvkokt morot har jag testat och dom åt men inte så mycket. sen bajsade dom orange, det var kul :P
#4 - 4 maj 2009 07:42
Här är Zuccini och broccoli en stor hit samt fiskbullar det försvinner fort som sjutton.
#5 - 4 maj 2009 17:00
fiskbullar...häftigt :D måste testa :P
#6 - 4 maj 2009 17:52
Azur skrev:
Citrus av olika slag gillar de inte, men annars är det väl bara att testa. Banan gillar de flesta av mina fiskar.

Banan? Kan man ha det i karet och hur länge kan det ligga där?
Är det halvrå (grönt skal) eller mogen (gul) banan man kan lägga i. Hur är det med banan med bruna prickar på skalet?

Kan man även ge aubergine till fiskar?

Läste att martinah86 även gav tomat. Skär du då tomaten itu och lägger en halva i karet? Vad är det de äter av tomaten? Blir det inte en hel del skräp som flyter omkring efter kort stund?

Detta var riktigt intressant.:)
#7 - 4 maj 2009 18:57
mina åt inte bananen alls idag. kommer det att ta tid? däremot Guldfiskarna i den andra karet smakade jätte järna på det
#8 - 6 maj 2009 06:20
TinaM skrev:
Banan? Kan man ha det i karet och hur länge kan det ligga där?

Är det halvrå (grönt skal) eller mogen (gul) banan man kan lägga i. Hur är det med banan med bruna prickar på skalet?

Kan man även ge aubergine till fiskar?

Läste att martinah86 även gav tomat. Skär du då tomaten itu och lägger en halva i karet? Vad är det de äter av tomaten? Blir det inte en hel del skräp som flyter omkring efter kort stund?

Detta var riktigt intressant.:)

jag tror du skalar bananen men jag är inte säker...

jag skar en mellanstor tomat i tu och tog bort det där blaskiga genomskinliga geggan där alla frön sitter så ploppade jag bara ned ''tomat köttet'' liksom.

du kan säkert testa ge aubergine till fiskarna. rapportera tillbaka ditt resultat :D

det tog förresten ett litet tag för mina fiskar att vänja sig...har man fått flingfoder hela sitt liv i fiskaffären så kan jag nog tänka mig att man e lite misstänksam mot frukt och grönt men efter ett tag så upptäkte dom att det var ju oxå mat :)
#9 - 6 maj 2009 07:18
Jag använde en bit av en mogen banan, skalad och "nedviktad" så den sjunker med en sked. Jag lät biten ligga i tills den var uppäten, tog ett par dar men eftersom fiskarna åt upp den eftersom den ruttnade gjorde det inget, om era fiskar inte är lika intresserade så ta upp den om den verkar börja ruttna.
#10 - 6 maj 2009 15:24
Azur skrev:
Jag använde en bit av en mogen banan, skalad och "nedviktad" så den sjunker med en sked. Jag lät biten ligga i tills den var uppäten, tog ett par dar men eftersom fiskarna åt upp den eftersom den ruttnade gjorde det inget, om era fiskar inte är lika intresserade så ta upp den om den verkar börja ruttna.

jag testade med en halv tomat igår...det gick utmärkt. det blev bråk till och med mellan fiskarna
#11 - 6 maj 2009 19:47
Testade med en halv urgröpt tomat i min ancistrusbalja i kväll och det blev en SUCCÉ!:d Att jag inte kommit på detta tidigare.:(
#12 - 6 maj 2009 20:01
:D vad roligt!
#13 - 6 maj 2009 20:08
rå potatis brukar med vara populärt
#14 - 6 maj 2009 20:44
Oj vilka bra tips ni kommer med.
Jag kan berätta att efter succén med tomat i ancistrusbaljan har jag lagt i tomat i alla mina baljor i kväll och även räkorna och corydorisarna! uppskattar det nya de fått på menyn!:d

Skall testa det där med rå potatis också vid senare tillfälle!
Jag har faktiskt funderat på detta med potatis tidigare men inte vågat testa.[:o]
#15 - 7 maj 2009 11:16
Ancistrus älskar brysselkål! Skär den i halvor.
#16 - 7 maj 2009 12:55
MattiasL skrev:
Ancistrus älskar brysselkål! Skär den i halvor.

Går bra hel också!
#17 - 7 maj 2009 18:41
mange016 skrev:
rå potatis brukar med vara populärt

Det kan jag skriva på efter att ha testat det i ancistrusbaljan i kväll:

[ATTACH]19489[/ATTACH]

Provade det även i min 720 och till min stora förtjusning var detta även något som mina ottosar gillade.:) Hann dock inte få någon bild för de försvann när den stora ancistrushanen i denna balja lade beslag på potatisen.:( Ottosarna kommer väl igen när kungen i karet är mätt.:)
#18 - 7 maj 2009 18:56
Intressant tråd detta :)

Potatis och tomat måste jag oxå testa.. Banan låter oxå intressant :D
Har en del malar som är lite kräsna av sig och framför allt mitt kära guldancistrus-par, att se dem äta annat än alger hade varit skönt [:o]
#19 - 7 maj 2009 19:08
Markerar tråden
#20 - 8 maj 2009 14:32
min ancistrushane är helt ointresserad av alla sorters alg tabletter som jag ploppat ned. honan däremot kommer och slurpar på dom efter bara några sekunder. Hanen har aldrig gillat grönsakerna jag stoppat i heller så jag testar en hel del för att se om det är något som han skulle gilla. nu vet jag ju inte vad han gör på natten ioförs. och han ser ju inte mager ut. så något äter han i alla fall...

jag ska testa potatis i dag :)
#21 - 12 maj 2009 20:29
potatis var inget bra hos mig..de smakade inte ens
#22 - 12 maj 2009 22:02
Jag stoppade ner en bit röd paprika i torsdags, och de var inte jätteintresserade, men jag tänkte att jag skulle ge det lite tid eftersom Endlerserna var på och nöp lite då och då. I lördags började paprikan mjukas upp lite, och vips var även ancistrusarna på den och i söndags morse var den borta. Lite skal hittade jag på ytan. Mao; ge hårda grönsaker lite uppmjukningstid.;)
#23 - 13 maj 2009 05:20
potatis var ingen hit hos mig heller. hanen sket totalt i den. honan kom och testade ett litet tag men övergav potatisen för framfrutan ganska fort, lät den endå ligga kvar i ett dygn men den visades inget större intresse dagen efter heller.

jag har bestämt mig för att sluta med broccoli...upptäckte att om broccolin får ligga ett dygn i vattnet...så luktar hela akvariet broccoli...och jag hatar broccoli :p
#24 - 17 maj 2009 15:09
Bra idéer här! Ska också prova! Tänkte börja med broccoli!
#25 - 18 maj 2009 09:48
Fungerade inte med broccoli hos mig.
#26 - 18 maj 2009 13:22
Provade potatis nu och det gick mycket bättre. =)
#27 - 28 maj 2009 18:46
precis köpt en ancistrus så då vet jag vad jag ska mata den med ska testa i kväll med gurka som mina ottosar tycker om. Lite OT hur ser man skillnad på könen på ancistrus??:confused:

Annons