Frontosor och matning

#1 - 17 augusti 2004 06:40
Jag är osäker på om jag matar för lite eller inte.

Har 11st i ett 450l kar, (vet att de är på tok för litet så ge f-n i att komentera det, skall utöka så småningom)

7st är mellan 10-15cm
3st är mellan 16-21cm
+ en hane på 25

Jag matar med räkmix, så hur stor bit skall jag ta / dag? Mixen är väl på ca 4mm i tjocklek.
Så jag vill ha ett ungefärligt mått i cm, typ 5*5cm eller liknande.

Dom har gjort spenat av en javaormbunke, asså dom gjorde den i små små bitar som flöt runt i karet. Så me de kanske de vill visa att de är hungriga.
#2 - 17 augusti 2004 06:51
Asså de är ju inte bara frontosor detta gäller. Berätta gärna hur mkt ni ger era CA osv!

Och jag har riktigt bra flöde i karet, så de skall inte va några problem med för mkt mat. ( ca 2300l/h , 3st innerfilter)
#3 - 17 augusti 2004 10:26
Men ingen som har fiskar över 15cm som vill berätta hur mkt mat dem får?

Storlek och antal fiskar - mängd mat (räkmix)
#4 - 17 augusti 2004 10:36
Jag har en skock centralamerikanska småttingar(dock blivande monster) på 4-11cm och jag kastar i 2 bitar på 5x5 cm då jag matar med räkmix en gång per dag. Samtliga fiskar får lite rundare mage och maten är uppäten på ca 1 minut, sedan svävar det runt små smulor i ytterligare ett par minuter.

Dina fiskar är större så jag skulle nog mata med ytterligare en eller två bitar på 5x5 cm.

Men du får prova dig fram, mina centralamerikanare smälter räkmixen rätt snabbt så även om de ser lite småfeta ut efter matningen så ser de nästan magra ut vid nästa matning, jag känner inte till om det fungerar likadant med frontosor.

Rent generellt så kan man säga att det inte gör något om fiskarna simmar runt och är hungriga, i naturen så letar de föda hela tiden, så ska man göra det så naturligt som möjligt för dem så bör man mata flera gånger per dag och endast litegrann åt gången. Detta kan dock medföra att små fiskar inte hinner få i sig av maten så du får som sagt prova dig fram.

Frontosor bör också få en del levandefoder om de inte ska bli slöa och inaktiva, så fungerar det i alla fall med andra rovfiskar, sedan så bör du nog ha en räkmix som inte innehåller så mycket grönt men den där biten kan säkert frontosaägare svara på mycket bättre.
#5 - 17 augusti 2004 12:18
När jag matar så skär jag räkmixen i små tärningar 5*5 mm så alla får.

men skall nog göra som du sa, ta typ 10*10cm / dag. och då självklart dela upp det på 2ggr.
#6 - 17 augusti 2004 22:38

Det märker man ganska enkelt mata så mycket tills dom inte vill ha mer kolla ungefär hur stor kaka du tagit utför detta flera dagar i streck kanske 2 veckor sen ser du hur mycket dom vill ha kontra hur mycket mat dom klarar smälta.

Kan tilllägga att du är aldeles för snål som du är nu.

En vanlig standard mix funkar utmärkt men gör du den själv så varför inte öka andelen räkor mer och tillsätt lite torskblock.

Torsken fungerar dessutom som bindemedel vilket gör att det mindre bra gelatinet kan uteslutas.

Lycka till har du tur kan du få ihop en lekgrupp som genererar lite yngel.
#7 - 18 augusti 2004 05:26
Mcoist: Jag kör med 35% räkor 25% ärtor 25% torskfilé å resten lite banan proteinpulver osv.. (inget gelatin)

Men nu har jag bestämt mig för att flytta på den stora 25cm hanen, för resten får aldrig lugn å ro :(
Stämmningen är på helspänd, + dom har respekt för honom när jag matar. Iofs får alla mat, men dem får kämpa för att nå den.
#8 - 18 augusti 2004 21:31

Jag har provat lite olika varienater med antal fiskar och i kar som inte är större än våra och upp 720 liter så har jag bäst erfarenhet med 4 fiskarn en hanne 3 honor eller 2 hannar 2 honor.

Verkar funka bästa så.

Annons