Frontosa (ny grupp - maktkamp)

#1 - 10 augusti 2004 05:36
Igår köpte jag en grupp frontosa till mitt 450 kar - 150*52*58.
Tänkte eg köpa 6-7st då de skulle vart mer lagom, men när fiskhandlaren insåg att jag inte ville ha hela gruppen som dom hade, så fick jag alla 11 för ett paketpris. (90kr st)

De är mellan 11-21cm + en stor hane på 25cm. Och nu är det då maktkamp vem som är "kungen" i karet. Den stora är på alla, och de mellanstora är på de mindre.

Och nu till problemet: den stora hanen jagar och hugger (riktigt ordentliget) efter de 2 mindre hanarna som är 20-21cm. (de har fått skador runt huvudet)
Och han har "parat ut sig" med en hona (18cm). Dom simmar runt jämt å kelar.

Jag är då rädd för att de 2 mindre hanarna ska bli allt för tilltryckta. Dom har alltid ögonen i nacken för att övervaka vart bjässen befinner sig.

Lugnar stormen sig efter ett tag, eller skall jag dela på dem?
Då antingen ta ur de 2 mellanhanarna, eller ta ur den stora bjässen?
(i affären gick den stora hanen ensam i ett kar, och resten av gruppen i ett annat)

Goda råd?
#2 - 10 augusti 2004 06:55
jag skulle ta bort den store
#3 - 10 augusti 2004 07:35
Jag skulle behållt den stora och sålt av de 2 mellanstora hannarna samt 3 fiskar till. Det är alldeles för många med 11 st i ett 450-kar. En stor hanne och 4-5 honor funkar bra. Sköter du dem så kommer han att leka av honorna en efter en.
Behåller du alla 11 så så blir det för trångt för dem, någon lyckad lek kommer du förmodligen aldrig att få.

Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 10 augusti 2004 08:24
Jag skulle inte alls ha frontosor i ett så litet akvarium . Själv har jag mina i ett 700 liters och det tycker jag är alldeles för litet och skäms lite för att jag håller dom så dåligt.
#5 - 10 augusti 2004 08:46
jag håller helt och fullt med föregånde inlägg [:-128]
Frontosor som går för trångt blir riktigt aggresiva [:-87][:-67]
#6 - 10 augusti 2004 20:58
Nu har de lugnat sig. Å tack för all info å tips!

Annons