Det är inte så att de bråkar och slår sönder varandra utan de dominanta visar snarare bestämt vem det är som bestämmer
Välkommen till ciklidernas underbara värld, där varje dag är en episod av Robinson.
När jullar riktigt tröttnar på varandra - som ditt par efter en eller ett par lekar nästan säkert kommer att göra - så märker man det, den starkare jagar den svagare fisken 24/7, helt skoningslöst, tills den är död.
Det är detta, att fiskarna i lekpar blir osams och dödar varandra, som är det stora problemet med jullar. De är trevliga på alla andra sätt, men de är ena jävlar på att misshandla frugan.
Hos andra ciklider brukar man försöka sprida ut aggressionen med "target fish", dvs stim av snabba fiskar vars enda jobb är att fungera som ofarliga yttre fiender för lekparet. Levandefödare, regnbågsfiskar och danios är ganska vanliga val som ditherfish, för att de är tåliga och bra på att ducka, men jag är tveksam till att det skulle funka med jullar. Min erfarenhet är att jullar ignorerar alla fiskar som inte är jullar, inklusive targetfishen.
En anledning att INTE ta ut de två utstötta fiskarna är just att det stärker parbandet hos ditt alfa-par att ha yttre fiender att irritera sig på, och dessutom kan varje störning i akvariet (t.ex. att du vevar runt med håven) få ditt par att bli osams.
Om jag var du skulle jag vänta tills jag såg att nån fisk verkligen tog skada, och då lyfta ut den fisken till ett nytt kar - och den första som röstas ut ur karet blir antagligen den mindre fisken i ditt lekpar, inte nån av de utstötta.