Frigolitmoduler...

#1 - 2 februari 2004 21:01
Jag har tidigare tänkt att jag skulle renovera den frigolitbakgrund jag redan har i karet, men jag har nu tänkt om. Jag kommer att riva ur allt och börja om från början, men denna gång med moduler istället för en hel bakgrund.

Blir det bra om man limmar in modulerna och husfixar/målar/lackar i efterhand eller ska man helst göra detta innan och sedan sätta in dom i karet färdiga?

Jag har nu tanken på att klä in hela bakpartiet och botten med 1cm frigolit och därefter fästa moduler. På det sättet blir det en blandning mellan modul och hel bakgrund...kanske kan den frigolitskivan på 1cm släppa pga de lite större modulerna som är fästa i den?

Hjälp mig räta ut frågetecknen...[:-82][:D]
#2 - 3 februari 2004 08:33
Jag är knappast någon expert i ämnet, men har i alla fall byggt några bakgrunder från 100-720l. Jag är inne på precis samma linje som du: Om man vill efterlikna klipp- och bumlingmiljön blir det bäst med moduler (om man inte är sanslöst konsnärligt).
Jag skulle absolut bygga utanför och fästa upp de färdiga modulerna på en kartong/massonit tills jag blev nöjd, och sedan måla/lacka dem. Då kan man tillåta sig att bygga ganska trånga skrymslen och vrår utan att det blir hopplöst att hitta dit med lackpenseln.
1-centimetes på bakrutan gör nog inget annat än av med silicon. Jag skulle måla bakrutan svart på utsidan och sätta modulerna ganska tätt (man kan ju göra väldigt små "moduler" om man får för stora skarvar). Det går dock att få fina effekter på minimal volym med en 1-centimetare genom att helt enkelt bryta den i bitar och limma i dessa med 5mm skarvar som man sedan värmer med värmepistol.

Skall bli kul att följa projektet, för det kommer väl att skrivas en och annan rad här om man känner dej rätt :-)
/Hasse
#3 - 3 februari 2004 08:55
Hej

Jag gjorde min bakgrund i 4 moduler som jag fogade ihop med svart silicon, i siliconet tryckte jag i torv, detta vart helt ok tycker jag. Det vart mycket lättare att jobba med lite mindre moduler, och om en inte vart så bra så var det ganska lätt att göra om den. Jag använde omväxlande 3-5 cm frigolit, lade på betong sedan allmogefärg och lade på den berömda epotex-lacken.

Mvh Oskar
#4 - 3 februari 2004 17:41
Skall bli kul att följa projektet, för det kommer väl att skrivas en och annan rad här om man känner dej rätt :-)

[:D]
Visst...men det är nog också så att detta ämne känns ganska uttjatat vilket gör att det inte blir så många svar som jag kanske önskat.

Din idé om att göra färdigt det utanför är nog att föredra om man inte skall ha en 1cm frigolitskiva bakom. Jag vill ha det då jag "hatar" glasblänket som kan uppstå om man inte målar i skrevorna.

Annons