Frigolitfråga (igen)

#1 - 7 juli 2011 11:48
Har precis köpt mig ett kar med bänk, på bänken är det en fastlimmad frigolitskiva.
Nu funderar jag på om den ska vara kvar eller tas bort.
Akvariet har en liten aluram i botten, ca 2mm tjock. Sedan har toppskivan på bänken ca 15cm överhäng åt alla håll, jag är lite orolig att skivan sviktar när man fyller karet och att glaset då får ta en del av belastningen.
Måtten är L70, D60 & H70.
#2 - 7 juli 2011 11:58
låt du frigoliten vara kvar. vet att man säger att man inte ska ha det när det är aluram men om den går ut till kanterna så ska det inte vara några problem.
hur tjock är skivan o vad är den gjord av?
#3 - 7 juli 2011 12:59
Skivan är 20mm spån.
Bänken är orginal, men frigoliten är det inte. Hade gärna skippat frigoliten, men man vill ju inte riskera något.
#4 - 7 juli 2011 18:34
Kan du ta en bild på kar och bänk?! Så kan du få mer än en gissning;)
#5 - 7 juli 2011 18:56
Hoppas deras bilderna räcker, karet stod på golvet och väger sjukt mkt (för sin storlek). När jag väl baxat upp det på bänken hittar jag inte kameran så mobilen fick rycka in.

Ska klä allt mörkt "trä" med folie i björk-look och för att kunna klä in skivan (som nu är vit) måste jag bryta loss frigoliten (och den kommer gå sönder). Så frågan är snarare: ska jag köpa ny frigolit?

#6 - 7 juli 2011 19:01
ska du ändå ta bort frigoliten så sätt inte dit nån ny, såvida inte karet är (fel)byggt med en för tunn botten så gör den absolut ingen nytta.
#7 - 7 juli 2011 21:01
ypzilon skrev:
Hoppas deras bilderna räcker, karet stod på golvet och väger sjukt mkt (för sin storlek). När jag väl baxat upp det på bänken hittar jag inte kameran så mobilen fick rycka in.

Ska klä allt mörkt "trä" med folie i björk-look och för att kunna klä in skivan (som nu är vit) måste jag bryta loss frigoliten (och den kommer gå sönder). Så frågan är snarare: ska jag köpa ny frigolit?

slit loss den där frigoliten och sländ den åt skogen! Detta kar ska INTE stå på frigolit:)
#8 - 7 juli 2011 21:04
Håller med åheim, jag har en liknande MP 65-kub och det står inte på någon frigolit eller aquapad:)!
#9 - 7 juli 2011 21:44
ne skippa frigoliten. mp-kuber är skitsnygga. älskar dom. o bänken behvöer du inte vara orolig för. den är ju byggd för det karet.
#10 - 7 juli 2011 22:06
Gôtt, då ryker frigoliten. Kommer bli grymt mkt snyggare utan.

Återstår bara det svåraste, att lista ut vad man ska ha i karet. Velat mellan CR med galaxy lr endler, malawi eller sällskapskar med lätt inriktning mot Sydamerika...
#11 - 7 juli 2011 22:13
hannesc skrev:
ne skippa frigoliten. mp-kuber är skitsnygga. älskar dom. o bänken behvöer du inte vara orolig för. den är ju byggd för det karet.
Nu är inte det karet en MP-kub utan jag tror det är ett Rena-kar, men väl så snyggt för det:).
Nackdelen med min kub är att jag tycker det oftare blir syrebrist i karet jämfört med ett traditionellt kar, och jag skulle tro att det beror på djupet i karet, kontra mindre yta som syresätter och ytcirkulationen.
Det kan vara något att tänka på när det gäller fisk och räkval:).
#12 - 7 juli 2011 22:52
har inga problem med min kub. men min är ju helt öppen iof.
#13 - 7 juli 2011 23:43
ansjo skrev:
Nu är inte det karet en MP-kub utan jag tror det är ett Rena-kar, men väl så snyggt för det:).

Nackdelen med min kub är att jag tycker det oftare blir syrebrist i karet jämfört med ett traditionellt kar, och jag skulle tro att det beror på djupet i karet, kontra mindre yta som syresätter och ytcirkulationen.

Det kan vara något att tänka på när det gäller fisk och räkval:).
Bra info Ansjo för de som sitter med kuber;) Även nåt att tänka på när man fixar filtreringen, så att man inte riskerar syrebrist i den här typen av kar! Man kan öka cirkulationen och för att undvika att man får sitta och titta på fiskar som åker runt som i en tvättrumma så riktar men att grovt utblås nästan rakt upp, vattnet blir ganska lugnt men med bra rörelse från botten upp till ytan! Jag har den lösningen i ett par kar och vet att det funkar perfekt:)
#14 - 8 juli 2011 23:31
Har precis sålt ett exakt likadant akvarium, det är tillverkat i Portugal, aqua...någonting
#15 - 9 juli 2011 06:41
Pimme: Du bor inte vid Kyrkbytorget eller?
#16 - 9 juli 2011 17:44
Yepp :)

Annons