frigolitbakgrund, lite frågor.

#1 - 26 april 2006 10:58
Har nu börjat få till min första frigolitbakgrund så den ser snygg ut, har lite jobb kvar ju men, bara undrar om någon har nåt bra tips ?
Måste den lackas ? kan man bara inte blanda cement/husfix med färg och smeta på ? lite ljusgrått kan ju bli snyggt, eller är det giftigt ?
tacksam för svar, och svarar gärna på ev frågor.
#2 - 26 april 2006 11:01
Sök här på forumet denna fråga har varit uppe ett antal gånger förut.
#3 - 26 april 2006 11:04
#4 - 27 april 2006 01:57
husfix behöver inte lackas över MEN det påverkar vattnet genom att höja ph, sen håller det nog längre med lackering.
#5 - 27 april 2006 11:20
tack för svar raven, måste man ha epotex ? eller finns det något annat val ?
#6 - 27 april 2006 17:18
epolan v (tror ja minns namnet rätt) finns det en som heter som är billigare som används med framgång.
#7 - 27 april 2006 17:59
min bakgrund är inte lackad. brottas ständigt med högt PH
samt lär vara enklare o göra rent när den är lackad
#8 - 27 april 2006 18:23
Ett problem man kan råka ut för är när man arbetar med betongprodukter är när man sedan fyller på då överflödigt bruk löses upp och akvariet fylls med detta där du får en vit dimma i akvariet, parning i upp till vecka med andra ord vilket rensas bort av filtret.

Ett större problem är att cementprodukter är kalk och därmed basiska.

Ett sätt att unvika de ovanstående problemen är att arbeta i ett våtrumsutrymme och duscha av väggen när den stelnat, brunnit färdigt, tills vattnet är klart.

Det finna speciella tvåkomponents lacker som är anpassade för akvarium som man kan måla med för att förhindra fortsatt urlakning av bruket och då kan man måla först med vilken färg som helst om man så önskar då lacken blir supertät.

lycka till, nICKLAS.
#9 - 28 april 2006 08:18
[quote=Raven]epolan v (tror ja minns namnet rätt) finns det en som heter som är billigare som används med framgång.[/quote]

Kommentar: Nordsjö vågar inte stå för att Epolan V Epoxi fungerar i ett akvarium. Jag frågade både om lackade ytor under vatten och utsläpp av ämnen i vattnet, och svaret blev att Epolan inte är avsedd för att vara ständigt under vatten.

Vad sen erfarenheten visar är något annat.
#10 - 28 april 2006 11:57
[quote=Nusse]Nordsjö vågar inte stå för att Epolan V Epoxi fungerar i ett akvarium. [/quote]

kollar man runt är det många härinne som kör med epolan och de funkar alldeles utmärkt för dom.
handlar bara om att nördsjö inte har testat lacken under vatten och då kan dom inte säga nånting för dom får ju inte säga nåt som inte stämmer.
#11 - 28 april 2006 13:13
Nördsjö :) Du har naturligtvis helt rätt. De har inte testat och kan inte stå för det. Man får gå på erfarenheterna från de som använt det.
#12 - 28 april 2006 15:30
tack för svaren, ger mig mkt hjälp

Annons