Frigolitbakgrund,är lack nödvändigt?

#1 - 21 december 2003 20:40
Hej!

Är det nödvändigt att lacka bakgrunden om den ska sitta i ett malawi-kar?
Vad händer eller vad riskerar man ifall man endast kör husfix?

Tacksam för svar!

#2 - 22 december 2003 00:07
Har du någon sugmal så kommer den gnaga igenom husfixen. Annars är det inget konstigt. Se till att laka ur husfixen innan du släpper i fiskarna. Mät pH!
#3 - 22 december 2003 15:42
Jag använde ingen lack på min friggobakgrund. Byt vatten 2-3 gånger och väldigt mycket varje gång, så ska det bara vara att köra sen. Min bakgrund blev dock blekt vilket en lack motverkar, så nog kan det vara bra att lacka också.

Lycka till!
#4 - 22 december 2003 17:03
Jag använde finbetong istället för husfix, jag använde ingen lack.

Akvariet fick stå och gå med pumpar etc i ca 2 veckor med vattenbyte med några dagars mellanrum, alltså nästan tömning varje gång, sen gav ph med sig. ph låg på en bit över 10, skalan räckte inte till.

i början såg bakgrunden lite konstig ut men nu när algerna tagit sig ser den riktigt bra ut.

om jag visste hur jag lägger upp bilder så skulle jag kunna posta några :)

//Marcus
#5 - 22 december 2003 17:21
Jag skulle verkligen råda att du lackar bakgrunden då husfixen gnags bort av sugmalar...men den kan även naggas av både Malawi och Tanganyika som gnager alger.

Den bakgrund som jag har nu är gjord utan att lackerats och den är inte snygg efter det att både malar och ciklider gnagt på den.

Jag har haft den i drygt 2 år och nu måste jag renovera den...och det känns inte så roligt när man tänkt sig kunna ha bakgrunden i ca 5-8 år utan renovering. En del har t o m lyckats ha sina bakgrunder i gott skick i mer än 10år...lackad!

Annons