frigolitbakgrund

#1 - 19 mars 2008 21:50
Hej

Har lite funderingar på att bygga en bakgrund till i mitt 250 liters akvarium men jag har lite funderingar.

Har inte riktigt förstått hur man gör med filtret, :confused: dom som jag har sett verkar ha gjort en egen liten filterhörna bakom.

Hur gör man om man har ett vanligt ytterfilter?

Klarar fiskarna att bo lite trångt i ca 1 vecka under byggnaden?

Ska jag spara lite vatten från det stora?( har ett mindre kar med tillgång till filter)
#2 - 19 mars 2008 22:54
På fråga ett skulle jag rekomendera antingen ett filterhörn eller att bygga ett kammarsystem bakom hela bakgrunden med filterkuber eller biobollar.

På fråga två skulle jag köra det befintliga ytterfiltret tills nitrifikationsprocessen är i balans i bakgrunden.

På fråga tre skulle jag använda bottensubstratet samt krama ur filtret i det mindre karets filterpump samt tillsätta nitrivec och behandla karet som vid nystart.
#3 - 20 mars 2008 12:57
kalla mig gärna dum men hur gör man med utblåset och insuget? Blir det samma ytrörelser? Och får filtret upp all skit med en vägg ivägen?
#4 - 20 mars 2008 16:50
raster för insugshålet i ena änden av bakgrunden och ett högt placerat utblås alt strilrör i andra, skiten som hamnar på botten får du ändå alltid suga upp med en dävert..
#5 - 21 mars 2008 10:46
ok, finns det någon som har bilder på hur ni har löst filter frågan jag vill nämligen inte ha en för djup bakgrund.

Har ett 160 liters kar där jag tänkte låta fiskarna gå medans jag fixar med 250 liters karet, kan jag låta ytterfiltret gå i dt lilla medans för att inte förstöra bakteriekulturen eller blir det för mycket med 2 filter?

Annons