Frigolitbakgrund

#1 - 3 september 2003 09:11
Jag håller på med en frigolitbakgrund för tillfället, men probelemet är att jag dumt nog gjort bakgunden full av skrymslen och vrår som inte går att nå med betongsspackel (husfix)... På en sida ang. frigolitbakgrunder stod det att det absolut måste vara betongspackel överallt på bakgrunden, annars fräter lacken sönder den ospacklade frigoliten. Stämmer det? Det vore väl bra typiskt ifall jag skulle få starta om hela projektet...[:-5]
#2 - 3 september 2003 09:13
blanda ut husfixen med mycket vatten och pensla på smeten i de trånga utrymmena. du kan få stryka husfix ett par ggr extra då det blir lite tunnare när man blandar ut den med massa vatten.
#3 - 3 september 2003 09:19
Kanon, ska ge mig i kast med det på en gång!
#4 - 3 september 2003 10:17
Jag hade mycket mer vatten än vad som föreslogs på Hurfixkartongen och jag blev nöjd med resultatet.
Det måste absolut <b>inte</b> vara husfix överallt! <b>Men</b> på vissa ställen där jag missade med husfixen blev det svårt att få den färg jag eftersträvade. den blev mycket mer "blaskig" där.[:(]

Fast det kanske beror på vilken lack man använder också, jag använde mig av Epotex...
#5 - 8 september 2003 22:01
precis vad jag letade efter. ska ta tag i mitt bagrunds arbete. och lägga på hus fix i veckan. men hur ska man blanda den.

Davide&gt;&gt;&gt;, du verkar ju varit där nyss. hur många delar vatten till en del hus fix använde du ungefär?

och...ska man behandla baksidan med? med tanke på om det skulle läcka in vatten. för silikonet borde väl fästa på lacken?
#6 - 8 september 2003 22:09
jag använde Fin betong, prova inte om ni inte vet konsistensen på den, fin betong innehöll upp till 5mm grus korn, bakgrunden blev grymt bra men det var grymt mycket jobb....

//Marcus
#7 - 12 september 2003 16:32
Vet inte hur många delar husfix jag använde. Men det var mycket mer än vad som rekomenderades. jag tog så pass mycket vatten att det gick att "måla" på. Detta ledd dock till att det blev tunna skickt. Fast det kompenserar man lätt genom att dessa tunna skick torkar snabbt. så man kan lägga på flera...

silikonet fäster på lacken. men du behöver inte lacka baksidan...

Annons