Frigolit, Var?

#1 - 23 november 2006 19:08
Var kan man köpa frigolit att ha under glasakvarium? Får för mig att det är bygghandeln, men de har ju bara bamsestora skivor... Finns det att köpa i hyffsat små former? Var hittar ni ert?

:) Nina
#2 - 23 november 2006 19:22
Hehe...vid min skola bygger dom om så om du kommer dit i natt så finns det tremeterhöga högar med frigolitskivor ;) :p
Bilagor:
#3 - 23 november 2006 19:26
Ja de säljs som skivor på ca 2.5*1.5m men eftersom skivorna bara kostar ca 20kr är det inte så farligt om man köper lite för mycket.
#4 - 23 november 2006 19:30
Bubbel skrev:
Var kan man köpa frigolit att ha under glasakvarium? Får för mig att det är bygghandeln, men de har ju bara bamsestora skivor... Finns det att köpa i hyffsat små former? Var hittar ni ert?

:) Nina
finns i akvariehandeln och finns i olika strl för att passa de flesta kar dessa är mycket snyggare att använda än frigolit!
#5 - 23 november 2006 19:39
Hehe! Hmm, tja. Bor lite långt från Gävle... men annars så ;)

Då får man väl försöka bära hem en sådan där jätte och skära till... Hur snyggt det nu blir... Undrar vad folka kommer tänka på bussen när den ska fraktas hem? *fniss*

Är de bitarna man köper hos akvarieaffären mycket dyrare? Hur annolunda ser de ut? Är det som typ liggunderlag? Kan man använda liggunderlag?

/Nina
#6 - 23 november 2006 20:34
På coop forum bygg kan du köpa skivor på typ 1x0.5 m för mellan 12.50 och 30 kr, beroende på storlek. Ta med dig en kniv så kan du kapa den i mindre bitar om det blir jobbigt att transportera hem dem.
Skulle tro att akverieunderlägg från akvarieaffären är snuskigt mycket dyrare...
#7 - 23 november 2006 20:48
det är smidigare att köpa ett liggunderlag i en sportaffär istället.
#8 - 23 november 2006 21:11
det är smidigare att köpa ett liggunderlag i en sportaffär istället.

Så det går lika bra med liggunderlag som med frigolit? Bara så jag har förstått dig rätt? Min hemförsäkring kommer inte att lida för att jag skär till liggunderlag? För det har jag ju hemma, som jag tror jag kan norpa utan att pojkvännen blir ledsen. (Han kapa sönder min skärbräda för att göra en specialgjord vinkelgrej - så visst är det min tur att kapa hans liggunderlag? :))

/Nina
#9 - 23 november 2006 21:18
Frigolit är annars rätt bra att ha I karet, om man ska ha i mycket sten. man aknde ssutom skära till det så att det är lite högre i bakkant än i framkant, för att få till gruset ltie snyggare. Gäller bara att komma ihåg att det ligger där, så att amn itne plockar ut alla stenarna när karet är fyllt med vatten och SWOOSCH så flyter en jättestor bit frigolit upp genom gruset och skrämmer slag på fiskarna och grumlar vattnet REJÄLT.
#10 - 23 november 2006 21:29
Okej, frigolit I akvariet när sten ska i. Men än så länge har jag mest rötter så det är främst under akvariet jag oroar mig för.

Under glasakvarium utan ram = Frigolit eller liggunderlag? Är liggunderlag lika bra? Lika säkert?

/Nina
#11 - 23 november 2006 21:32
jag har alltid haft liggunderlag under mina helglas, och det har funkatt.. bra tjocklek är det oxå.
#12 - 23 november 2006 21:41
jag har alltid haft liggunderlag under mina helglas, och det har funkatt.. bra tjocklek är det oxå.

Okej! Då ryker liggunderlaget som skräpar i garderoben. Ska pojkvännen tälta får han köpa nytt ;)

Tack :)
/Nina
#13 - 23 november 2006 22:39
Jo, det borde ju funka lika bra, det är ju bara för att avlaste om där skulle ligga nått litet skräp under... så länge det inte är småsten så är det nog helt okej.
#14 - 23 november 2006 23:20
jag kör med liggunderlag och det har funkat i alla år.
#15 - 24 november 2006 08:49
Nyfiken fråga: måste han frigolit/liggunderlag? Varför, och när ska man det? :)
#16 - 24 november 2006 09:04
Nyfiken fråga: måste han frigolit/liggunderlag? Varför, och när ska man det? :)

Man har det under akvariet för att skydda sig mot punktbelastning ifall det är något litet grus/sand korn under karet för då blir det mycket tyngd på en liten ytan och glaset kan spricka.

Man har det även inne i karet på botten för att skydda glaset ifall man har stenar och dom skulle rasa. Syddar också mot punktbelastning ifall en stor sten ligger mot ett litet sandkorn.
#17 - 24 november 2006 09:11
Gäller det alla akvarium?
#18 - 24 november 2006 09:48
Dom akvarium som har stenar eller tyngre föremål som utsmyckning etc. Så kan det vara bra med nått under gruset.

Om ditt akvarium står på en yta utan ram. Så är ett liggunderlag eller något under akvariet bra att ha, ja.
#19 - 24 november 2006 12:21
;) så är det bra med isolering under så inte växterna får kalla fötter
#20 - 24 november 2006 19:02
Jag har nu fixat med liggunderlag under. Blev verkligen supersnyggt och diskret! Verkligen snyggare än frigolit! :D

Nu är det bara att starta upp. Åh va kul det ska bli o dekorera!!...
Har en "växtbakgrund" som planch bakom, har inte haft det förut. Vet inte om det blir fint ännu, men nog lite hemtrevligare än en gul tapet. Än så länge får det bli bra tills ekonomin tillåter fler växter.

Nystarta akvarium är så super-roligt :D Nu kommer kulfisken Totte bli glad med ett eget bräckvatten att busa runt i. Han är bara bebis ännu och mycket aktiv... Väntar bara tills han blir stor, tjock o fet o ligger o jäser under nån planta.

Annons