Hej jag har läst att man ska ha frigolit under akvariumet och undrar hur tjock den ska vara?
Ska den ligga innanför ramen?
Tacksam för svar
Patrik Steen skrev:Denna frågan har varit upp här ett ex antal ggr och alla har egna åsikter erfarenheter om denna fråga det är lika många som säger nej som ja.
Sleaper skrev:Tänkte mera på vad tillverkare av möbelakvarier t.ex. Juvel och MP/Eheim skriver i sina anvisningar. Tror inte garantin gäller ifall man lagt frigolit eller liknande under karet.
Gäller den garantin även om du får en spricka i glaset/glasen eller gäller det enbart siliconfogarna?Guy Palm skrev:Förklara då för mig hur vissa tillverkare av ramakvarium med tillhörande ställning säljer akvarium 960 liter med 10 års garanti. Och då skall man inte ha någonting under akvariet mer än ramen.
Gör det kanske inte det vet jag inte som sagt denna frågan har varit upp ett antal gånger vad som känns riktigt det är väl det man ska gå på,jag själv kör alltid med en helskiva under ett ramkar och när jag inte kunde få karet att kunna stå riktigt i lod så la jag en frigoliskiva på ovansidan på skivan och ställde ramen ovanpå där så efter nån dag så hade karet satt sig till rätta så det var rakt och fint det är min erfarenhet av frigolit under ramen.Sleaper skrev:Tänkte mera på vad tillverkare av möbelakvarier t.ex. Juvel och MP/Eheim skriver i sina anvisningar. Tror inte garantin gäller ifall man lagt frigolit eller liknande under karet.
Patrik Steen skrev:Gäller den garantin även om du får en spricka i glaset/glasen eller gäller det enbart siliconfogarna?
Patrik Steen skrev:
Och vad olycks-statistiken säger vet jag inte men jag tycker jag har hört mer prat om olycker utan frigolit än med frigolit under ett ramkar:)
Menar du då Anders att det är då det händer olycker med dem:Dansjo skrev:Kanske för att de flesta som har ramakvarium kör utan frigolit;), som tillverkarna förespråkar.
Förstod nästan vad du menade;)det var mer formulerat ifrån din sida som var till min fördel som jag ville åt av dig;):Dansjo skrev:Nja, mer att kanske 90% kör utan frigolit och då är risken procentuellt större att det är ett av dessa kar som går åt pipsvängen;).
Tar bort vibrationer som kan uppstå uteifrån BlaGuy Palm skrev:Förstår inte riktigt meningen med frigolit mellan akvarium och ram. Vad gör den för nytta där ?
Bottenglaset är anpassat för att tåla vattentrycket. Nej lägg frigoliten inne i akvariet.
Du har kanske rätt vad vet jag;)Saturnus80 skrev:Men om du inte har frigoliten där så går vibrationerna upp i ramen istället och det är ju inte så faligt
ansjo skrev:Kanske för att de flesta som har ramakvarium kör utan frigolit;), som tillverkarna förespråkar. Helglaskar däremot bör ha något under karet tex Aquapad eller liknande.
Maethor skrev:Jag har alltid använt frigolit under mina akvarium, både helglas och ramakvarium. Tänker som så att på ramakvarium så blir det ju alltid en liten "glepa" mellan bordet och bottenglaset då akvariet står på ramen, och den glepan vill jag fylla upp, tycker att det känns säkrare...
(alla bilder finns att beskåda på www.tinypic.com/cyberlizard också)CyberLizard skrev:Där har jag en liten fråga. Jag vill också åt glipan under min ram om man nu kan kalla det för "ram". Det är ett Juwelkar, så det är liksom bara en ram runt botten, med ett mittstag tvärs över. Det syns på denna bild från min projekttråd:(alla bilder finns att beskåda på www.tinypic.com/cyberlizard också)
Jag har en frigolitplatta att lägga i karet redan, men vågar jag verkligen lägga en frigolitplatta under hela karet också? Kan mittstaget bli ett problem?
Sleaper skrev:Kolla i anvisningarna från Juwel. Tillverkare av möbelakvarium (akvarium+bänk/skåp) brukar ofta ange att inget matr. får läggas mellan akvarie och bänk. Risken är att garantin inte gäller.
CyberLizard skrev:Där har jag en liten fråga. Jag vill också åt glipan under min ram om man nu kan kalla det för "ram". Det är ett Juwelkar, så det är liksom bara en ram runt botten, med ett mittstag tvärs över. Det syns på denna bild från min projekttråd:(alla bilder finns att beskåda på www.tinypic.com/cyberlizard också)
Jag har en frigolitplatta att lägga i karet redan, men vågar jag verkligen lägga en frigolitplatta under hela karet också? Kan mittstaget bli ett problem?
CyberLizard skrev:Jo, men det har jag redan gjort. De vill inte att man ska göra det. Men andra i denna tråd säger ju att de har fel.
...dessutom har jag köpt karet begagnat. De ska inte vara äldre än något år, men jag har ändå inte orginalkvittot. Så garanti är något som jag inte har...