Frigolit under gruset

#1 - 4 juli 2010 16:46
Eftersom jag nu måste flytta mitt akvarium, och där med tömma det, tänkte jag lägga in frigolit under gruset. Jag har läst hur många olika råd som helst på alla forum på internet (känns det som) men en sak är jag inte helt säker på.

Många väljer att lägga frigolit enbart i akvariets bakre del eftersom dom bara har stenar där. Då undrar jag, är det inte risk att det kommer in grus under frigoliten då? Och spelar det någon roll? jag har råda-grus 2-3 mm.
#2 - 4 juli 2010 21:12
Jag har precis gjort klart mitt kar (540L) och jag valde att skära ut ett liggunderlag som jag la över hela karet.. dock blev det 2-3 cm på långsidorna som blev utan liggunderlag! men det känns tryggt tycker jag..
Det du skall tänka på med frigolit är att om fiskarna gräver sig ner under gruset och börjar pilla på frigoliten så lär det ju börja flyta runt massa skit i karet.. är säkert inte nyttigt om de får i sig det kan jag tänka...

Lycka till =)
#3 - 4 juli 2010 21:47
Jag har också liggunderlag, så enkelt att skära till och smular inte så som frigoliten gör. Jag hittade ett enkelt underlägg på jula för 39 kr eller 29 kr, minns inte riktigt. Jag har lagt under hela förutom ca 2 cm längst fram.
#4 - 5 juli 2010 05:45
Liggunderlag låter ju helt klart enklare. Annars är det många som rekommenderar markisolering (rosa frigolit) just för att den inte ska smula. En hel del är även rädda för antimögelmedel, färgämnen mm. Någon slags färg lär det ju vara i liggunderlag, men eftersom många använder även det så borde det vara riskfritt.

Tror jag satsar på liggunderlag!

Om man får in grus under liggunderlaget, så borde ju rimligtvis stenen sjunka in i liggunderlaget snarare än att trycka mot glaset eller hur?
#5 - 5 juli 2010 07:00
Jo det borde vara det enklaste tycker jag =)
Men det där med färgämnen å kemikalier å sådär.. en tanke bara.. kanske är bättre att ta ett "äldre" underlag.. ist för att köpa ett sprillans nytt.. ja menar det kanske är så att det finns mer spår av farliga ämnen på ett som är nytillverkat!?? Bara en tanke.. =)

Tror inte du behöver vara orolig för grus under liggunderlaget.. framför allt om du använder kalksand.. det är ju så finkornigt med..

Lycka till =)
Tommy
#6 - 5 juli 2010 09:16
Jag har oxå liggunderlag. Som du oxå säger så lär gruset sjunka in i liggunderlaget. men kan ju ändå ge spänningar o glaset, men tror man ska ha rejält otur om det skulle gå så illa! Risken är nog större om man har stora stenar som fiskarna flyttar runt på så det dunsar ner i glaset.
#7 - 5 juli 2010 09:38
Jag köpte ett sprillans nytt. Neongrönt, fanns ingen annan färg. Luktade rätt starkt när jag öppnade det men jag bara spolade av det lite lätt i duschen och sedan i med det. Fyllde på sten och vatten och i med fiskarna nästa dag (hade inkört filter osv). Hade inga problem alls och fiskarna mådde och mår finemang så jag tror inte det är någon fara om det är nytt och färgglatt.
#8 - 5 juli 2010 13:16
Oxå köpt nytt liggunderlag och inte haft några problem alls med det!
#9 - 5 juli 2010 17:04
Hade de inga Rosa ;) hihi
Gött att fiskarna mår bra =)
#10 - 5 juli 2010 18:14
Haha, nope.... men det hade allt varit coolt med ett chockrosa.... hehe
Bilagor:
#11 - 7 juli 2010 11:11
Jag kör den vita frigoliten billigt att köpa ett flak på närmsta bygghandel lätt att skära till och få tight mot glaset så det inte kommer mellan grus. Smular lite men det är så lite så det ser jag inte som ett problem.
#12 - 7 juli 2010 11:19
lillfrasse skrev:
Jag kör den vita frigoliten billigt att köpa ett flak på närmsta bygghandel lätt att skära till och få tight mot glaset så det inte kommer mellan grus. Smular lite men det är så lite så det ser jag inte som ett problem.

Det är även lätt att skära till med något föremål lite efter att man satt i grus och vatten, kulosna skrapas loss och flyter upp till utan så att mag lätt samlar upp dem.
#13 - 10 juli 2010 18:45
Tack för alla tips!

Det blev till slut att svart liggunderlag, 1cm tjockt, från Coop. Efter 6 timmars slit är nu akvariet tömt, flyttat, skurat och fyllt. jag sparade undan en del vatten i två plastbackar från Biltema, en 35 liters och en 70-liters på hjul. Den sistnämda var riktigt bra faktiskt. 70 liter vatten lyfter man ju inte i en handvänning...

Så här blev det:
http://www.jonika.nu/images/fisk/vision_1.jpg

Annons