frigolit & tåg och oväsnande lysrör

#1 - 16 juli 2006 11:29
Hej!

Jag har sen ca 6 veckor tillbaks ett 325L ramakvarium (antar att det är aluminiumram) med tillhörande bänk. Bänken är gjord i samma rammaterial och har träluckor. Mellan bänken och akvariet har jag lagt remsor med 1cm frigolit (frigoliten vidrör inte glaset) då jag oroade mig för de, ibland, rätt kraftiga vibrationer som känns av här i huset. Jag bor ca 20-30 meter från tågrälset och ibland så kan det skaka riktigt rejält samt att golvet svajar lite.

Nu såg för någon dag sedan här i forumet att det kan vara dumt att ha frigolit då man har ramakvarium. Men om jag inte har frigolit så riskerar jag väl att glaset spricker av vibrationerna?
Så.. hur göra? :) Kan det gå bra ändå eller bör jag byta ner mig i storlek på akvariumet eller kanske lägga ner hobbyn helt? :(

Sedan så undrar jag om det är normalt att lysröret låter?
Har ett lysrör som satt i från tidigare (akvariumet har stått i ett uthus i x antal år) vilken jag misstänker att det ibland "smäller" till i, oftast efter jag släckt belysningen på kvällen. Trodde i början att det kunde vara akvariet som lät men då det oftast låter just efter att belysningen släckts så har jag dragit slutsatsen att det är lysröret som låter av en eller annan anledning. Det kan låta rätt rejält ibland..

Så.. vad tror ni?
#2 - 19 juli 2006 01:26
Mellan bänken och akvariet har jag lagt remsor med 1cm frigolit (frigoliten vidrör inte glaset) ...

Hej,

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Är det så att du lagt dessa remsor av frigolit längs aluminium ramens kanter? Det är isåfall en dålig idé. När det gäller stora akvarier är det extra viktigt med ett jämt tryck. Glaset tar inte skada av att ligga mot frigolit så länge som ytan på underlaget är helt jämn. Det vore alltså en god idé att lägga en skiva som täcker hela botten av akvariet - om jag nu inte missuppfattat din fråga och det redan gör det.

Liggunderlagsmaterial är oxå ett ypperligt material att lägga mellan akvarie och bänk eftersom den då dessutom fångar upp den lilla glipan mellan glas och aluminiumramens kant då materialet är mjukt och sviktar bättre än frigolit - kanske speciellt viktigt vid stora akvarier som ditt? Det finns ju olika kvalisorter här oxå, den tunnare versionen är nog inte att föredra.

Gamla lysrör kan ofta bete sig som du beskriver. Eftersom lysrör förlorar mycket av sin effekt när de blir gammla kanske de är dax att byta ut dem? Om så nu är fallet dvs, det kanske finns en annan anledning till ljuden.

Jobbigt med tåg... :)
#3 - 19 juli 2006 05:20
Äsch, de där frigolitremsorna spelar ingen roll
Om något händer med akvariet är det mer troligt att det är bänken eller golvet som allt står på som ställt till det.
Frigolit eller ej under akvariet kommer alla alltid ha absolut tvärsäkra uppfattningar om.
Av alla som haft ett akvarium som spruckit, hur många av dem har haft akvariet på frigolit och detta skulle varit orsaken till olyckan ?
Jämför det med alla som haft akvariet på frigolit utan problem.
Kort sagt, spricker det så spricker det med största sannolikhet av någon annan anledning än frigoliten.
Ljuden från rampen beror på att rampen utvidgat sig av värmen från drosseln och när ljuset släcks drar den ihop sig och då knäpper det i den.
#4 - 20 juli 2006 08:29
Stormfrog:
Jo jag har lagt de emellan bänken och akvariets ramar. Även om jag skulle lägga en platta emellan så skulle det inte göra så stor skillnad (tror jag som nybörjare då ;) då frigoliten ändå inte skulle nudda glaset. Och jag tror inte att glaset böjer sig så pass att den går ner så långt ändå. ;) Frigoliten som ligger på mittskenan mellan bänken och akvariet går att ta bort då den inte kläms fast.
Om jag dessutom lägger en frigolitskiva som täcker hela botten så bör det få samma funktion som nu, där det ligger emot skulle då bli där ramarna ligger emot varandra samt i mitten förutsatt att akvariets tyngd blir större och glasskivan bågnar mer.
För att klargöra ifall jag har beskrivit min bänk felaktigt så är det något i stil med en sådan här http://www.pwss.nu/product.php?productid=103&cat=16&page=1 fast den har luckor och sidor fastsatt samt att den har 6 st ben. Akvariet kan vara en http://www.pwss.nu/product.php?productid=3451&cat=658&page=1 fast just denna är minst 15 år gammal samt svartfärgad.
Det enda som tar i mellan de är just ramarna samt i mitten om glasskivan skulle bågna sig tillräckligt mycket.

Har sett här att det tipsas mycket om liggunderlag. Ska nog ta en titt på det.. om jag nu ska ha något där emellan eller inte. :) En mörk sådan vore grymt mycket snyggare än en kritvit ful frigolitbit i ett svart akvarium. :p

Det enda lysröret som ännu fungerar i rampen var även det riktigt riktigt slut, lyste gjorde den.. men speciellt mycket var det inte. ;)
Köpte faktiskt ett nytt rör som jag skulle sätta där det lysröret som var slut satt.. men plasthållarna för röret smulades sönder bara man petade på skiten. Ska in till elaffären och köpa lite nytt idag. Lite väl mörkt för fiskstackarna. :p

Menar du? :p Man vänjer sig lätt vid vibrationerna och ljudet men man oroar sig en del när de riktigt tunga tågen går..

Karon:
Hm... där sa du något!
Men frågan är just om jag bör ha något emellan eller inte då. Jag har tänkt byta ut bottenmaterialet (för närvarande trist grus som ska bytas mot sand) och då kan det ju vara lämpligt att antingen ta bort frigoliten (om den inte skulle behövas) alternativt byta ut den mot liggunderlag (som Stormfrog påpekade). Den knivigaste frågan då är ju vart f*n man gör av knappt 325 liter vatten och alla fiskarna? :p
Får väl bli att jag köper runt 30 st 10-liters hinkar under tiden och förvara allt i. :)

Jasså är det det som sker? Det låter ju troligt så.. och då är det inget jag kan göra något åt. Och nu när jag vet att den låter när den stängts ner slipper jag oroa mig för att glaset håller på att spricka eller något, ett problem mindre att tänka på. :p

Tack till er båda! :)

Annons