Stormfrog:
Jo jag har lagt de emellan bänken och akvariets ramar. Även om jag skulle lägga en platta emellan så skulle det inte göra så stor skillnad (tror jag som nybörjare då ;) då frigoliten ändå inte skulle nudda glaset. Och jag tror inte att glaset böjer sig så pass att den går ner så långt ändå. ;) Frigoliten som ligger på mittskenan mellan bänken och akvariet går att ta bort då den inte kläms fast.
Om jag dessutom lägger en frigolitskiva som täcker hela botten så bör det få samma funktion som nu, där det ligger emot skulle då bli där ramarna ligger emot varandra samt i mitten förutsatt att akvariets tyngd blir större och glasskivan bågnar mer.
För att klargöra ifall jag har beskrivit min bänk felaktigt så är det något i stil med en sådan här
http://www.pwss.nu/product.php?productid=103&cat=16&page=1 fast den har luckor och sidor fastsatt samt att den har 6 st ben. Akvariet kan vara en
http://www.pwss.nu/product.php?productid=3451&cat=658&page=1 fast just denna är minst 15 år gammal samt svartfärgad.
Det enda som tar i mellan de är just ramarna samt i mitten om glasskivan skulle bågna sig tillräckligt mycket.
Har sett här att det tipsas mycket om liggunderlag. Ska nog ta en titt på det.. om jag nu ska ha något där emellan eller inte. :) En mörk sådan vore grymt mycket snyggare än en kritvit ful frigolitbit i ett svart akvarium. :p
Det enda lysröret som ännu fungerar i rampen var även det riktigt riktigt slut, lyste gjorde den.. men speciellt mycket var det inte. ;)
Köpte faktiskt ett nytt rör som jag skulle sätta där det lysröret som var slut satt.. men plasthållarna för röret smulades sönder bara man petade på skiten. Ska in till elaffären och köpa lite nytt idag. Lite väl mörkt för fiskstackarna. :p
Menar du? :p Man vänjer sig lätt vid vibrationerna och ljudet men man oroar sig en del när de riktigt tunga tågen går..
Karon:
Hm... där sa du något!
Men frågan är just om jag bör ha något emellan eller inte då. Jag har tänkt byta ut bottenmaterialet (för närvarande trist grus som ska bytas mot sand) och då kan det ju vara lämpligt att antingen ta bort frigoliten (om den inte skulle behövas) alternativt byta ut den mot liggunderlag (som Stormfrog påpekade). Den knivigaste frågan då är ju vart f*n man gör av knappt 325 liter vatten och alla fiskarna? :p
Får väl bli att jag köper runt 30 st 10-liters hinkar under tiden och förvara allt i. :)
Jasså är det det som sker? Det låter ju troligt så.. och då är det inget jag kan göra något åt. Och nu när jag vet att den låter när den stängts ner slipper jag oroa mig för att glaset håller på att spricka eller något, ett problem mindre att tänka på. :p
Tack till er båda! :)